Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

O ile wiem, filtry zewnętrzne, przenaczone na głównie biologiczne, ustawia się na mniejszy przepływ. Mają w sumie wydajność (z wypełnieniem) 1.600 litrów na godzinę przy maksymalnym przepływie, więc czterokrotność objętości netto akwarium. Na ile powinienem je stłumić? Na 50%, żeby mieć dwukrotność? Czy zostawić na max?


Drugie pytanie przy okazji: mimo intensywnego płukania i żwiru, i piasku, woda jest zdrowo mętna, przy poruszaniu podłożem widać, że zapylenie jest jeszcze znaczne. Pewnie też sporo wypłukuje się z wapieni, które były rozszczepiane udarówką przed włożeniem, potem przemyte karcherem. Ile mniej więcej czasu upływa, zanim to niepożądane zapylenie znajdzie się w filtrach?


milc



Te 1600 l/h są to dane producenta i nie chce Ciebie martwić ale maja one niewiele wspólnego z rzeczywistościa. Kiedy kubeł wypełnisz a w dodatku stoi on poniżej akwa czyli tak jak powinien to jego moc/przepływ radykalnie spada. Producenci czesto pdają wydajnośc samej papy bez uwzglednienia oporów wytworzonych przez substrat jak i cisnienia słupa wody którą podnosi - im niżej filtr stoi pod akwa tym sałbiej daje.

Ja kiedyś bardzo dokładnie testowałem Fluvala 204 który ma nominalna 680 l/h jak wsadziłem wszystkie gąbeczki bio-max itd to w trzech pomiarach uzyskałem wynik w przedziale 380-390 l/h a dodam że wkłady były czyste, więc przy wydajności jaką maja Twoje filtry czyli nominalnie 1600 l/h nie sądze aby w rzezcywistości przekraczały 1000 l/h więc przykręcanie ich jest bezsensu, jak wkłady sie zabrudzą to przepływ jeszcze spadnie.


Co do zmetniena to po trzech dniach powinno byc oki - ale to jest też indywidualna sprawa.

Opublikowano

raczej nei zabija bakterii, inaczej jest jednak z tlenem...

Co jak co, ale pecherzyki powietrza(nawet te mikroskopijnych rozmairow) to istne bomby atomowe...



Jak dla mnie są to dośc hiobowe wieści, bo proszę mi wytłumaczyc w takim razie w jaki sposób wogóle działają filtry ze złorzami zraszanymi, tak często stosowane w kominach a nieodzowne wręcz w akwarystyce morskiej gdzie filtr zraszany jest standardem zresztą w akwa słodkowodnym z sumpem i kominem tez powszechnie jest to stosowane.

Przeciez tam woda na zasadzie "wodospadu/prysznica" spada na sybstrat w komine i tlenu tam jest od groma bo przeciez komin nie jest zalany wodą tylko woda przelatuje przez złoże. Ze znanych mi źródeł jest to bdb rozwiązanie zreszta sam je stosuje.

Opublikowano
dostarcza więcej tlenu i pożywki w postaci NO3 więc chyba raczej jest na odwrót?:)

Bakterie nitryfikacyjne wytwarzaja NO3 a nie "zywia sie" nim



Penie danielowi cyferki sie pomyliły i chodziło o NO2

Opublikowano
Te 1600 l/h są to dane producenta i nie chce Ciebie martwić ale maja one niewiele wspólnego z rzeczywistościa. Kiedy kubeł wypełnisz a w dodatku stoi on poniżej akwa czyli tak jak powinien to jego moc/przepływ radykalnie spada.


Nie wiem, jak dawniej, ale aktualnie Hagen dla filtrów kubełkowych podaje osobno wydajność pompy (dla 405 jest to 1300 litrów na godzinę) a osobno wydajność wypełnionego podłączonego filtra (dla tego samego filtra jest to 850 litrów), więc pozostaje jedynie wpływ zabrudzenia. Dla 204, o którym piszesz, nominalna pompy jest właśnie 680, a efektywna jest podana 420, więc dość uczciwie. I takimi właśnie, efektywnymi wartościami się posługiwałem zadając pytanie.


Co do zmetniena to po trzech dniach powinno byc oki - ale to jest też indywidualna sprawa.


Po kilku dniach dochodzę do wniosku, że za zapylenie brałem drobniutkie pęcherzyki powietrza, no ale to się jeszcze okaże :-)


milc

Opublikowano

raczej nei zabija bakterii, inaczej jest jednak z tlenem...

Co jak co, ale pecherzyki powietrza(nawet te mikroskopijnych rozmairow) to istne bomby atomowe...



Jak dla mnie są to dośc hiobowe wieści, bo proszę mi wytłumaczyc w takim razie w jaki sposób wogóle działają filtry ze złorzami zraszanymi, tak często stosowane w kominach a nieodzowne wręcz w akwarystyce morskiej gdzie filtr zraszany jest standardem zresztą w akwa słodkowodnym z sumpem i kominem tez powszechnie jest to stosowane.

Przeciez tam woda na zasadzie "wodospadu/prysznica" spada na sybstrat w komine i tlenu tam jest od groma bo przeciez komin nie jest zalany wodą tylko woda przelatuje przez złoże. Ze znanych mi źródeł jest to bdb rozwiązanie zreszta sam je stosuje.



Ja napisalem tylko, dlaczego niektore zrodla doradzaja zmniejszenie przeplywu, ja sam uwazam ze jest to raczej operajca zbedna, nie mneij jednak to co napisalem to prawa fizyki, a te dosc ciezko obalic :wink:

Opublikowano
Nie wiem, jak dawniej, ale aktualnie Hagen dla filtrów kubełkowych podaje osobno wydajność pompy (dla 405 jest to 1300 litrów na godzinę) a osobno wydajność wypełnionego podłączonego filtra (dla tego samego filtra jest to 850 litrów), więc pozostaje jedynie wpływ zabrudzenia. Dla 204, o którym piszesz, nominalna pompy jest właśnie 680, a efektywna jest podana 420, więc dość uczciwie. I takimi właśnie, efektywnymi wartościami się posługiwałem zadając pytanie.




Kiedyś była podana tylko wartość pompy przynajmniej te co miałem tak miały :wink: fajnie że w nowszych modelach z końcówką ...5 się poprawili, i dlatego źle Cie zrozumiałem bo myslałem że te 1600 l/h to wartość pompy na pusto i to jednego kubełka , aż się zdziwiłem że te nowe modele takie mocne są :wink::D W każdym bądz razie jeżeli te 1600 l/h to wartość rzeczywista ale obu kubełków to tym bardziej bym nic nie zmniejszał

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.