Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Kilka słów w temacie tła strukturalnego, opartego o moje doświadczenie.

Od początku - jakieś 2 lata temu postanowiłem kupić tło strukturalne wykonane ze styropianu do akwarium o wymiarach 230x65. Tło było pięknie wykonane (firmy nie będę tutaj podawał) większość ludzi będących tutaj na forum wie o jaką firmę chodzi. Tło było wykonane ze styropianu na moje oko jakieś 80-100eps, czyli dość miękki, zewnętrznie wykończone cementem montażowym CX5 + żywica epoksydowa. Wkleiłem tło na polecany na forum klej all fix turbo. Tło odkleiło mi się w sumie chyba 4 razy. Popełniłem masę błędów przy wklejeniu tego tła, to jedno, ale druga sprawa, że tył tła nie był dobrze dopasowany - tutaj trochę wina producenta i tak naprawdę, to nie wiem czy każdy z elementów tła dobrze dolegał do szyby - raczej nie, bo inaczej tło by się nie odkleiło. To była konstrukcja puzzli zachodzących jeden ba drugi.

Błędy, które popełniłem to - nie odtlusciłem tylnej szyby benzyną ekstrakcyjną oraz może zbyt szybko zalałem akwarium wodą. Jakieś 6h od momentu wklejenia ( niby producent kleju piszę w specyfikacji, że po 4h klej jest już w 100% utwardzony, ale dotyczy to spoiny 0.5mm. Przy styropianie i źle spasowanym tle nie da się uzyskać spoiny 0.5mm...

Teraz parę słów na temat tła od aquaDan

Styropian bardzo twardy eps 200.

Wykończenie zewnętrzne bardzo elastyczne - coś na zasadzie gumy, żadnego cx5 czy też żywicy. Spasowanie puzzli idealne oraz przede wszystkim terminowość producenta.

Tło zostało wklejone na silikon akwarystyczny, na wcześniej dobrze osuszoną i odtłuszczoną szybę. Dodatkowo dałem jeszcze ścieżkę silikonu na dnie przed tłem.

Bardzo polecam firmę aquaDan.

 

IMG_20240220_130000.jpg

Edytowane przez jaras
  • Lubię to 4
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dzięki za cenny opis doświadczeń. Z ilu modułów składa się obecne tło? Ciekawe, co to za masa wykończeniowa, że jest elastyczna, jak piszesz...

Opublikowano

Tło składa się z sześciu puzzli. Ci do wykończenia tła, to mam swoje podejrzenia, ale obiecałem producentowi, że nie będę poruszał tego tematu na forum

  • Lubię to 1
Opublikowano
8 godzin temu, jaras napisał(a):

IMG_20240220_130000.jpg

To zdjęcie jest fajną wskazówką dla tych (może się do nich zaliczę w niedalekiej przyszłości), którzy chcieliby robić tło samemu - nie trzeba tworzyć skomplikowanego wzoru uskoków i szczelin, który potem wygląda niestety trochę jak bruk uliczny. Tu jest dominujący motyw po ukosie do lewego dolnego rogu. @jaras, nie obrazisz się, jeśli będę czerpał inspiracje z Twojego tła? 😆

Opublikowano

@jaras tło robi niesamowite wrażenie :) Oby tym razem nie płatało figli. Mam nadzieję, że do odtłuszczania nie użyłeś jednak benzyny ekstrakcyjnej bo ona nie służy do odtłuszczania a wręcz pogarsza powierzchnię styku przy klejonych elementach 😬

Opublikowano
1 minutę temu, Vrzechu napisał(a):

nie użyłeś jednak benzyny ekstrakcyjnej bo ona nie służy do odtłuszczania a wręcz pogarsza powierzchnię styku przy klejonych elementach

Możesz rozwinąć? Co zamiast, rozcieńczalnik uniwersalny?

Opublikowano (edytowane)

@TomekT do odtłuszczania powierzchni najlepiej używać acetonu technicznego :) (Używać ostrożnie, żeby nie obmywać nim spoin silikonowych).

Można też użyć po prostu płynu do naczyń :) 

Edytowane przez Vrzechu
  • Dziękuję 1
Opublikowano

@Vrzechu

Właśnie,że do odtłuszczenia użyłem benzyny - jest napisane w karcie jak byk, że służy do przygotowania powierzchni i w tym odtłuszczenia. Dlatego nie wiem jak benzyna ma pogarszać styk. U mnie zrobiła robotę, bo zmyłem nią resztki kleju all fix turbo, a płyn do naczyń tego nie ruszał - próbowałem 

  • Lubię to 1
Opublikowano

@jaras skoro tak było napisane w karcie :) Z ciekawości zerknąłem na kartę techniczną produktu firmy Dragon i faktycznie jak byk jest tam napisane jak mówisz. Ja mam złe doświadczenia w odtłuszczaniu benzyną ekstrakcyjną zgodne z tym co kiedyś znalazłem w sieci (screen poniżej). Możliwe jednak, że benzyna ekstrakcyjna jedna drugiej nierówna - nie wiem, nie jestem chemikiem :P  Odtłuszczałem benzyną profile na które później kleiłem taśmę dwustronną i taśma kompletnie się tego nie trzymała. Zniszczyłem też w ten sposób klocki hamulcowe w rowerze, któremu benzyną odtłuściłem tarcze. Po tych doświadczeniach po prostu zacząłem używać acetonu. Ale tak jak napisałem, nie sprawdzałem kart technicznych producenta benzyny ekstrakcyjnej której użyłem ;) 

benzyna.thumb.jpg.33fab2358cfd207a8689b8239466eb94.jpg

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
    • Tylko faktycznie gęstość 45ppi to może się bardzo szybko zapchać. Średnio przepływ przez długość sumpa to spiętrzenie nawet do 5cm, więc na takiej gąbce będzie spiętrzać, aż pójdzie górą, a wtedy pompa sucha. Zatem też się zgadzam, by jednak odpuścić tą gąbkę.  Natomiast gąbki 20ppi daj wszędzie, gdzie tylko zostanie ci miejsce, jako składowisko biologii. Możesz nawet z 50 litrów objętości gąbkami dać i wcale nie będzie za dużo, a woda kryształ.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.