Skocz do zawartości

Pierwszy raz Malawi i pomoc w doborze obsady.


DawidK

Rekomendowane odpowiedzi

Witam dawno mnie nie było, więc witam ponownie. Jak wspominałem kiedyś jestem niepełnosprawny. I w moim powitalnym temacie mieliście rację, że załapię bakcyla. Niestety po kilku latach zdechł żółw i chciałbym do rybek powrócić bo mi tego brakuje. I postanowiłem 2 raz założyć akwarium biotopowe. I pierwszy raz będę  biotop Malawi robił u siebie w domu. Styczność z pielęgnicami już miałem i lata temu hodowałem Czerwieniaki dwuplame i Pielęgnice miodowe. I po żółwiu zostało akwarium 300 l. 120x50x50. I pomóżcie dobrać obsadę im więcej czytam tym się gubię. Planuje harem 1 samiec plus 3-4 samice i tak z 3-4 gatunki. I czy lepiej zacząć od łatwych gatunków. Czy jak mam już doświadczenie mogę trudniejszych spróbować? I co polecacie pozdrawiam i liczę na pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć :) z tymi haremami to zawsze jakoś ciężko wychodzi :P ja taki snułem plany a jak ryby wyrosły to wszystkie plany wzięły w łeb :D chyba, że kupowałbyś dorosłe ryby... ale mniejsza z tym. Czy masz w ogóle jakieś swoje typy gatunków które Ci się podobają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, DawidK napisał(a):

Planuje harem 1 samiec plus 3-4 samice i tak z 3-4 gatunki.

Cześć Dawid. Weź pod uwagę , że  niektóre pielęgnice z jeziora Malawi są  rybami stadnymi i takie układy jak proponujesz nie sprawdzą się do końca. Chodzi mi o  Iodotropheus sprengerae  ( rdzawy ) i Chindongo saulosi. W tym przypadku układ 1+3/4 będzie niekoniecznie dobrym układem.  Dla tych  dwóch gatunków bym proponował  1+ 7/8 a nawet dwusamcowo. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vrzechu Więc tak planuje kupić z 10 szt. niech się wyklaruje harem, bo czytałem różnie może być. Albo jak się będzie dało rozpoznać płeć   jak podrosną kupić harem. Znam chyba tylko te najpopularniejsze czy najbardziej znane gatunki: Pyszczak Żółty,  Pyszczak Saulosa, Pyszczak Zebra.  Najbardziej je kojarzę i widziałem w sklepach i najwięcej czytałem. Reszta dla mnie czarna magia. 

Andrzej Głuszyca Dzięki nie wiedziałem.  Jak będzie trzeba to się zrobi stadnie. Generalnie zdam się na was w wyborze. A i wystrój planuję piasek różnej gradacji z żwirowni.  Z przodu wolna przestrzeń a tył i boki rumowisko skalne. Dla tego liczę na waszą pomoc. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Andrzej Głuszyca napisał(a):

Dawid... pytaj o wszystko .  Zawsze Ci pomożemy bo po to jest to forum.

Dzięki będę na razie dobór obsady. Później jeszcze dwa techniczne pytania będą o Oświetlenie i wkłady do unimaxa. I pewnie w międzyczasie coś się wykluje :) 

Edytowane przez DawidK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej przejrzałem sobie grupę i tematy zwłaszcza przypięty  z polecaną obsadą i takie gatunki mi w oko wpadły: Cynotilapia afra, Labidochromis caeruleus, Pseudotropheus socolofi, Melanochromis cyaneorhabdos "maingano”, Pseudotropheus saulosi, Melanochromis parallelus. Które mógłbym połączyć z sobą, jakie kombinacje. Ewentualnie zamienić na niewymieniony prze zemnie  gatunek? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj żeby ryby zamawiać u renomowanego hodowcy a nie w zoologu za rogiem 🙂 

Ja zaczynałem z podobnym rozmiarowo akwarium.
Moja propozycja obsady 3x10 szt. :
Chindongo Saulosi,
Cynotilapia Afra Jalo Reef lub Cynotilapia Zebroides Cobue, 
Melanochromis Maingano

Generalnie staraj się unikać ryb z tych samych grup żeby się nie krzyżowały i obowiązkowo dobieraj obsadę pod kątem żywieniowym! 

Z czasem obsada pewnie sama się trochę zredukuje - takie już jest życie w Malawi 🙂 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.