Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

25.05.09


Mam zamiar zrobić tło strukturalne do standardowego zbiornika 112l z pianki i cr65. Dzisiaj w pracy myślałem nad samym projektem. Z tego całego myślenia wyszło mi coś takiego:


Lewa strona akwarium: Tutaj powstanie mała grota z dwoma wejściami/wyjściami, na samej górze, przy krawędziach zrobię coś z stylu stalaktytów. Będzie to cienki pas "zwisających" skał


akwa.png


Prawa strona akwarium: W tej części zabudowany zostanie filtr kaskadowy FZN-2 oraz grzałka Elite. Wielkie otwory pozwolą na dobrą filtrację wody. Tutaj także zbudujemy małą grotę, która będzie połączona z grotą gdzie znajduje się sprzęt. Zrobimy ty też stalaktyty oraz na samej górze będzie wycięcie po to, aby woda z filtra mogła dojść do całego akwarium


akwa2.png


To na razie projekt. Z materiałów mam styropiany i szerokości 1,5cm. Jutro rano pojadę po sylikon ale sklejanie zacznę chyba dopiero w piątek, gdyż wtedy mam dopiero wolne od pracy.


Wszelkie sugestie i pomysły mile widziane :)


26.05.09


Dzisiaj z rana przed pracą wybrałem się do castoramy na małe zakupy. Kupiłem duży nóż do cięcia styropianu, mały pędzelek oraz sylikon w kolorze ciemnym, żeby było go dobrze widac na białym styropianie. Niestety nie znalazłem tam cr65 ale jeszcze na to przyjdzie czas. Nie wiem czy dzisiaj dam radę ale najpóźniej w piątek zacznę ciąć i sklejać kawałki styropianu, następnie je skleję i dam schnąć przez kilka dni.


Pozdrawiam

Opublikowano

Czytałem i tej kombinacji już 3 tygodnie i wiem (mam taka nadzieję) już o niej prawie wszystko dlatego się na to zdecydowałem. O żywicy nic nie wiem więc raczej próbować nie będę.

Opublikowano
Zamiast pierdzielić się ze styropianem i CR to sie zastanów nad żywicą epoksydową :wink:

Hmm, o żywicy nie mam pojęcia, ale chciałem się zapytać czy z tą metodą nie trzeba się "pierdzielić"?


Jeśli chodzi o projekt gismo to widzę, że sie napaliłeś na wykonanie takiego tła, ale zastanów się dobrze czy w takim małym akwarium warto?

Stalaktyty - zależy jak to zrobisz - może wyjść coś fajnego - może wyjść kicz

Małe groty - chyba lepiej z kamieni pokombinować


To co powyżej czyli stalaktyty, groty plus zabudowa filtrów zmniejszy ci znacznie akwarium - aby to wszystko tworzyło spójną całość będziesz musiał zrobić grube tło, tak żeby obyło się bez kantów, kątów prostych itd.


A jeśli się zdecydujesz - to do wykonania użyj jak najcieńszego styropianu - 1cm spokojnie wystarczy - z takiego styropianu robisz/kleisz szkielet pod tło - na to nakładasz piankę budowlaną i wycinasz wedle uznania, zdjęć i inwencji, pamiętając żeby zabierało jak najmniej miejsca a jednocześnie było 3D ;)


Taki sposobem tło w najcieńszych miejscach może mieć te 1.5cm - 2cm, zabudowa filtra 10x10cm plus jakies łagodne zejście (żeby nie było widać że to kwadrat) tutaj tak czy siak mocno ograniczysz szerokość akwarium. Dalej żeby nie ograniczać powierzchni dna możesz jakieś "większe" zgrubienia czy nawisy zrobić u góry tła (mniej więcej od 2/3 wysokości).

Wycinaniem osobno kamieni i doklejaniem do tła szkoda sobie psuć zabawę ;)


Co to za sylikon w kolorze ciemnym? Najbezpieczniej używać sylikonu akwarystycznego (do klejenia akwariów)

Opublikowano

Kupiłem sylikon w castoramie, nie jest on szkodliwy, po za tym i tak będzie jeszcze kilka warstw cr65 a jest to wodoszczelne więc sylikon nie będzie miał styczności z wodą

Opublikowano

Daj znać jeśli uda ci się zrobić stuprocentowo wodoszczelne tło. Jak na razie zrobiłem dwa i pęknięć nie udało mi się uniknąć, chociaż nigdy mi się nie udało przestrzegać instrukcji producenta co do maksymalnych odstępów czasowych między nakładaniem kolejnych warstw.

Do tego jeszcze ewentualne otarcia kamieniami

I kolejna to mocowanie - w 112l raczej nie masz wzmocnień wzdłużnych? Jeśli nie uda ci się pozbawić tła wyporności, odpowiednio dociążyć, będziesz musiał kleić do szyby - silikon gorzej trzyma w przypadku klejenia do cementu

Opublikowano

Hehe możesz się zdziwić. Ja zrobiłam z cr było połączone z tym na dnie, na nim kamienie piasek i włożone pod wzmocnienie (no może 5mm luzu było), myślałam, że wytrzyma, ale wytrzymało jakieś 2 godz. Robiłam coś na kompie a tu nagle unosi się pokrywa od akwarium, ja nie wiem co się dzieje, a zaraz ładnie tło wypływa i urywa wzmocnienie. Teraz mi się z tego śmiać chce, ale wtedy to bardziej mi się beczeć chciało heh.

Opublikowano

Jak temu zapobiec? Podobno najlepiej przykleić tło do tylnej szyby, ja jednak tego nie zrobiłam, bo miałam wizje, że mi tą tylną szybę rozwali przez tą wyporność i tło poszło do kosza heh.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.