Skocz do zawartości

Zalegające odchody za zasysem filtra, cyrkulacja, ustawienie wylotu, 240 L


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć.

Akwarium (standardowe 240 L) wystartowałem pod koniec lutego. W końcu po ustabilizowaniu się parametrów wody, 2 tygodnie temu wpuściłem pierwsze ryby - 10 szt. I. spregerae. 

Kilka słów o filtracji i o jej ustawieniu, bo tego w końcu dotyczy założony przeze mnie temat. Za filtrację odpowiada Fluval Fx6 wraz z dwoma równoległymi korpusami narurowymi jako prefiltry. Do tej pory wszystko ustawione było tak, że zasys filtra oraz jego wylot znajdowały się po jednej stronie. Wylot stanowi kolanko pvc, które zastąpiło oryginalny podwójny wylot fx6-tki, skierowany jest on wzdłuż tylnej ściany akwarium, ze zrobioną własnoręcznie "łopatką", która kieruje wodę lekko w górę, tak aby wymuszać ruch tafli wody.  W akwarium zainstalowałem też falownik, ale póki co nie był używany. Oprócz tego z racji zbierania się filmu bakteryjnego w nocy pracuje jeszcze skimmer, który dmucha w tą samą stronę co filtr. 

Tak ustawiona cyrkulacja wydawało mi się że działa dobrze. Po wpuszczeniu ryb w prefiltrach widoczne są odchody - i to cieszy, jednak dziś pewna rzecz przykuła moją uwagę. Otóż za zasysem filtra zbiera się pewna ilość nieczystości, która prawdopodobnie nie została wciągnięta i osiadła tuż za nim. Tam ewidentnie ruch wody jest najmniejszy bo przepływająca ryba podrywa je lekko, a te po chwili znów osiadają.

Czy Waszym zdaniem powinienem coś poprawić? Przestawić wylot, jego kierunek? Uruchomić falownik? Zastanawiałem się czy nie zamienić po prostu miejscami wlotu i wylotu, tak żeby wylot znajdował się przed wlotem.

Kilka fotek obrazujących jak to wygląda obecnie. Czerwona strzałka miejsce zalegania odchodów - obecnie brak bo rozdmuchałem je falownikiem, kierując strumień w to miejsce, niebieska kierunek ruchu wody.

Wszelkie sugestie mile widziane.

20230325_170440.jpg

20230325_170425.jpg

Opublikowano

Ciężko będzie o czyste dno. Nawet jak masz potężna pompę, to ogarnięcie dna i marszczenia tafli wody przy jednym wylocie jest  jak dla mnie trudne do osiągnięcia. Zawsze gdzieś będzie za słabo. Dodaj falownik, przy 120 cm.  min.  o wydajności 4000 litrów. Skieruj go tak, żeby strumień wody zamiatał newralgiczne punkty. Wg mnie, to załatwi problem. Albo przymknij oko, zbierz te kupska wężem przy podmianie i po temacie. Ryby masz małe. Jak urosną, to też zrobią cyrkulacje w baniaku, ryjąc, kopiąc i machając płetwami 😉

  • Lubię to 2
Opublikowano

Zawsze jakaś kupa będzie miała zeza i nie trafi do filtra. Nie ma co panikować. Dopiero jak nazbiera się ich bardzo dużo, że utworzą aż brązową warstwę to można coś kombinować. Falownik powinien rozwiązać problem. Ja swój mam wycelowany w górę, wzburza taflę wody a jednocześnie subtelnie prowadzi kupki do celu. 

Jak ryby będą rosły to zmienią się warunki w akwarium i będzie coraz więcej kup. Jeszcze nie raz będzie okazja coś lekko przestawić. Czasami wystarczy dosłownie odrobinę coś przesunąć i już jest dużo lepiej. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.