Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Odświeżę wątek jako że jakiś czas temu dotarło szkło ukończyłem pracę na hydrauliką w kominie dziś będzie wklejana tylko rewizja ale to po południu.Zaszły też zmiany w sumpie z pierwszej komory znikły biobale będą w kominie w ich miejsce gąbka .Do ceramiki doszło też 5kg grysu koralowego

post-8160-14695712025486_thumb.jpg

post-8160-14695712025806_thumb.jpg

post-8160-14695712026113_thumb.jpg

Opublikowano

profesjonalna kostrukcja :wink:


zastanawiam się tylko czy nie jest za niski komin... będziesz miał dużo mniej wody w akwa.... biorąc pod uwagę że jakakolwiek pompa z przepływem 2000-3000l/h podniesie ci lustro max 1-2cm powyżej grzebienia (nie chcę mi się liczyć dokładnie), to zastanowiłbym się czy nie zmontować grzbienia trochę podwyższając komin, żeby zadany poziom wody był przy samych belkach wzmacniających a nie np 2 cm pod...


no chyba że tak lubisz :wink:

pozdrawiam

Opublikowano

oj teraz przeleciałem poprzednie posty...

doklej koniecznie to 4 paski szyby na krawędzie sumpa...

niby na biobalach czy gąbce się nie powinno zapchać, ale ja bym nie ryzykował :wink:


poza tym nie wiem ile litrów ma komora pompy, ale zrobiłeś tam taką rurkę "do góry" która będzie zasysała wodę... dobrze to obliczyłeś żeby nie zapowietrzyć pompy??

pompa Ci zassie załóżmy 148x48x2cm wody (tyle będzie wypompowane z komory pompy i będzie nad krawędzią komina - w zależności od wydajności pompy u Ciebie) = 14,2 L

+ to co ustawisz w kominie żeby nie było siorbania = strzelam że około 6-8 L

+ rura powrotu i spust = około 1 L niech będzie


w sumie w tym momencie musisz zapewnić w komorze pompy 20-23L wody między poziomem ze stanu spoczynku do poziomu ponad wspomnianą rurkę zasysającą... zapewniłeś? :wink:

lepiej nie powiem o co mi chodzi :lol:


i teraz najciekawsze... tak jak mi np z baniaka 140x55cm paruje średnio tygodniowo powiedzmy 30l wody, tak Tobie te 30l będzie parowało właśnie z komory pompy, bo pozostałe poziomy wody będą stałe... przewidziałeś to podczas swojej nieobecności w domu? ja w 25L sumpie do 240l (jedna komora) musiałem 2x w tyg dolewać wodę zeby nie zapowietrzała się pompa :wink:

Opublikowano
oj teraz przeleciałem poprzednie posty...

doklej koniecznie to 4 paski szyby na krawędzie sumpa..


będzie doklejony

ale zrobiłeś tam taką rurkę "do góry" która będzie zasysała wodę

to zostało zmienione już tej u-rurki nie ma jest prosta rurka koniec 8cm od dna +w komorze pompy jest baypas który zapewni stały poziom wody

to co ustawisz w kominie żeby nie było siorbania = strzelam że około 6-8 L

metoda prób i błędów ale to już będzie przyjemność :mrgreen: zamierzam też wrzucić biobale

Długo się zastanawiałem i w końcu się zdecydowałem dzisiaj wywaliłem dwie przegrody (buble stop) i dzięki temu zmniejsz ryzyko zlania mieszkania znacznie powiększyła mi się komora techniczna.

Chodzi mi teraz po głowie żeby zrobić w niej dsb

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Długo się zastanawiałem i w końcu się zdecydowałem dzisiaj wywaliłem dwie przegrody (buble stop) i dzięki temu zmniejsz ryzyko zlania mieszkania znacznie powiększyła mi się komora techniczna.

Chodzi mi teraz po głowie żeby zrobić w niej dsb

post-8160-14695712043934_thumb.jpg

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Troszkę odnowię wątek o swoje spostrzeżenia .

Sump śmiga już ok 5 miesięcy więc można pokusić się o pewne refleksje:

-wielkim plusem jest wielkość złoża ,oraz łatwość z dostępem do komór , a co przez to idzie prosta i wygodna obsługa

-potwierdzę lub obalę kolejny mit -jest praktycznie bezgłośny kwestia wyregulowania przepływu wody w spływie

-dzięki temu ,że mam sumpa przez to zwiększyłem ilość wody krążącej w obiegu ,więc teoretycznie złoże i zbiornik powinny być bardziej stabilne

-pompa grudfosa idealnie sobie radzi w tym systemie ,jest bezgłośna wydajna pobiera nie wiele energii i do póki będę miał słodkie wody nie wyobrażam sobie innej pompy

-o tym że grzałka i termometr są w technicznej nie wspomnę

Jako ,że jest to moje pierwsze w miarę profesjonalnie prowadzone akwa nie ustrzegłem paru błędów które następnym razem mam nadzieje pominąć, a chodzi głównie o sumpa

-na pewno w inny sposób rozwiązał bym podłączenie pompy z sumpem w chwili obecnej jest poprzez odwróconą u -rurkę a następnym razem wywiercę po prostu dziurę w bocznej szybie

-zastosowanie części hydrauliki o przekroju 0,5" było poważnym błędem spowodowało znaczny spadek przepływu i w niedługiej przyszłości zostanie zmieniony na 3/4"

posiadając sumpa należy się liczyć ze sporym parowaniem ja mając wodę o temp 25-26 st celcjusza co dwa dni dolewam ok. 5-7 lit wody dlatego już myślę o automatycznej dolewce wody .Projektując sumpa w przyszłości na pewno nie zapomnę dołożyć dodatkową komorę na dolewkę

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.