Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich, jestem nowym forumowiczem. Buduje akwarium z betonu o pojemności 2600l 320x100x80h Coś takiego:

Wiem, że na tym forum są specjaliści od filtracjii dlatego zwracam się do Was, żeby się poradzić. W akwarium chce hodować P.altum - dziski skalar w założeniu ma być to akwarium biotopowe lub roślinne - ale chce mieć dobrą filtracje. Do tej pory zawsze jechałem na kubełkach. Na pierwszym zdjęciu przedstawiłęm jak mi się to wszyskto rysuje w głowie. Kominy chce żeby iały wlot od dołu ale nie wiem jakiej mają być wielkości ten pierwszy grzebń przy dnie i drugi grzebień na ściance działowej. Tak samo nie wiem jakiej grubości urzyć rur i jakiej pompy. Sumpa zrobie chyba ze sklejki najtaniej będzie- lub mam stare akwarium 500l. Za porady bardzo dziękuje, pozdrawiam

post-8195-14695711583667_thumb.jpg

post-8195-14695711584385_thumb.jpg

post-8195-14695711584831_thumb.jpg

Opublikowano

No no no, pierwsze to dziękujemy za pochlebstwa z tymi specjalistami.

Jednak chyba jedyna osobą która ma kontakt z tak dużymi zbiornikami to snocho, napisze może coś tutaj albo napisz mu na PW.

Co do rur polecił bym 3/4 cala , jako pompę dobrego grundfosa a jako sump właśnie te akwarium 500 l.

Co do systemu zaciągania wody z dołu to weż pod uwagę że w ten sposób duzo syfku wpadnie do sumpa, więc musisz dać część mechaniczną. A tak poza tym to fajne by było malawi :)

Opublikowano

Po pierwsze pompa , a właściwie pompy, najlepiej dwie.

(Jeśli myślisz o altumach to filtracja naprawdę dobra musi być, one są bardzo wrażliwe na złe parametry , jak i skoki parametrów wody)

A więc pompy Deltec HLP 4040 powinny wystarczyć :D

Wiem , że cena wysoka , ale za ryby też zapłacisz odpowiednio więc na filtracji bym nie oszczędzał:)

Po drugie przelewy.

Dolny zabezpiecz siatką , lub kratką o grubym oczku , jeśli w baniaku będą pływały tylko altumy.

Z drugiej strony dałbym normalny , górny przelew do zbierania filmu białkowego w powierzchni wody. IHMO wystarczą standardowe grzebienie AquaMedic 32cm.


Spusty zdecydowanie większe niż pisze Yaro:)

3/4 cala może byś do 500-800l , tutaj potrzeba ok. 50mm na spustach i 32mm powroty , bo takie są w pompach .

Do tego oczywiście rewizja i też dałbym 50mm.


Po trzecie sump.

Ten baniak 500l będzie oki:)

Z tym , że zrób sobie jeden panel , oddzielony , jako zbiornik , na wodę RO do podmian.

Reszta jak w standardowym sumpie.

Opublikowano

Ja mam jedno zastrzeżenie względem bezpieczeństwa tego rozwiązania. Chcesz zrobić dwa kominy, z poborem wody przy dnie, a w sam komin wstawic przegrode z PCV w prowadnicach. Taki układ nie będzie szczelny (chodzi mi o szczelność łącenia między PCV a bokami komina) a co za tym idzie, w razie zatrzymania filtracji bedzie przez niego przesiąkac woda. Jesli wyłączą ci prąd pod nieobecność w domu, to powoli przez te nieszczelności zejdzie ci cała woda z akwarium. Te przegrody muszą IMHO być szklane i wklejone.


Co do rurek to istotnie 3/4" to dobre jest do naszych baniaczków po 300 - 800 litrów, ale juz przy tego rozmiaru baniaku przechodzi sie na rury kanalizacyjne 50mm, a i zasilanie trzeba juz robic na rurkach 25 lub 32 mm.


Zastanawiamnie tez jak chcesz sterowac ogrzewaniem w akwa jesli uzyjesz CO. Podejżewam że piec CO masz ustawiony na różna temperaturę w dzien i w nocy, więc i akwarium będzie podatne na te fluktuacje temperatury. Pozostaje tez okres jesienno wiosenny, kiedy piec juz albo jeszcze nie grzeje, a w nocy temperatura w domu spada do 18 stopni na przykład. Martwiło by mnie chyba tez troche jak zachowasie beton z ktorego robisz akwarium, jesli będziesz je co jakiś czas podgżewał. Czy ni ebędzie to pracowało pod wpływem tych mian temperatur, a zatem czy nie doprowadzi do mikropęknięć i w efekcie do rozszczelnienia. Podobnie jak zachowa się łączenie betonowego dna z szyba, jeśłi dno bedzie się regularnie rozszerzać pod wpływem podgżania. Nie znam się na tyle na właściwościach betonów by móc to jednoznacznie stwierdzić, ale wiem tez że nie pozostaje on obojętny na temperaturę.


Kot.

Opublikowano

Więc tak , dziękuje za odzew :) Utrzymywanie temperatury w akwarium: w domu nie mam jakiegoś zautomatyzowanego pieca komputerowego, mam zwykły piec robiony przez siebie na węgiel za całą zimę spalam 2 tony węgla a grzeje nim 2 piętra. ogrzewanie akwarium zrobie na zasadzie ogrzewania podłogowegi i do tego w sumpie będzie "wężownica" żeby wstępnie podgrzewac ta wode. Ogrzewaczem będzie kocioł na kształt boilera do wody na gaz. Tylko że zrobie go z blachy kajnerowej i będize max długi a nie szeroki żeby ciepło przepływające przez ten okragły kocioł maxymalnie długo ogrzewało wode, w akwarium będize czujnik temperatury połączony z ustrojstwem ze starego boilera. Tak więc temperatura będzie stała. Co do szczelności panela najpierw chciałem zrobić go z blachy aluminiowej ale na innym forum - forummowicze którzy myślą też nad zrobieniem takiego zbiornika stanowczo mi odradzili mój pomysł. Zamisat tego pcv pasowała by szyba wstawiona w szyne. W akwarium zamierzam trzymac nawet samce gupików - małe jest piękne, krewetki itp :D. Jak zrobić podmiane wody ? Z filtra Ro woda gdzie się ma lać prosto do akwarium czy lepiej do którejś komory w sumpie?

Opublikowano

Wodę do podmian z RO musisz najpierw przygotować , mieszając ją z kranówą , ale proporcje musisz ustalić metodą prób i błędów.

Wszystko zależy jaki odczyn i twardość chcesz uzyskać , oraz od tego jakie parametry ma woda u Ciebie w kranie.

Opublikowano

szyba wstawiona w szyne nadal będzie neiszczelna, i nadal będzie puszczac wode tą szyną. Jesli zatrzymasz filtracje to woda z akwarium będzie powoli przesączać się do sumpa, a gdy ten się wypałni tona podłogę.


kot.

Opublikowano
szyba wstawiona w szyne nadal będzie neiszczelna, i nadal będzie puszczac wode tą szyną. Jesli zatrzymasz filtracje to woda z akwarium będzie powoli przesączać się do sumpa, a gdy ten się wypałni tona podłogę.


kot.


Panel zrobie po swojemu- z blachy aluminiowej. Z badań wynika że kranówa ma w miare dobre parametry. Z odpowiedzi dziękuje, pozdrawiam

Opublikowano

odnosze wrażenie że każdy z nas mówi o czyms innym. jeśli jednak planujesz mimo wszystko zrobić to co mi się wydaje że palnujesz zrobić, to zamiesć potem zdjęcia z powodzi :)


panel.JPG


Czerwone strzałki symbolizuja przesączanie sie wody przez wsuniety tylko panel. Jeśli ustanie praca pompy, to woda w akwarium bedzie powoli przesączała sie nie góra, tylko bokami, i wpływała do sumpa. Nawet przy bardzo dobrze dopasowanym panelu, woda będzie sie przesączała, bo jednak 2500 litrów to trochę wypiera.


Kot.

Opublikowano
:D mówimy o całkiem innej rzeczy, poniżej rysunek przedstawiający wkłąd panela z blachy aluminiowej. Ścianka działowa w panelu jest zrobiona z blachy aluminiowej. Jeśli to nie zda egzaminu Waszym zdaniem doradzcie co będzie najlepiej zrobić.

post-8195-14695711585296_thumb.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.