Jump to content

Lista kontrolna glonów


daniel_iron

Recommended Posts

No więc w oparciu o poradnik sery oraz inne źródła stworzyłem taką małą listę glonów występujących w naszych akwariach, mam nadzieje że się komuś przyda, w miarę możliwości do listy zostaną dodane też informacje na temat szybkiej pomocy oraz pomocy długotrwałej.


LISTA KONTROLNA GLONÓW:



Nazwa: Chlorella, Euglena

Wygląd: zielona, przezroczysta ciemna woda

Przyczyna: nadmiar azotanów, fosforanów, zbyt silne nasłonecznienie, duża ilość subst. Odżywczych niepochłonięta przez rośliny

Zdjęcie: 12aa4007fab472f6m.jpg



Nazwa: Wiciowce, orzęski

Wygląd: biała, mleczna woda ze słabą przejrzystością

Przyczyna: procesy gnilne, organiczne składniki pokarmowe

Zdjęcie: 3befb4ac95e60d51m.jpg



Nazwa: Zielone glony nitkowe

Wygląd: długie, cienkie zielone nitki

Przyczyna: zbyt mała konsumpcja składników pokarmowych przez rośliny

Zdjęcie: 5788b64ca24ec7e2m.jpg



Nazwa: Zielone glony pędzelkowe

Wygląd: krótkie zielone glony nitkowe bardzo gęsto rosnące

Przyczyna: zbyt mała ilość szybko rosnących roślin, stare, zużyte świetlówki

Zdjęcie: 872b0acd8b4b5f20m.jpg


Nazwa: Niebiesko-zielony glon, Cyjanobakteria (sinica)

Wygląd: zielono-niebieski śliski nalot, gęsto pokrywający rośliny i dekoracje, nieprzyjemny zapach

Przyczyna: wysoki poziom azotanów i fosforanów, mocne napowietrzanie wody, nieodpowiednie oświetlenie

Zdjęcie: ffc23f3e519dba52m.jpg



Nazwa: Brązowy nalot: okrzemki

Wygląd: brązowe naloty pokrywające dekoracje, rośliny

Przyczyna: wysoki poziom krzemu, niewystarczająca ilość światła

Zdjęcie: 2ffce087de357bbam.jpg




Nazwa: Zielone glony pędzelkowe: krasnorosty

Wygląd: zielono zabarwiona kępka z krótkimi wiązkami nitek, która wyrasta w jednym punkcie powierzchni liścia

Przyczyna: fosforany i azotany w wodzie

Zdjęcie: f256b8f613150591m.jpg



Nazwa: Brunatne glony pędzelkowe: krasnorosty

Wygląd: pędzle z krótkimi czerwono-czarnymi nitkami, pierwsze na brzegach liści, w rozwiniętym stadium również na powierzchni liścia, również na szybie akwarium i dekoracji

Przyczyna: wysoki poziom azotanów i fosforanów, silne napowietrzanie wody, nieodpowiednie światło, rzadkie podmiany wody

Zdjęcie: 8a01b84eb6908ac5m.jpg



Nazwa: Długi glony pędzelkowe: krasnorosty

Wygląd: rozgałęzione, ciemnozielone lub czarne, nitki kilkucentymetrowej długości na roślinach i dekoracjach

Przyczyna: wysoki poziom azotanów i fosforanów, nieodpowiednie światło, zbyt mało światła, zużyte lub stare świetlówki, rzadkie podmiany wody

Zdjęcie: ee47f952b91ac113m.jpg



Jeżeli ktoś ma jakieś dodatkowe informacje to przesyłajcie je do mnie na priva lub do któregoś z adminów to będziemy zmieniać w temacie głównym

Link to comment
Share on other sites

dobre proponował bym umieścić to na stronie serwisu w dziale artykuły, można by było postarać się o lepsze fotki i jest świetny krotki artykuł


Jesli zdjecia jak i tekst sa kolegi to moznaby. Jesli jednak nie, trza by prosic o zgode mase ludzi.

Link to comment
Share on other sites

Hm... , a mnie zaciekawiły przyczyny powstawania cyjanobakterii.

Po pierwsze , to dokładnie nikt nie wie jakie są przyczyny ich powstawania.

Jedną z przyczyn ich powstawania , hipotetyczną , jest nie wysoki poziom PO4 i NO2, NO3 ale zachwianie równowagi między nimi.

Przyjmuje się , że proporcje te powinny wynosić 1/20, ale to też są tylko obserwacje akwarystów , nie potwierdzone naukowo.

Po drugie , warunki powstawania jakie podałeś są dobre dla innych glonów, jak i dla praktycznie każdego stworzenia w akwarium.

Nieodpowiednie oświetlenie?

To znaczy jakie?

Sinice rosną tak pod HQI , jak i pod zwykłymi świetlówkami.

Może chodzi Ci o barwę oświetlenia?

A więc miałem je i w Malawi , przy świetlówkach 8800K , miałem je też w obecnym baniaku , przy światełku 20000K , jednak po pewnym czasie zniknęły:)

Dlaczego?

Nie wiem.

Piszesz , że jedną z przyczyn jest dobre natlenienie , a więc aby ograniczyć sinice trzeba zmniejszyć napowietrzanie?

Wtedy dopiero się zacznie masakra w akwarium :!:

Po trzecie wygląd, mianowicie mogą one być zarówno czerwone , jak i niebieskie , a także czarne.


I na koniec , ale to najmniej ważne , cyjanobakterie nie są glonami :D

Link to comment
Share on other sites

dobre proponował bym umieścić to na stronie serwisu w dziale artykuły, można by było postarać się o lepsze fotki i jest świetny krotki artykuł


Jesli zdjecia jak i tekst sa kolegi to moznaby. Jesli jednak nie, trza by prosic o zgode mase ludzi.



niech daniel sie wypowie ale chyba juz nawet tu nie powinien tego umieszczać jak to nie jego tekst

Link to comment
Share on other sites

Jak mówiłem tekst powstał w oparciu o różne źródła ale w największej mierze o poradni sery (który jest darmowy tak na marginesie). Co do samych glonów nie mam takiej wiedzy raczej zebrałem i jakoś ułożyłem różne informacje.

Razem z Mateuszem wpadliśmy na pomysł, że podwiesimy temat, czy też go wrzucimy do serwisu dopiero wtedy gdy będzie on w 100% gotowy tzn.

- będą się dokładnie zgadzać warunki i przyczyny powstania

- dodamy jak zapobiec glonom na dłuższy czas i jak pomoc na szybko w razie ich wystąpienia itd (tutaj zwracam się o pomoc jeśli ktoś dysponuje jakąś wiedzą bądź informacjami które mogłyby się przydać to piszcie)

Link to comment
Share on other sites

Z glonami to jest tak , że w Malawi to raczej pożądane ustrojstwo:)

Jeśli chodzi o same glony , zielenice , to warunki powinny być takie jak dla każdych roślin , to moje zdanie:)

Ale jeśli chodzi o ich zaszczepienie , powstawanie , to już inna bajka i raczej jakiegoś wspólnego mianownika nie ma.

Każde akwarium jest inne , to zamknięty ekosystem więc jednego przepisu nikt nie znajdzie :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Tomasz jesśli odczyt jest poprawny to mam ponad 100 i nie zdychają, normalnie tarło, samice z ikrą w pyskach.
    • A ile wyjdzie po 2 minutach wstrząsania? 
    • No jak nie zaniża, przecież musi być podany konkretny czas wstrząsania a nie 10 sekund do zniknięcia szarego proszku. Po 10 sekundach wstrząsania wyjdzie mi 5,10 NO3 - tyle to nie możliwe przy tak dużej obsadzie. Jestem pewny że ryby zdechły przez wysokie NO3. No to jak w starej instrukcji było 1 minuta wstrząsania a w nowej bez czasu wstrząsania sugerując 10 sekund do czasu zniknięcia szarego proszku, przecież wyniki będą biegunowo różne.
    • Tomku, ale nie masz 100% pewności, że ryby zdechły przez NO3. Powiem więcej, poziom NO3 50 czy nawe 60 nie spowoduje smierci ryb, nawet gdy przez długi czas będą narażone na takie warunki. Nie masz żadnego punktu odniesienia w postaci wiarygodnego i profesjonalnie wykonanego testu swojej wody. Nie możesz więc z pewnością twierdzić, że test wykonany według instrukcji zaniża wynik. A może jest odwrotnie? Test wykonany nieprawidłowo da nam zafałszowany wynik w tym przypadku zawyżony. Tak czy inaczej zbyt dużo tu pytań. Nie bronię producenta, ale uważam że najpierw powinno się uzyskać wiarygodny wynik testu wykonanego w profesjonalnym laboratorium, a następnie metodą prób i błędów wykonać test JBL tak aby wyniki były zbliżone do siebie. Tylko wtedy będziesz miał pewność ile czasu należy wstrząsać próbkę, aby uzyskać prawidłowy wynik. 
    • Wstrząsać trzeba intensywnie przez 1 minutę. Po 10 sekundach będziesz miał 5 mg/l a tak naprawdę może być 50! Po 10 sek kolor nie rozwinie się taki jak po minucie wstrząsania. Kolor rozwija się do 10 minut, po tym czasie już się nie rozwija. Przez to zbyt krótkie wstrząsanie zdechły mi cenne okazy bo mi wychodziło że mam 5,10 mg/l NO3 a tak naprawdę było 50,60 mg/l przez wiele tygodni aż ryby zaczęły chorować i zdychać a ja nie wiedziałem jaki jest powód bo przecież parametry wzorowe. Nie radzę sugerować się wpisem żeby wstrząsać 10 sekund do zniknięcia szarego proszku, bo się możecie zdziwić, będziecie się doszukiwać różnych chorób a przyczyna będzie prozaiczna - zbyt wysokie stężenie NO3.
    • Może ilości odczynników, może są bardziej reaktywne. Nie będę usprawiedliwiał JBL, ale moim zdaniem błędem jest wstrząsanie przez minutę testów z nowej serii, równie dobrze można wstrząsać dwie minuty, albo podgrzać fiolkę, w kontekście spotęgowania reakcji, wtedy wyjdzie 250. 😉 Jeżeli proszek rozpuszcza się w kilka sekund i jeżeli o tym mówi instrukcja, to trzeba wg mnie wstrząsać przez nie więcej, niż 10 sekund, góra 15 i zostawić na te 10 minut, jak instrukcja wskazuje, potem dopiero zrobić odczyt. Zauważyłem szereg razy, że intensywność koloru wzrastała wraz z upływającymi minutami.
    • Przeczytaj dokładnie instrukcję, coś tam się zmieniło jeśli chodzi o ilości odczynników. 
    • 2 Testy JBL i 2 różne wyniki. Jeden 5 drugi 40 mieszane ok 10s. Po dłuższym mieszaniu wyniki jeden 30 drugi 120. Chyba jednak wolałem nie wiedzieć.
    • U mnie to samo - mieszałem kilka sekund i wynik 5-10. Dzisiaj zakupiłem nowy, mieszałem minutę i wynik hoho. Jutro wyjmę ze śmietnika ten stary i sprawdzę wynik przy 1min mieszaniu.
    • Dlatego napisałem, że to taki mały eksperyment 😉  Jak nie, zauważę żadnej różnicy, to wrócę do wody po zmiękczaczu. Twardością nawet lepiej pasuje, bo mam ustawione na 5dh.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.