Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam dawno mnie nie było, więc witam ponownie. Jak wspominałem kiedyś jestem niepełnosprawny. I w moim powitalnym temacie mieliście rację, że załapię bakcyla. Niestety po kilku latach zdechł żółw i chciałbym do rybek powrócić bo mi tego brakuje. I postanowiłem 2 raz założyć akwarium biotopowe. I pierwszy raz będę  biotop Malawi robił u siebie w domu. Styczność z pielęgnicami już miałem i lata temu hodowałem Czerwieniaki dwuplame i Pielęgnice miodowe. I po żółwiu zostało akwarium 300 l. 120x50x50. I pomóżcie dobrać obsadę im więcej czytam tym się gubię. Planuje harem 1 samiec plus 3-4 samice i tak z 3-4 gatunki. I czy lepiej zacząć od łatwych gatunków. Czy jak mam już doświadczenie mogę trudniejszych spróbować? I co polecacie pozdrawiam i liczę na pomoc. 

Opublikowano

Cześć :) z tymi haremami to zawsze jakoś ciężko wychodzi :P ja taki snułem plany a jak ryby wyrosły to wszystkie plany wzięły w łeb :D chyba, że kupowałbyś dorosłe ryby... ale mniejsza z tym. Czy masz w ogóle jakieś swoje typy gatunków które Ci się podobają?

Opublikowano
5 godzin temu, DawidK napisał(a):

Planuje harem 1 samiec plus 3-4 samice i tak z 3-4 gatunki.

Cześć Dawid. Weź pod uwagę , że  niektóre pielęgnice z jeziora Malawi są  rybami stadnymi i takie układy jak proponujesz nie sprawdzą się do końca. Chodzi mi o  Iodotropheus sprengerae  ( rdzawy ) i Chindongo saulosi. W tym przypadku układ 1+3/4 będzie niekoniecznie dobrym układem.  Dla tych  dwóch gatunków bym proponował  1+ 7/8 a nawet dwusamcowo. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Vrzechu Więc tak planuje kupić z 10 szt. niech się wyklaruje harem, bo czytałem różnie może być. Albo jak się będzie dało rozpoznać płeć   jak podrosną kupić harem. Znam chyba tylko te najpopularniejsze czy najbardziej znane gatunki: Pyszczak Żółty,  Pyszczak Saulosa, Pyszczak Zebra.  Najbardziej je kojarzę i widziałem w sklepach i najwięcej czytałem. Reszta dla mnie czarna magia. 

Andrzej Głuszyca Dzięki nie wiedziałem.  Jak będzie trzeba to się zrobi stadnie. Generalnie zdam się na was w wyborze. A i wystrój planuję piasek różnej gradacji z żwirowni.  Z przodu wolna przestrzeń a tył i boki rumowisko skalne. Dla tego liczę na waszą pomoc. 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, Andrzej Głuszyca napisał(a):

Dawid... pytaj o wszystko .  Zawsze Ci pomożemy bo po to jest to forum.

Dzięki będę na razie dobór obsady. Później jeszcze dwa techniczne pytania będą o Oświetlenie i wkłady do unimaxa. I pewnie w międzyczasie coś się wykluje :) 

Edytowane przez DawidK
Opublikowano

Wiem wiem odpowiednie działy. Na razie czyszczę akwarium. Potem w okolicy poszukać kamieni. Piasek z żwirowni ogarnę. Na razie ogarniam wiedzę dotyczącą obsady. 

Opublikowano

Hej przejrzałem sobie grupę i tematy zwłaszcza przypięty  z polecaną obsadą i takie gatunki mi w oko wpadły: Cynotilapia afra, Labidochromis caeruleus, Pseudotropheus socolofi, Melanochromis cyaneorhabdos "maingano”, Pseudotropheus saulosi, Melanochromis parallelus. Które mógłbym połączyć z sobą, jakie kombinacje. Ewentualnie zamienić na niewymieniony prze zemnie  gatunek? 

Opublikowano

Pamiętaj żeby ryby zamawiać u renomowanego hodowcy a nie w zoologu za rogiem 🙂 

Ja zaczynałem z podobnym rozmiarowo akwarium.
Moja propozycja obsady 3x10 szt. :
Chindongo Saulosi,
Cynotilapia Afra Jalo Reef lub Cynotilapia Zebroides Cobue, 
Melanochromis Maingano

Generalnie staraj się unikać ryb z tych samych grup żeby się nie krzyżowały i obowiązkowo dobieraj obsadę pod kątem żywieniowym! 

Z czasem obsada pewnie sama się trochę zredukuje - takie już jest życie w Malawi 🙂 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.