Skocz do zawartości

Wymiana wkładów w sumpie


norbitek

Rekomendowane odpowiedzi

Jako że minął mi rok od wpuszczenia ryb do akwa postanowiłem wyczyścić mój sump. Oczywiście chodzi mi o dwie komory 15 litrowe z keramzytem. Bo prefiltry w pierwszej komorze już kila razy czyściłem. Po roku działąnia wiem co mi przeszkadzało w nim i co chciałbym poprawić. Najważniejsza sprawa to chciałbym zwolnić jedna z komór, bo brakuje mi czasami miejsca np. na węgiel aktywowany, którego czasami używam. Wpadłem na pomysł aby kupić 6-9 litrów takiego wkładu EHEIM SUBSTRAT PRO. Wygląda mi to na wkład do filtra EHEIM - CLASSIC 2217. Tam 6l tego wkładu ma obslużyć akwarium do 600l. Moje akwarium ma 375 l. Wtedy miałbym tylko cermikę w jednej komorze. Czy dobrze myślę, że to się sprawdzi w takiej ilości także w sumpie w takim akwarium?

Jeśli tak to zastanawiam się jak bezboleśnie przejść na te wkłady. Czy mogę wyjąć całkowicie keramzyt z jednej komory, wrzucić tam ceramikę a nastepnie po jakimś czasie, tylko nie wiem po jakim, pozbyć się keramzytu z drugiej. W tym rozwiazaniu mam dwie niewiadome. Czy 15 litrów keramzytu poradzi sobie z rocznym akwarium. Ilośc ryb 21. Prefiltr z gąbek w sumpie to objętośc ok 7l. A drugie pytanie to po jakim czasie można pozbyć się keramzytu z drugiej komory. I wtedy chodziłaby już tylko ta ceramika. A może na pewien czas wrzucić zakupioną ceramikę do sumpa i do akwa i dopiero potem pozbyć się pierwszej partii keramzytu. Ile czasu bakterie zasiedlają taką ceramikę? Zastanawiam się także czy wypełnienie komory do połowy w sumpie z bocznym przepływam to dobry pomysł, czy też nie ma to znaczenia. A może lepiej kupic 15 l tańszej ceramiki? Ale zapełnić cała komorę lub dla tych 9 l kombinować jakieś koszyczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eheim tak modelów classic jak i pro nie wypełnia w 100% substratem pro, wypełnienie stanowi jeszcze kawałek gąbki + kawałek włókniny + ehfimech (coś jak zwykła ceramika). Czyli substrat pro stanowi jakieś 2/3 wkładów, czyli producent zakłada obsłużenie 600l przez 4 litry substratu pro i prawie 2 litry ehfimech. Wersje pro mają trochę większą pojemność.


W sumie to i tak teoretyka i to taka "mniej - więcej", producent sam się asekuruje i podaje "do akwariów: max 600l".


Wszystko zależy od obsady i karmienia, pewnie sporo akwariów 375l obsługuje zwykły kubełek z 5-8 litrami ceramiki, ty nawet po rezygnacji z jednej komory, będziesz miał do dyspozycji 15l plus sporo gąbek więc zwykła ceramika powinna wystarczyć i nie ma sensu pakować kasy w drogie wkłady.


Wymieniaj tak jak pisałeś po połowie, po jakiś 2 tyg. druga partia (jeśli parametry będą w normie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że "z głowy" to nikt Ci na to pytanie nie odpowie. Bedziesz musial wziąść testy w dłoń i monitorować parametry wody.

Ja podszedłbym do tego tak:

- upchałbym gdzie się da ceramike, pozbylbywając się 1/4 keramzytu

- po tygodniu, jesli parametry bylyby w normie, bez zauważalnego skoku, pozbyłbym się pozostałej części keramzytu z 1-szej komory

- po kolejnym tygodniu bez skoków pozbylbym się polowy złoża z 2-giej komory

- po kolejnym reszty.


Mój sposób jest niestety czasochłonny, ale dość bezpieczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasek. Czy 15 litrów takiej ceramiki wystarczy: http://www.allegro.pl/item621124378_bio_ceramika_1l_z_siatka_wklad_jak_siporax_filtr.html.

Nigdy ceramiki nie kupowałerm, więc nie wiem na co zwracać uwagę. Producenci piszą o porowatości ceramiki, czy się bardzo pyli. A może to chwyt reklamowy. Mogę kupić droższą tylko nie wiem czy to ma sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.