Skocz do zawartości

utaka-400l


grazdar1

Rekomendowane odpowiedzi

witam. mam prośbę do doświadczonych klubowiczów o pomoc w zrealizowaniu mojego akwarium 140x47x60 z rybkami UTAKA. co proponujecie na obsadę takiego zbiornika tz ;jakie rybki , ilość i w jakim zestawieniu /wiem ,ze powinno sie dobierać1+3,ale oglądając akwaria na youtube z UTAKĄ przewaznie były to zbiorniki z samcami , ewentualnie 2-3 samice /. co proponujecie na dekoracje kamienne, ale nie za ciężkiego /narazie mysle o wapieniu księżycowym/,spotkałem sie też z- tuffami- , są w miarę lekkie ,ale nie jestem przekonany ,czy mogę je zastosować?-,ewentualnie gdzie w warszawie lub okolicach jest niezły wybór z takich rzeczy. -jakie świetłowki proponujecie ?-myslę o belce t-5 na 2 swietlówki z odbłyśnikami. czy na dno można dać keramzyt o grobnej granulacji /jak piach/ ? sklepy zoologiczne w warszawie ,gdzie malawi nie jest na doczepkę i można nabyć za rozsądną cenę rybcie z tej grupy. dzięki za ewentualną pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dużo pytań jak na jeden wątek to po pierwsze, po drugie na 98% twoich pytań znajdziesz odpowiedzi na tym forum bo było to już wałkowane z tysiąc razy.

Weź się chłopie do roboty odpal wyszukiwarkę forum i czytaj. Na początek przeczytaj FAQ w dziale podstawy.

Jak to zrobisz to w tedy zadawaj konkretne pytania, a na pewno ewentualną pomoc uzyskasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania które zadajesz były wielokrotnie omawiane na forum. Szczególnie w kwestii oświetlenia,dekoracji,kamieni i podłoża.Co do obsady to zapoznaj się z artykułami na stronie głównej serwisu, pooglądaj zdjęcia w galerii - zobacz co Ci się podoba a potem zadaj pytanie o obsadę w dziale "obsada" Zbiornik który masz nie jest zbyt obszerny więc zapewne pole manewru będzie ograniczone ale coś się wymyśli. Konkretny rodzaj świetlówek można będzie doradzić kiedy będzie znana obsada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o zbiornik i jego obszerność - niektórzy maja akwaria po 2 m dł. ale załadowane tłami /3d lub 10cm styropian + boki /i na całą wysokość kamieniami , gdzie z objętości akwarium zostaje 50- 60-70% litrażu wody - ja mam zamiar zrobić ok 3 -4 grot reszta kamieni luzem po akwarium i z tłem na zewn. szyby. jeśli chodzi o ryby to podobają mi sie ; aluonocary-/huseri,koningsi,lwanda,walteri,-maleri maleri,baenschi,steveni, -fire fish dragon / z copadichromis - /verduyni borleyi kondago ,atropinnis ,rubin red -i tu prośba o pomoc w doborze / mała agresywnośc i terytorializm/ . o tuffach nic nie znalazłem w dziale /podłoża,dekora...../ ,czy można użyć ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kadango w 2,5 m długości /750 l/ i żeby tak mały terytorializm /jak mu się zachce :D / to bym nie powiedział :mrgreen: Wszyscy inni sp...ą ile sił w płetwach, ale dają radę, bo mają gdzie uciekać. Kadango do 400l odradzam, ale jak chcesz to spróbuj, jak urośnie zobaczysz sam. Z aulon to sobie musisz wybrać jeden gatunek albo ostrożnie dwa, bo się krzyżują wzdłuż i w poprzek. Tak biorąc pod uwagę zbiornik i "małą" agresję to baenschi i .... no właśnie, ze względu na krzyżówki to lwanda. Copadichromisy jak dorosną to chyba są za duże i za agresywne mimo wszystko. Pooglądaj sobie protomelasy taiwan, red empress albo tanzania. U mnie są spokojniejsze niż copadichromisy i nawet a.lwandy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o zbiornik i jego obszerność - niektórzy maja akwaria po 2 m dł. ale załadowane tłami /3d lub 10cm styropian + boki /i na całą wysokość kamieniami , gdzie z objętości akwarium zostaje 50- 60-70% litrażu wody

Gdzieżeś takich widział?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

YARO- przejżyj sobie ,,e"-net z wątkami tło DIY - myśle że kilka ładnie zabudowanych szkiełek znajdziesz i sam się przekonasz . co do TUFFÓW wapiennych - to kupilem jeden kamień na próbę za -7zl =5kg ;1,50 za kg w centrum ogrodniczym i moczyłem go tydzień w wodzie - lałem wrzątkiem ,szczotkowałem - i myślę że będzie OK - nie odbarwia się , nie rozmywa się , woda klarowna i co najważniejsze nie kruszeje i wapień . a jak z obsadami męskimi ? coś tam liznąłem na wątkach , ze niby można -no i oglądając zbiorniki na you tube z non mbuna przeważnie są to obsady ,,only malle" . jeżeli tak to dałbym coś z protomelasów w haremie i reszta różnych samców z grupy aluoncar ? świetlówki już kupiłem ; aquarelle i aqua sky t5 -2x54w na początek będą te ,potem można coś kombinować .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
YARO- przejżyj sobie ,,e"-net z wątkami tło DIY - myśle że kilka ładnie zabudowanych szkiełek znajdziesz i sam się przekonasz . co do TUFFÓW wapiennych - to kupilem jeden kamień na próbę za -7zl =5kg ;1,50 za kg w centrum ogrodniczym i moczyłem go tydzień w wodzie - lałem wrzątkiem ,szczotkowałem - i myślę że będzie OK - nie odbarwia się , nie rozmywa się , woda klarowna i co najważniejsze nie kruszeje i wapień . a jak z obsadami męskimi ? coś tam liznąłem na wątkach , ze niby można -no i oglądając zbiorniki na you tube z non mbuna przeważnie są to obsady ,,only malle" . jeżeli tak to dałbym coś z protomelasów w haremie i reszta różnych samców z grupy aluoncar ? świetlówki już kupiłem ; aquarelle i aqua sky t5 -2x54w na początek będą te ,potem można coś kombinować .



Można wsadzić też martwą skalę koralową , można włożyć wapień chorwacki , można posadzić żabienice , dużo można , tylko , czy to dalej będzie próba odwzorowania Malawi?

Celowo piszę próba , nikt z nas nie odwzoruje warunków w jeziorze , ale jak może zauważyłeś , to klub miłośników pielęgnic , nie kolorowe jarmarki:)


Jeśli Tobie się podoba tuff , to wsadź go do baniaka , w końcu to Twoje szkło i jeśli Ci się podoba to dobrze, ale nie licz na akceptację takiego wystroju na tym forum:)

Toć to zakon :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.