Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

krótki opis restartu (akwa180l)

1.ryby odłowiłem to 100l baniaka woda z akwa

2.zmienłlem kamienie granit na piaskowiec i podloze piasek na koral

3.100l wody z akwa, 40l odstałej wody,reszta kranówki(kranówka ma dobre parametry)

4.dodałem FRESH STARTER firmy INTERPET

5.ryby wpusciłem na drugi dzień

po dwóch dniach zauwazyłem że ryby ocierają się o kamienie,kupiłem test niestety tylko paskowy ale wykazał mi wysokie No2 i No3.Dodatkowe objawy to kołyszące ruchy,drgawki,płetwy ogonowe wąskie ale nie posklejane i dziwnie to zabrzmi ale wygląda to tak jakby ryby chciały cos wypluc.Pokarm pobierają normalnie.Po trzech dniach dwie pierwsze ofiary , czwarty dzien jeszcze jedna.Dzisiaj odłowiłem wszystkie ryby poza jednym yellow którego poprostu nie moge złapac i przeniosłem do 60l akwa które było zakładane na bazie wody z dużego(wode sprawdziłem jest ok).

Pierwsze co przyszło mi do głowy to to że akwa jest jeszcze za świeze , chociaz wymieniłej w sumie pół zbiornika i sam nie wiem co o tym myslec.

Zostawic i czekac az dojrzeje czy podjąc jakies srodki?

Boje sie tez o reszte obsady bo jest im w tych 60litrach o duzo za ciasno.20 pysi wielkosci od 4cm do 6cm

Radzcie co robic?

Opublikowano

Nie napisales jakie masz filtry. Jezeli posiadasz biologa i pozwoliles mu dzialac w wodzie ze starego akwa, to wydaje mi sie niemozliwy taki skok parametrow.jezeli biologa nie posiadasz to odpowiedz jest prosta : wybiles wszystkie bakterie wymieniajac piasek i skaly.

Opublikowano
Podaj parametry bo tak to będzie trudno :(

test paskowy

No3-150 mg/l

No2-10 mg/l

GH-8 d

KH-10 d

Filtr mam wewnetrzny firmy Juwel,dodam że dołozyłem teraz zieloną gąbke bo była tylko jedna , może to był błąd mogłem to zrobic prędzej

Opublikowano

sam sobie odpowiedziałeś ,te parametry są zabójcze..

test paskowy

No3-150 mg/l

No2-10 mg/l



na dodatek brak biologa(kubła) tak jak napisał slawekosw "załatwiłeś" bakterie przy wymianie podłoża

Opublikowano

To że załatwiłem bakterie to sie zgodze i mysle ze to główny powód kłopotów bo ryby już po trzech godzinach doszły do siebie i zajmują sie w tej chwili demolowaniem akwa mojej żony,ale co do filtra to sie nie zgodze .nie koniecznie trzeba miec kubeł zeby miec biologa .Juwel to filtr wewnętrzny i naprawde dobrze sie spisuje zapewnia biologiczną i mechaniczną filtracje przy przepływie 1000l/h.

Obawiam sie nadal o ryby.Co robic zeby wytrzymaly w tym akwa do momentu az dojrzeje docelowe akwa?

Opublikowano

skoro taki dobry ten filtr to skąd się wzięło N02 = 10? podejrzewam że złoże biologiczne w filtrze to zdecydowanie za mało jak na takie akwa, no i do tego wymiana podłoża to chyba gwóźdź do trumny. proponuję kupić sobie filtr biologiczny(kubełek)

Opublikowano

Byc moze masz racje ,nie będę się zapierał nogami i twierdził że się mylisz , ale narazie nie stac mnie na kubeł więc pozostane przy tym co mam .To czy się nadaje wyjdzie w praniu,mam nadzieje że da radę.

Opublikowano

Jeśli w akwarium masz NO2, to znaczy, że bakterie w nim nie posiadają odpowiedniej "mocy przerobowej", NO3 możesz zmniejszyć podmianą, ale przerób NO2 i NH3 w NO3 powinno załatwić Ci złoże biologiczne. Skoro nie masz biologa, pozostaje Ci usuwanie nadmiaru związków azotowych podmianami oraz jakąś chemią.

Opublikowano

Dzisiaj z rana po sprawdzeniu woda ma troszke lepsze parametry

No3-130 mg/l

No2-8 mg/l

GH-8

KH-7

woda nie jest juz klarowna,zrobiło sie delikatne (mleko)

Wczoraj dolałem jeszcze (jedyne co znalazłem w sklepie)STRESS ZYME+firmy API na zmniejszenie NH3,NH4 i NO2 nic innego jak bakterie.

W związku z tym że NO2 i NO3 spada czy jest sens podmieniac wodę czy lepiej dac sobie spokój i czekac?

Nadal nie wiem co z rybami w tych 60l,ograniczyłem im pokarm do minimum.Co jeszcze moge zrobic zeby wytrzymały.Boje sie że amoniak moze gwaltownie wzrosnąc.Będę wdzięczny za wszelkie posty.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.