Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Zbiornik jak w tytule. Narodził się pomysł z nietypową obsadą.... mianowicie połączeniem np. 2 gatunków mbuny z 2 gatunkami non mbuny

Szukam gatunków, które mogłyby razem zagrać.

Z non mbuny po głowie chodzą mi oczywiście Aulonocary np. lwanda, uni reef, Red flush poza tym protomelas red empress lub steveni taiwan reef-taki trochę must have i Ew. placidochromis otter tsatno rock lub jalo reef.

 

Z mbuny z kolei:

maingano, cynotilapia zebroides, acei, Metriaclima msobo magunga lub Fainzilberi maison reef, Labidochromis perlmutt.

Edytowane przez dbst13
Opublikowano

Cześć. Jakoś nie widzę takiego połączenia. Ryby non mbuna inaczej się zachowują niż mbuna...

Wielkościowe, to też nie będzie grało z sobą w temacie ryb. 

Mbuna będzie rządziła w akwarium , a non mbuna będzie się ukrywała po kątach. Raczej radzę abyś poszedł w jednym kierunku ewentualnie dodając do tego jeden gatunek z  jednej lub drugiej grupy ryb. 

 

Opublikowano

Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.

 

Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania:

-OPCJA 1

W 120x50x50

Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.

 

A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi.

Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi) 

 

- OPCJA 2 

W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.

 

W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka

ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.

 

Opublikowano

Odnoszę się tylko do akwarium 180cm

Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm?

Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic.

Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

@jarasdzięki za informacje w takim razie wyleczę się z mdok, a zrobię mbunarium oparte na 1 gatunku z non mbuny czyli:

1) Protomelas steveni taiwan reef 

2) Pseudotropheus acei luwala lub itungi jakaś większa grupa 

3) Metriaclima fainzilberi maison reef 

4) Maingano lub perlmutt lub rdzawy

Opublikowano

Zdecydowanie, moim zdaniem, ta obsada nie będzie działała na dłuższą metę. Dlaczego - metriaclima fainzilberi jest totalnym agresorem i nie da się ich połączyć z łagodnymi rdzawymi, czy też perlmuttami, które są zbyt małe, a protomelas też będzie miał przerąbane, bo jest raczej łagodny. Maingano raczej da sobie radę, ale będzie stale wojna w akwarium. Rób co chcesz i podziel się proszę na forum wynikami.

Kibicuję!

Opublikowano

Mam pięknego samca Metriaclima Fainzilberi Maison Reef. U mnie zdecydowanie największy, najlepiej wybarwiony samiec w akwarium. Temperament? Dziwny, ale ja mam szczęście w moich zbiornikach do szeryfów. W skrócie nikt mu się nie postawi, a im mniejsze ryby tym bardziej je ignoruje. Większe czasami szturchnie. Za to kolejne w piramidzie czyli auratusy i maingano potrafią narozrabiać. Z samców auratusów odpadł jeden największy, został zamęczony przez pozostałą trójkę. Chwilę był mocno poobijany jeszcze jeden, ale póki co wylizał się. Z dwóch pięknych samców maingano też jeden  odpadł. Co ciekawe to jedyne gatunki (auratus i maingano), które toczą poważniejsze walki między sobą.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Przyznam szczerze, że nigdy nie pielęgnowałem u siebie metriaclima fainzilberi. Posiłkuję się tylko tym, co wyczytałem z książki W. Sierakowskiego oraz opiniami kolegów w temacie tej ryby. Pozostałe gatunki wymienione wyżej przez założyciela tematu miałem....

Może faktycznie nie taki diabeł Metriaclima straszny, jak go malują.

  • Lubię to 1
Opublikowano
16 godzin temu, ziemniak napisał(a):

Za to kolejne w piramidzie czyli auratusy i maingano potrafią narozrabiać.

 

16 godzin temu, ziemniak napisał(a):

Co ciekawe to jedyne gatunki (auratus i maingano), które toczą poważniejsze walki między sobą

No, w końcu kiedyś oba były klasyfikowane jako Melanochromis. 😉

  • Lubię to 1
Opublikowano

Raczej nie chce rzeźni w akwarium, ale Maison reef to w sumie ryba, w której oglądając filmiki/ zdjęcia idzie się zakochać. Pewnie dużo też zależy od charakteru danego osobnika.  

A ponoć im większe akwarium tym łatwiej podjąć decyzję, niestety oglądając te wszystkie piękne zbiorniki idzie "zwariować" 😄

Tak na prawdę też przez głowę przechodzi cały czas też typowa non mbuna czy wręcz akwa z drapolem, czyli z poleconym przez @jaras venustusem jako trzon + coś do niego (ale tu nie wiem z czym by najlepiej zagrał)

Z drugiej strony podoba mi się mega protomelas steveni taiwan reef, który chyba jednak żywieniowo i charakterem bardziej pasuje do mbuny ? 

A do tego wszystkiego spodobała się Metriaclima fainzilberi maison reef/ luwino. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Produkcja modułów cd. Tutaj różne wersje zastosowałem i moim zdaniem najłatwiej i najszybciej wychodzi z siatką rabatową plus gaza 1m2 (1,2 zł.), którą moczymy w całości w zaprawie a następnie nanosimy na bryłę z siatki - jednorazowa akcja, rewelacja  Dodatkowo zdjęcia z wstępnego malowania poprzednich modułów - na razie kombinuję z kolorem - w drodze brąz i ciemna zieleń. W sumie do mieszania będzie czarny, antracyt, brąz i zieleń.
    • OK co do tego OPEN to już wiem że to służy m.in. do regulacji siły przepływu wody(ale tylko na OUT można tym się bawić).
    • Witam Posiadam 300 litrowe akwarium i filtr kubełkowy JBL e1502. Niby filtracja zarówno mechaniczna jak i biologiczna jest ok. Woda jest klarowna, parametry wody też. Tylko mnie zastanawia jedna rzecz. W tym filtrze nie ma żadnych, nie wiem jak to nazwać, jak filtr pobiera wode z akwarium to w klasycznych filtrach kubełkowych jest taka "rura" którą woda płynie na samo dno filtra i potem przechodzi przez poszczególne media filtracyjne. A w tym JBL u tego nie ma. Jak jest korpus filtra to od strony tej zamknietej(zanurzonej w wodzie w filtrze) wychodzą dwa takie otwory gdzie jednym woda wchodzi a drugim wychodzi i tyle! Czyściłem dzisiaj ten filtr i gąbka na samej górze była bardzo mocno brudna ale te niżej już nie! Tak jakby nie było tam filtracji. I jak kupiłem ten filtr nie dostałem instrukcji tylko taki świstek po niemiecku i są tutaj na korpusie dwa takie dżwignie oznaczone na korpusie jako Open. Wie kto do czego to służy?
    • Złe forum sobie kolego wybrałeś. My nie hodujemy w swoich akwariach roślin, a jeśli już to jakieś mało wymagające i w śladowych ilościach. Tu raczej pomocy w tym temacie nie uzyskasz.
    • Hej, chciałbym wymienić oświetlenie w zbiorniku, proszę was o doradztwo w co najlepiej zainwestować, aby nie wydać pieniędzy w błoto. Wymiary akwarium: 121x41x55 cm. Rośliny głównie anubiasy, limnophila sessiliflora, hygrophila difformis, będę myślał jeszcze inne wstawić dlatego fajnie żeby dokonać zakupu przyszłościowego tak by nie zmieniać później oświetlenia. Z rybek neony, kirysy itp. Jak narazie zamontowane jest poniższe oświetlenie: BELKA OŚWIETLENIOWA JUWEL MULTILUX LED 120cm, a w niej: świetlówki w zestawie: 1x Juwel DAY LED 1047 mm + 1x Juwel NATURE LED 1047 mm moc strumienia światła: 5900 lm (2800 lm DAY LED + 3100 lm NATURE LED) i osobno Aquael leddy tube 17w plant 2.0, moc strumienia: 1180 lm. Myślałem, aby wymienić na: 2x Twinstar Light 120G Lampa LED 42W > strumień świetlny: 2677lm do belki co dałoby 5354lm. Nowe 2 sztuki za 1072 zł. lub  Juwel HeliaLux Spectrum 1200 + Juwel Helialux Smart Control Producent podaje 140 lm/W co daje 8400 lm Mam opcję z drugiej ręki podobno mało używana jak nowa,  za podobną kwotę co powyższe dwa Twinstary.  a może Chihiros Universal WRGB 1200?? Który wybór byłby najlepszy, chyba że znacie jakieś inne lampy godne polecenia?
    • Spienione PVC jest tanie, bezpieczne dla ryb, łatwe w obróbce i można kupić np. czarne na dno i niebieskie na tył, jeśli ktoś lubi.  Z tymi kamieniami z aukcji jest też taki problem, że do siebie nie przylegają, więc będziesz widział szklane dno. Ja do akwarium bez piasku dałem na dno to samo tło strukturalne co na ścianki, połatałem łączenia pianką montażową, zaklajstrowałem betonem i elo. 
    • Przeczytaj komentarze pod aukcją. Materiał jak guma z plastikiem. Nie wiem czy nadaje się do akwarium, chyba bym nie zaryzykował bo może coś puszczać do wody. Jako zabezpieczenie dna najlepsze jest pienione PVC. Wystarczy grubość 3 mm. Jeżeli jest ułożone na całości dna wygląda estetycznie. Takie rozwiązanie pojawiło się już u niektórych.
    • Płyty usztywnią na pewno. Ta poprzeczka w takim razie niewiele zmieni, bym ją usunął
    • Stelaż będzie obłożony płytami z czterech stron dodatkowo blat góra i dół. Fronty mocowane do stelaże powinny usztywnić.
    • Jeżeli stelaż będzie idealnie wypoziomowany to wytrzyma. Budowa jednak tego stelaża jest obwarowana ryzykiem, że może się złożyć przy niespodziewanych siłach oddziaływujących w każdym innym kierunku niż pionowo w kierunku ziemi.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.