Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pomyślałem, że się podzielę przygodami z termometrami, temperaturą, chłodzeniem, grzaniem, które stosuję z krewetkariach, a że właśnie odpalam dwa "gruzowiska" 300L pod Malawi i 200L pod Tanganikę i tez to zastosuję - więc może się komuś przyda, za stosunkowo nie wielkie pieniądze.

Zaczęło się od tego, że mam małe baniaczki na 3 rodzaje krewet, gdzie każdy ma inne wymagania temperaturowe: 28-29, 24-25, 20-22...No i już sobie pewnie wyobrażacie w czym problem: 10 różnych termometrów analogowych w domu, ze 4 elektroniczne chinczyki i każdy z tych kilkunastu termometrów w jednym baniaku pokazywał inną temperaturą, na jednym mierzeniu temperatury jeden skrajny 20 stopni, kolejny skrajny 30 stopni, te 10 pomiędzy 21..22....28..29, a jeszcze dodajmy do tego, że przecież grzałki mają termostaty, więc kolejne kilka termometrów i wskazań nazwijmy to mniej lub bardziej "losowych" :P I jak to w termometrach analogowych i tanich elektronicznych chińczykach nie ma możliwości regulacji ustawień temperatury - czyli kalibracji.

Wersja najtańsza: 
150zl - kupujemy 1 termometr elektroniczny z 4 sondami wodoodpornymi  (to jest w zaadzie termostat, można podłaczyć wprost 1 urządzenie by się załączało od temperatury) - a i moze być tych czujników mniej, więcej, koszt to jakieś 10-20zl od dodatkowego: 
https://allegro.pl/oferta/sonoff-wifi-czujnik-temperatury-ds18b20-4x2mb-ebok-13215738101
Możemy sobie wszystkie 4 sond oddzielnie kalibrować i mamy stały podgląd przez WIFI 4 czujnikow: ja mam 3 w zbiornikach, piąta sonda mierzy temperature pomieszczenia. Kable do czujników temperatury mają 2 metry, mi wystarcza, ale można zamówić dłuższe:

image.jpeg.6dd5dea9396a0c98136755dad9756973.jpeg

 

Wersja droższa, ale już robimy kombajn do obsługi fishrooma :P Tak pi raz oko, na 2-3 akwaria z podstawową automatyką (czyli serwerek, listwa prądowa wifi, czujnik temp. co wyżej) to 300-400zl
- kupujemy tani mini komputerek typu malinka, nuc, ja kupilem terminal Della za mniej niż 100 zł
https://allegro.pl/oferta/terminal-dell-wyse-dx0d-g-t48e-1-4ghz-4gb-16gb-ssd-10507070677 
- listwy/gniazdka zasilającze WIFI - przykładowo 4 gniazdka/usb (np. grzałka, grzałka, chłodzenie, tlen) ok. 120zł
https://allegro.pl/oferta/gosund-inteligentna-listwa-zasilajaca-wifi-3x-usb-11390061122
- stawiamy na tym oprogamowanie Home Assistanta - nie trzeba być informatykiem, są tutoriale w necie - mniej skomplikowanie niż instalacja Windowsa
https://www.home-assistant.io/installation/ (w sieci są tutoriale step-by-step po polsku)
No i jak to mamy już postawione, czyli własny serwer z automatyką możemy dodawać tysiące różnych urządzeń i tworzyć zależności, automatykę - ja mam podłączone czujniki temperatur w zbiornikach i pokoju, oświetlenie zbiorników, grzałki, włączniki/wyłączniki filtrów, by przy ewentualnych pracach nie szukać wtyczek i nie odpinać ręcznie, wiatraczki na zbiornikach do chłodzenia, termostat na ogrzewanie pomieszczenia, lampy UV, napowietrzanie itp itd.
I tworzę zależności w stylu: 
- w zależności od temperatury w zbiorniku włącz grzałke (fakt, grzałka ma już niby swój termostat, ale bardziej wierze moim czujnikow i mam podwójne zabezpeiczenie w razie awarii grzałki, jak termostat się zepsuje, nie ugotuje obsady bo moja automatyka odłączy grzałkę od prądu wcześniej)
- w zależności od temperatury włącz chłodzenie (uruchom wiatraczki)
- napowietrzaj w określonej porze, kiedy nie denerwuje mnie pompka i bulgotanie (np. kiedy jestem w pracy)
I takich rzeczy możemy budować wiele, przykłady tego co teraz będe uruchamiał z tymi dwoma kilkuset litrowymi zbiornikami:
- czujniki zalania - gdzieś je umieszczę pod zbiornikami, koło kubłów/narurowcó - koszt takiego czujniczka od 50 do 80zl
- automatyczna dolewka - będę potrzebował elektroniczne czujniki poziomu wody/wilgotoności/zalania jak wyżej i elektryczne zawory do wody - koszt znów czujniki 50-80zł, elektrozawory trochę droższe coś koło 150 zł (ale i tak tańsze niż systemy ze sklepów akwarystycznych)
- automatyczna podmianka - to samo co wyżej, ale już tu trochę prac hydraulicznych bo muszę doprowadzić wode/odplyw, ale koszt też elektroniki to ze 200-300zl wszystko
- co jeszcze: tylko nas wyobraźnia ogranicza

U mnie to wygląda dziś tak - jak uruchomię gruzowiska i dołącze dodatkową automatykę dorzucę fotki:
image.thumb.jpeg.aae84a1d81e9e905c2c738d5065b0f3b.jpeg

 

 

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.