Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Aranżacja wygląda po prostu kiczowato.Ale wiadomo ma się Tobie podobać 😉 Wspomnisz moje słowa, o tym że ten wapień po czasie nagromadzi w otworach dużo syfu.Nie mało ,że będzie pod kamieniami błoto, to i ono wpłynie też negatywnie na parametry wody. Nie wspomnę już o tym, że jakaś ryba spłoszona przez inną, może się okaleczyć o ostre końce kamieni. 

Póki nie masz jeszcze ryb, to pomyśl o zmianie kamieni. 

 

  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)

Miałem u siebie też ten wapień i dokładnie, zbiera się w nich strasznie dużo śmieci, ale akurat wpływu na parametry wody nie było negatywnego a może i nawet pozytywny był. Wydaje mi się, że bakterie  chętnie się tam rozgoszcza. Odrobinę brudzi na brązowo wodę. No i właśnie w każdym zakamarku będzie jakaś kupa ale nie jedna a dziesiątki kup, odpadków. 

Jeśli to zestaw dla ryb Mbuna to nie będą zadowolone. Jeśli dla non-Mbuna to jest tego za dużo. 

U mnie przez ponad rok żadna ryba się nie skaleczyła, ale obecnie ten wapień leży przed domem wśród roślin, taki "skalniak".

Nie będę pisał czy to wszystko jest ładne czy nie ładne tylko podpowiadam, że ten wapień jest kłopotliwy i według mnie niepraktyczny jeśli chodzi o Malawi. 

Dobranoc:)

Edytowane przez Pikczer
  • Dziękuję 1
Opublikowano
10 godzin temu, Pikczer napisał(a):

U mnie przez ponad rok żadna ryba się nie skaleczyła, ale obecnie ten wapień leży przed domem wśród roślin, taki "skalniak".

Kilku kolegów z poza tego forum, miało ten kamień w Malawi i nie mało o czym wspomniałem wcześniej, syf między kamieniami spowodował u nich nagły wzrost No2 , to też niestety ich ryby się okaleczyły o ich ostre końce .To nie jest post wyssany z palca, tylko fakty 😉 

Kolega zrobi co zechce. Albo nas posłucha,albo pójdzie w zaparte i sam nauczy się na swoich błędach. Szkoda tylko że w parze idzie to razem z zdrowiem ryb 😏

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

@egon44 wierzę, wierzę w to co piszesz. Ja a raczej moje ryby miały szczęście, że nic się złego nie stało. No2 i no3 miałem w tym okresie wzorcowe. Widocznie coś innego wspomagało ten bałagan. Ale pamiętam jak miałem kilka "rdzawych" i ogólnie bardzo im się podobały te wapienie z tym, że niby dziurek pełno ale kryjówek mało. Mimo, że to były małe szatany to nie zrobiły sobie krzywdy.

On chyba nadaje się do bardzo spokojnych ryb, do zupełnie innego biotopu. I oczywiście przyznaje, że z czasem mimo braku zadrapań to usuwałem ostre dekoracje. No ale ładniej ten wapień wygląda przed domem:) 

Wylądowały tu też inne "trudne" dekoracje, łupki otoczaki itp. 

 

IMG_20230726_110143.jpg

Edytowane przez Pikczer
Opublikowano
W dniu 24.07.2023 o 19:41, Radnieradmalawi napisał(a):

CDN...IMG_20230724_193844303.thumb.jpg.22a2bb0c0e6e26aa5455148a363ab859.jpg

A oprócz argumentów Kolegów wyżej, ta aranżacja bardziej przypomina morszczyznę.

  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, Radnieradmalawi napisał(a):

póki co jest jak jest i czy się komuś podoba czy nie to na razie tak musi zostać 😅IMG_20230726_224726142.thumb.jpg.7e91fd9c95ed804638f0b25ddf54e472.jpg

Pomijając to czy to ładne czy nie spróbuj wziąć pod uwagę to, że to ostra dekoracja, tylko to. Nie chodzi o to, że Twoje akwarium nie wygląda jak Malawi, moje też nie, uwierz mi. Chodzi o to, że te wapienie są trochę niebezpieczne dla ryb, tylko tyle. Może jeszcze zanim wpuścisz ryby co zmienisz na coś innego. Tło masz fajne, jak znajdą się tam glony to będzie wyglądało czadowo. Ale pasują do tego tła inne kamienie/wapienie. Na spokojnie pomyśl po prostu o takich delikatniejszych. Ja mam u siebie wapień filipiński. Kwintesencja Malawi:)))) Wybrałem takie egzemplarze, które nie są ostre. Mi osobiście nie podobają się wielkie gruzowiska. 

Dobranoc:)

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

Mała aktualizacja, skała makaronowa powoli odchodzi od lamusa... Mimo dość ciekawego wyglądu, jest kilka kwestii sprzecznych z ideą którą sobie założyłem na początku. Oczywiście z podkulonymi uszami przyznaje rację kolegom z większym doświadczeniem.

IMG_20240314_174815.jpg

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.