Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zamierzam założyć akwarium z pyszczakami. Pomóżcie dobrać mi sprzęt do akwarium 240l tj. 120*40*50 lub 150*50*50 gdyż nie jestem jeszcze do końca zdecydowany na konkretną wielkość oraz kwotę jaką będę musiał wydać. Interesuje mnie:

1. Filtracja

2. Oświetlenie

3. Ogrzewanie

Nie posiadam jakiejś ogromnej kwoty na założenie akwarium, chciałbym aby sprzęt nie należał do awaryjnych, prądożernych i najdroższych, najlepiej jakby cicho pracował i był wydajny (filtry).

Prosiłbym Was o konkretne sprawdzone marki, modele znajdujące się obecnie na rynku, gdyż w tej sprawie jestem laikiem a czytając to forum to namieszałem sobie tak w głowie (tymi różnymi rozwiązaniami), że nie wiem sam co wybrać żeby nie przepłacić czy wpakować się w jakąś sieczkarnie, która będzie ciekła i buczała że rozmawiać nie będzie można spokojnie.

Zamierzam trzymać w tym akwarium 2-3 gatunki ryb ale to zostawię na inny wątek chyba.

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Myślę że koledzy mnie nie ofukną jeśli zaproponuje sumpa.

W tym przypadku koszt można ograniczyć praktycznie do koszu porządnej pompy + nawiercenie akwarium i założenie „komina”.

A więc zarówno wkłady do filtra jak i sam filtr (jego pojemność i kształt) możesz zrobić sam.

Nie każdy się na to decyduje , gdyż właśnie wiąże się to z przewierceniem akwarium to raz (niektórzy na samą myśl dostają kaczej skórki) , a dwa że tego sumpa trzeba gdzieś postawić (z reguły pod akwarium) co może być kłopotliwe jeśli ma się „szafkę” w której nie ma zbyt wiele miejsca.

Ale taka filtracja spełnia Twoje założenia jakie wyznaczyłeś.

To jedna szkoła, druga to wszelkiego rodzaju filtry kubełkowe (w tym fabryczne) lub DIY .

Na pierwszą „szkołe” musisz się zdecydować już przy zamawianiu akwarium, gdyż szkło będzie wiercone jeszcze przed klejeniem całości.

Zrobienie tego już po sklejeniu jest wielce problematyczne i w zasadzie nikt się tego nie podejmuje firmowo.


Kwestia ogrzewania i oświetlenia nie jest już tak powiedzmy "krytyczna" w wyborze.

Opublikowano

Owszem, sump jest jednym z możliwych rozwiązań. Natomiast co do filtrów "kupnych" musiałbyś się bardziej sprecyzować. Zwłaszcza, że między 120cm a 150cm dna jest różnica.

Opublikowano

Ja mam 240 L


Filtracja: JBL 250 (niepolecem nikomu ze względu na hałas) unifilter 1100 (sprawuje się ok)

Ogrzewanie: Jager 200W (spokojnie wystarcza)

Oświetlenie zależy od indywidualnych gustów...


pozdro

Opublikowano
Myślę że koledzy mnie nie ofukną jeśli zaproponuje sumpa.


Ja fukne coby nie bylo , ze jest tak slodko. Sump w 240l to IMO przerost formy nad trescia.

Co do kubla... Jesli bedziesz mial tam malo( w rozsadnej ilosci) ryb, kupisz sobie kubel za mniej niz 250zł bez problemu. Czy to do 150, czy to do 120cm. Do tego glowica + gabka, jager 150W(spokojnie, jak masz normalna temp w domu), oswietlenie na t5.

Bardziej precyzyjnie?

Oswietlenie, jak pisal Karol, sprawa mocno indywidualna (zalezy jaki klimat lubisz, jakie ryby chcesz hodowac itp).

Kubel, hm cos jbl'a z serii e?

Filt wewnetrzny - przeplyw imo 1500+l/h

i Wsio.

Opublikowano

powiem moze tak ..

temat dobierania filtracji oraz oswietlenia jest tak indywidalny jak dobor bokserek kazdego z nas.. no chyba ze ktos nie nosi :wink:

w zaleznosci od obsady bedziesz potrzebowal min. tt600 zasypanej ceramika... zdaje sobie sprawe ze koledzy mnie teraz okrzycza ze za maly itd itp. chociaz znam osoby ktore przy przerybieniu biologie maja oparta na jednym narurowcu.. wiec jak powiedzialem nie ma jakiejs stricte normy....u ciebie pociagnie na tt600 a innemu bedzie potrzebny fx5 :mrgreen:

a teraz tak serio : u mnie 450 l akwa ciagnie 12 letni fluval zasypany 5 litrami ceramiki, akwa przerybione.. a parametry ani drgna..

co do sumpa.. mozna..dlaczego nie.. ? ale jak marcin napisal przerost formy nad trescia.. chociaz imo fajna bedzie komora techniczna na pochowanie sprzetow.. chociaz i bez sumpa mozna to uzyskac..


co do oswietlenia : saurama.org.pl. nic wiecej nie powiem. poza tym jak dla mnie power glo rules. pokukaj po galerii, dowiesz sie wiecej .


ogrzewanie : grzaleczka ok 150 -200 wat, lub dwie mniejsze..


oczywiscie jakis mechanik : np resun 2000 i to by bylo na tyle :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.