Skocz do zawartości

Jurgenwanna 300x110x100


jurgen

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 lata później...

Po długiej przerwie betonowo-stalowe pudełko będzie gotowe do szklenia za maks 2 tygodnie.

Opti stoi w nim już chyba ze dwa lata :)

Zastanawiam się nad filtracją. Wszelkie sugestie i pomysły będą mile widziane.

Podstawą mechaniki będzie Eheim 2260 lub 2262, to kwestia wyboru pompy. Zdecyduję się chyba na mocniejszą, która pracuje nieprzerwanie u mnie bez konserwacji już 11 lat!

Wkład to pocięty peszel, który ma udawać mechpro :)

Zasysanie z dwóch (jednego) calowych otworów na dnie zakończonych kolankami (służących jako spust wody) - do kolanek dodam elastyczne węże - będę mógł łąpać resztki z dowolnego miejsca na dnie w akwa. Rozprowadzenie zrobię dopiero jak zakręcę wodą i oblukam gdzie zbiera się syf.

Druga sprawa to biolog. Nie chcę tradycyjnego sumpa (budowa jest możliwa, jest spokojnie miejsce na 300 litrów). Mam wybetonowany 180-cio litrowy panel z obniżeniem na grzebień, przylegający bezpośrednio do zbiornika. Z jednej strony trochę mało, ale z drugiej przy obecnych wkładach powinno spokojnie wydać. Panel chcę dodatkowo połączyć overflowem ze względu na utrzymanie minimalnego stałego poziomu wody - zabezpieczenie pompy. W panelu trzy przegrody i oczywiście ceramika w siatkach, pewnie Aquaszuta.

Do tego chcę spróbować najprostszej akwaponiki - ze dwie lub trzy wąskie donice - w sumie 2-3 metry sałaty - przepraszam za ignoranctwo w temacie :)

Panel chce napędzić obiegówką od c.o. lub pompa Eheima (1260 lub 1262) z dodatkowymi 2-3 narurowcami - jako mechaniki i jako miejsce na "okazjonalne media" jak węgiel itp


Ale myślę jeszcze nad zupełnie innym rozwiązaniem, chyba prostszym i wygodniejszym. Akwa będzie spore i zakładam że szybko złapie równowagę. Zastanawiam się czy nie zrezygnować z panela a zamiast niego dokupić drugie pudło od 2260 (pompę mam) i zrobić z niego typowego biologa - zasypać najlepszymi materiałami.

Innymi słowy dwa eheimy klasiki 1500 + sałata w hydroponice.


co myślicie?

-- dołączony post:

Ostateczne wymiary wewnętrzne akwa (oczywiście bez tła) to 304*135*95 czyli prawie 3900 litrów



Chodzi mi po głowie jeszcze duży FBF. Rury z plexy można spokojnie kupić, np fi 150, grubości ścianki 5mm. Można trochę pokombinować i zrobić z tego fajny duży korpus do narurowca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rama ramą , wysokość i ciśnienie robią swoje szyba w połowie wysokości dostanie odchylenie cirka 8mm, to już coś, kolega przy budowie zbiornika w ramie o wysokości 120 zastosował wlasnie 24mm, i sądzę że 20 mm, to minimum, ale co tam .. zrobisz jak uważasz ..ja 15 mam w otwartym zbiorniku o wysokości 60cm , i wiem jak potrafi pracować taka szyba. pozd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, ze lubisz bezpiecznie i się wcale nie dziwię. Rama, jak powiedziałeś jest ramą i działa jak wzmocnienia (kątownik to 50mm, a nie jak podałem wcześniej 40mm).

Oczywiście znajdziesz tabele, które zakładają większą grubości szkła i dodatkowo wymiary te rosną również ze wzrostem długości, a nie tylko wysokości...

Twój kolega, zakładam, ma pewnie klejonkę 2*12. Taka 24-ka ma wytrzymałość mniejszą o 30% od jednorodnej tafli 24mm, czyli przy 120 cm wysokości ma niecałą 17-kę...

Nie wiem co masz na myśli pisząc otwarty zbiornik. Bez wzmocnień?? Moje akwa o wysokości 62 cm z 12-ki ze wzmocnieniami stoi już ponad 10 lat.

pozd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, dawno tam nie byłem...   A jakieś składy kamienia, ogrodnicze? Na plaży to raczej otoczaki znajdziesz.
    • Jeśli Od Nową dalej zarządza Maurycy to prawie tak jakbym nigdy nie wyjeżdżał.   Z kamieniami jest wesoło, dobijam się do dwóch kamieniołomów ale na razie mnie totalnie olewają. Opcja B, pojechać na plażę i tam szukać, opcja C pojechać w góry. W Glendalough jest stary kamieniołom, można sobie nabrać granitu do woli, ale do kamieniołomu od parkingu są 3 kilometry piechotą w jedną stronę. 🤣 
    • A, jeśli kleiłeś na piankę, to powinno być OK, zawsze coś. Szkoda by było pracy, gdyby miało Ci połamać łączenia. To tło jest dość mocno wyporne, ale i sztywne, jak dobrze przygnieciesz kamieniami, powinno być OK. 👍 Pozdrawiam krajana również, ja prawie całe życie na os. Młodych, ale blisko bydgoskiego, a od kilku lat na początku Bielan, przy Od Nowie. 😉
    • No i musiał kurde wyłapać. 🤣  Kupno w budowlanym czystego silikonu w kraju, w którym ciągle pada* jest nierealne, każden jeden ma fungicydy, czyli do akwa się nie nadaje. Moduły tła są na dnie na wcisk i piankę a docelowo na gruzowisko, które je dociśnie.  *W sumie to zabawne, pochodzę z Mokrego  potem Złotoria i róg Bydgoskiego i Rybaków, dopiero teraz wyłapałem skąd jesteś, pozdrawiam kolegę krzyżaka. 😀
    • Bez obaw, to będzie bardzo wytrzymałe; kamieni na tej piance nie będziesz wieszał. 😜 Wycinając piankę, postaraj się zachować linie załomów tła przy łączeniach, wtedy będzie bardziej naturalnie wyglądało - ale i tak najważniejszy będzie właściwy dobór/zmieszanie farb. Na dno, które zrobiłeś z tła można nasypać trochę piasku, moim zdaniem da to ciekawy efekt sypkiego podłoża "wywianego" na tyle, że odsłoniło kamienie. 👍 I tylko się upewnię: przykleiłeś moduły tła na dno? 🥸
    • Dzięki @TomekT Tło na filtr ładnie zakryło dziurę, w tamtym kącie będzie pewnie największe gruzowisko, więc najbardziej zakryję te łączenia kamieniami.   Potem przyszedł czas na piankę i jej docinanie. Póki co wygląda mocno nienaturalnie, bo jest jak od linijki. Wolałem nie dawać zbyt dużo pianki na pionowe łączenia, bo nie wiem czy pod ciężarem betonu, którym będę je pacykował nie wezmą i się nie urwą. Dół spróbuję zamaskować jakimiś płaskimi kamieniami opartymi o tło. W kilku miejscach ściąłem piankę do zera, żeby maskowała tylko samo łączenie, mam nadzieję że po zabetonowaniu będzie wyglądać ok.      
    • Panie, nie tak źle - zerknij w mój wątek, kamieni mam mniej, ale większe. 😉 A poważnie pisząc - OK, po prostu na jednym zdjęciu wygląda na hałdę. 😜
    • Dziękuję, że napisałeś, iż sprawia wrażenie, że kamienie są usypane - hihi cały tydzień je układałem, z myślą, aby zrobić groty jak największe. Tu np. na fotce (gdzie btw widać zasys ), od tego małego kamyka do ścianki tła jest ponad 30 cm. Za kamieniami zostawiłem taką pustą przestrzeń 10-15 cm. Tło ma na dole tylko 3-4cm, a górą robi się taki  pseudo nawis skalny, bo tu na forum przeczytałem, ze dno jest święte... Pewnie bę∂ę grzebać jeszcze choć też patrzę coby się stało, jak rybcie zaczną kopać... sprawdzałem stabilność konstrukcji.
    • Wiem kombinuję, sam do końca nie wiem, ale i w tym cały urok   Staram się dużo czytać, pytać itp. Dziękuję. Byłem w Aquahaus-gaus. koło Frankfurtu nad Menem w maju i po wizycie mam kocioł w głowie. Spędziłem tak cały dzień prawie i wiem jedno, że wszystkiego co chciałbym mieć się nie da.
    • Tak to moje pierwsze Malawi. (choć od 20 lat o tym myślę, a nie miałem warunków). Chce kupić młode ryby, tak jak piszesz, ale pytanie zadałem z myślą, że może jest jakiś argument, którego nie znam za drugą opcją.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.