Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja też na atmana at-203 nie narzekam, no może mógłby żreć te parę wat mniej. No i masz ten komfort, że to silna bestia - 2000 l/h więc w razie potrzeby możesz podkręcić :) Cena też w porządku.

Opublikowano

A w sprawie wlotu i wylotu filtra zewnetrznego i tla... tzn moze byc za tlem?

A sa drozsze filtry wewnetrzne ktore maja przeplyw powyzej 1000l/h? Bo mam rozumiec, ze ta glowica nie sluzy jako filtr, czy poprostu mozna z tego filtr zrobic...

Opublikowano

Ta głowica właśnie ma służyć jako filtr wew. Zakładasz do niej gąbkę, którą kupisz w każdym sklepie, i taki układ pracuje Ci w akwa nad filtracją mechaniczną. Osobiście sam stosuję takie rozwiązania, właśnie na Atmanie At203. Moim zdaniem tego modelu nie potrzebujesz, bo ma on przepływ 2000l/h. Niższy model ma niestety 1200l, więc albo kupisz coś o przepływie 1500l, albo możesz trochę przytłumić At203, bo ma on regulację.


Wlot i wylot kubła możesz mieć za tłem, jeśli woda będzie dobrze krążyć między miejscem za tłem, a przodem akwa.

Opublikowano

Po prostu musisz mieć swobodny przepływ całej wody za tłem. Nie może ona tam stać i się kisić, jak wsadzisz tam zew, to ta woda przez niego wypuszczana musi zza tła wypływać, a nie krążyć tylko za tłem. Czyli inaczej,nie możesz szczelnie tła przykleić :D

Opublikowano

Robiac tlo chce zostawic po bokach jakies 10mm luzu i siatke, tak aby rybki tam nie szukaly szczescia... a tlo przez grzalki, wlot i wylot i tak bedzie odsuniete od sciany akwarium o jakies 25mm (na oko podaje)... powinno chyba wystarczyc.

Opublikowano

Ja mam wątpliwości do tego przepływania ryb za tło. Tyle już o tym było, że mimo siatek ryby wpływają za tło, a potem nie mogą wrócić. Musiałbyś je jakoś porządnie zamontować, nawet na sylikon akwarystyczny, żebyś miał pewność, że ryby tam naprawdę nie wpłyną (o ile można mieć taką pewność przy pyszczakach) :mrgreen:

Opublikowano

hmmmmmmm, to one az takie ciekawskie, mam teraz tlo bodajze z Wromaku i ma wlasnie takie siatki po bokach i jak narazie zadne rybki sie nie przeciskaly (bocje od malenstwa po dorosle, neonki... paletki tymbardziej ;))

Opublikowano

Jesli chodzi o siatki to dobrze sprawowaly sie miesiac. Gdy pyski zapoznaly sie z terenem dosc dobrze zaczely wplywac za tlo ale na szczescie spokojnie powracaja z takich wedrowek gdyz zostawiona jest im dosc spora szpara powrotna ;)

Opublikowano

A wiec tak: Unifilter 1000 juz wymieniony na Glowice Atmana AT 203, a co sadzicie o wymianie Unimaxa 250 Plus na EHEIM 3e 2076? Przesada do baniaka 240l, czy poprostu bedzie lepiej?

Jedyny minus tego wszystkiego, ze w ten sposob pozbede sie lamp UV (bo byla i w Unimaxie i Unifiltrze), bardzo niezbedna bedzie lampa UV? I jesli tak to jaka polecacie montowana osobno...


A w kwestii tego tla, bedzie tak, ze dolot do kubla bedzie za tlem, a wylot wyprowadze przed tlo - wtedy na 200% bedzie ladny obieg tego wszystkiego po akwa, ale jak rozwiazac ten problem z siatka... macie jakis pomysl.

Ja na szybko wymyslilem, ze zrobie poprostu szczelne tlo (dolegajace do prawej i lewej czesci akwarium), zostawie po dwoch stronach paski tak po 10-15mm nie zakryte kamieniami (podstawa mojego tla to pleksa)i nawierce w tych paskach pionowo otwory (og gory do dolu)... co sadzicie?


Szybki projek w najlepszym proramie graficznym, jakim jest Paint :P

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d54 ... 9c6c6.html


Tlo z frontu - czerwone kropki to otwory wywiercone w pleksie, ktore maja zastapic siatke.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.