Skocz do zawartości

zbyt duży poziom NO3


kecajjac

Rekomendowane odpowiedzi

obsada 22 misie,


Ale napisz w kóncu jakie to akw ajak duże - i co to za misie :wink: w nim sa bo jak misie polarne to jak choc jeden zrobi kupę ... to kupa gówna z tego będzie

Reszta to gdybanie dopuki tego nie określisz bo jak jest zamałe akwa w stosunku do liczby ryb to mozesz i mieć 10 kubłów - bo w końcu finalnym efektem ich pracy jest NO3 i robić 25% co tydzień a i tak NO3 będzie wysokie

- wiec podaj litraż akwa

- podaj obsadę, jak masz obsadę do bani i się wstydzis zpodac dokładnie to z grubsza określ bo jest róznica czy pod kryptonimem "misie" kryje sie np Saulosi czy np Fossorochromis który robiąc jedna kupe narobi tyle co 10 saulosi przez dwa dni


EDIT o widzę że z sabotage nam ta sama idea przyświaca :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obsada 22 misie,


Ale napisz w kóncu jakie to akw ajak duże - i co to za misie :wink: w nim sa bo jak misie polarne to jak choc jeden zrobi kupę ... to kupa gówna z tego będzie

Reszta to gdybanie dopuki tego nie określisz bo jak jest zamałe akwa w stosunku do liczby ryb to mozesz i mieć 10 kubłów - bo w końcu finalnym efektem ich pracy jest NO3 i robić 25% co tydzień a i tak NO3 będzie wysokie

- wiec podaj litraż akwa

- podaj obsadę, jak masz obsadę do bani i się wstydzis zpodac dokładnie to z grubsza określ bo jest róznica czy pod kryptonimem "misie" kryje sie np Saulosi czy np Fossorochromis który robiąc jedna kupe narobi tyle co 10 saulosi przez dwa dni


EDIT o widzę że z sabotage nam ta sama idea przyświaca :D


Zbiornik 150x50x60

Melanochromis auratus 4szt

Melanochromis cyaneorhabdos 'Maingano' 3szt

Red Red 5szt

Aulonocara 2szt

Cyrtocara moorii 3szt

Labidochromis caeruleus 'Yellow' 4szt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no2 -> no3. Skoro masz duzo no3, zatem sporo no2 musialo byc przerobione w procesie nitryfikacji na no3. Stad moje przypuszczenie, ze ryby sraja duzo, jedza duzo i duzo resztek znajduje sie w samym zbiorniku to po pierwsze.


a co z obsada jest nie tak


Wszystko. Zle dobrana pod wzgledem:

1)Zywienia

2)Zbyt duza ilosc gatunkow - redukcja

3)Zbyt malo ryb w poszczegolnych haremach

4)Drastyczne wrecz roznice charakteru

5)Za duze ryby - za male akwarium (tyczy sie niektorych z w/w gatunkow)


Koniecznie musisz zredukowac obsade do 3 - 4 gatunkow. Ja bym sie na Twoim miejscu skupil na konkretnych grupach, albo mbuna albo non-mbuna (poki co bez mieszania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no2 -> no3. Skoro masz duzo no3, zatem sporo no2 musialo byc przerobione w procesie nitryfikacji na no3. Stad moje przypuszczenie, ze ryby sraja duzo, jedza duzo i duzo resztek znajduje sie w samym zbiorniku to po pierwsze.


a co z obsada jest nie tak


Wszystko. Zle dobrana pod wzgledem:

1)Zywienia

2)Zbyt duza ilosc gatunkow - redukcja

3)Zbyt malo ryb w poszczegolnych haremach

4)Drastyczne wrecz roznice charakteru

5)Za duze ryby - za male akwarium (tyczy sie niektorych z w/w gatunkow)


Koniecznie musisz zredukowac obsade do 3 - 4 gatunkow. Ja bym sie na Twoim miejscu skupil na konkretnych grupach, albo mbuna albo non-mbuna (poki co bez mieszania).



dzięki za fajne obrazowe przedstawienie sytuacji - to co wyeliminować aulonocary i moori,

chociaż bardziej uciążliwe są maingano i auratus - kopią jak opętane,

ale tarło to już przeszły wszystkie ryby i ryby są w super kondycji zero stresu i super wygląd -

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NO3 można redukować na różne sposoby:

1) żywicę do kubła = starcza na 2-3 tyg potem trzeba regenerować, jest to dość uciążliwe

2) możesz wrzucić rośliny, coś tam zawsze pochłoną, z tym że bez nawożenia (tabletki np. polecam) będą miały trudno


+ of kors jak pisali koledzy: mniej ryb + mniej karmić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki ale zeszliśmy na poboczny temat bo ze obsada jest zła to widaomo ale zła pod wzgledem doboru obsada ma niewiele wspólnego z bardzo duzym poziomem NO3. Bo 22 ryby w dodatku głównie mbuniaki i dodatające morii nie stanowia jakiegoś super hiper obciążenia dla 450 litrów

Wiec tu skupmy się na NO3 a co do obsady to proponuje założyć odręby Topik abym nie musiał i tak tego potem wywalać stąd.



Skoro w kranie jest NO3 = 0 a w akwa rośnie kubły trzy z prefiltrami i podmianki tygodniowe 15% to jak bym miał obstawaić to:

Kubły masz trzy ale rzadnego konkretnego filtra mechanicznego - wewnetrznego, w kubłąch mimo prefiltrów i tak troche syfu się zbierze, sam napisałeś że piach się Ci kiepsko czyści itd wiec wnoszę ze odmulanie nie jest u Ciebie zbyt skuteczne [czaesm i trzeba troche piachu z brudem zassać aby doczyscic - lepiej co jakiś czas troche piachu dosypac niz w akwa brud zostawiać] wiec reasumując po prostu za duzo w akwa zanieczyszceń zostaje i potem się one rozkładaja i psują wodę.


Masz 22 ryby teraz po paru miesiącach już całkiem spore zapewne, 22 ryby na takie akwa to nie jest jakiś kosmos [pomijam tu zły dobór gatunków itd] ale przy 22 rybach wystarczy że własnie karmisz je za obficie + to co napisałem powyżej o nie najlepszym serwisowaniu i klop gotowy, a i podmianki tez nie są jakieś nadzwyczaj duże.

Imho po pierwsze ogranicz karmienie - to o karmieniu to jest oczywiscie nasz domysł bo przez net to nikt nie określi że za dużo czy w sam raz ale o tym świadczy woda, a podmiany zwiąksz - tzn raz w tygodniu ale tok 20-25%


Pomyślałbym, też o filtaracji - np jeden z kubłów bym wymienił na mechanika - podejżewam ze nawet za cene uzywanego kubła mozesz kupić fajny nowy filtr wewnerzny mechniczny. Jęsli nie lubisz wewnetrznych i muszą zostać kubły to bym je przekonfigurował, np dwa o najmniejszym przepływie bym zostawił jako biologi z założonymi prefiltrami i tak ustawionym sasysem aby nawet na te prefiltry jak najmnij syfu szło czyli aby to było jak najwyżej od dna,a trzeci kubeł o największym przepływie zostawił typowo jako mechanika czyli zasys bez prefiltra tam gdzie najwiecej brudu się zbiera, wyjąć ceramike a wsadzić gabki fizeliny i inne watoliny i..... czyscic go co tydzień góra co dwa.

No i dobrze odmulaj - jak trochę piachy z akwa ubedzie to od czasu do czasu się go dosypie

Gwarantuje że jest to prostsze niz stosowanie deni żywic itd


Oczywiscie jak wywalisz czesc gatunków to będzie lepiej ale Twoja obsada jest taka ze w miejsce tych wywalonych i tak powinieneś zwiąkszyć grupy tych co pozostana wiec suma sumarum łączna ilość ryb i tak będzie na zblizonym poziomie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.