Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Zamierzam założyć baniak Malawi , 240 litrów, wymiary 120*40*50.

Dotychczas miałem akwarium roślinne 112litrow.

 

Posiadam filtr wewnętrzny Aquael fan 3  + zewnętrzny Ikola 600 Maxx i prefiltr Sunsun Hw603a.

Mam kilka pytań.

1. Czy filtracja będzie odpowiednia do akwarium 240L czy polecacie coś innego/lepszego lub czy wystarczy tylko ikola + prefiltr Sunsun żeby nie zajmować miejsca w akwarium? 

2. W Ikoli dotychczas miałem purigen + matrix, a w Sunsun prefiltrze - 3 gąbki o różnych gradacjach. Czy będzie okej?

3. Pokrywa będzie aluminiowa , jakie światło konkretnie kupić ? Czytałem, że 9000k najlepsze ale jak szukałem w necie to do akwarium 120cm były 9000k ale miały różną ilość watów więc nie wiem ile W i ile sztuk? 

 

Jeśli chodzi o obsadę i wystrój w akwa to jeszcze konkretnie się nie zastanawialem, jestem w trakcie czytania. 

 

Proszę o rady. :)

 

Edytowane przez opiek95
Opublikowano

Cześć.

Ad 1.

Ten Aquael fan 3 odpuścił bym sobie, bo nie ogarnie ani mechaniki, ani biologii. Jeśli ten Sunsun nie stłumi mocno tej Ikoli 600 max i nie przerybisz tego baniaka to może się udać w takim zestawieniu. Osobiście w ogóle nie szedł bym w kubełki, ale to tylko moje zdanie.

Ad2.

Zestawienie mediów jak najbardziej pasuje. Choć na starcie baniaka mógł byś wyjąć absorber. 

Ad.3 

Ciężko tu cokolwiek doradzać, bo co akwarysta to inne upodobanie. Jedni mają półmrok, inni walą światłem jak na stadionie narodowym. Rybom to raczej nie robi, musisz wiedzieć co lubisz. Oczywiście oprócz gotowca możesz zrobić lampe sam, według swoich wymogów, jest sporo tematówtu na forum jak sklecić lampę.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, Mróz napisał:

Cześć.

Ad 1.

Ten Aquael fan 3 odpuścił bym sobie, bo nie ogarnie ani mechaniki, ani biologii. Jeśli ten Sunsun nie stłumi mocno tej Ikoli 600 max i nie przerybisz tego baniaka to może się udać w takim zestawieniu. Osobiście w ogóle nie szedł bym w kubełki, ale to tylko moje zdanie.

Ad2.

Zestawienie mediów jak najbardziej pasuje. Choć na starcie baniaka mógł byś wyjąć absorber. 

Ad.3 

Ciężko tu cokolwiek doradzać, bo co akwarysta to inne upodobanie. Jedni mają półmrok, inni walą światłem jak na stadionie narodowym. Rybom to raczej nie robi, musisz wiedzieć co lubisz. Oczywiście oprócz gotowca możesz zrobić lampe sam, według swoich wymogów, jest sporo tematówtu na forum jak sklecić lampę.

1. Czyli na początku spróbować z Ikolą + Sunsun i gdyby był słaby przepływ to wtedy kupić coś mocniejszego?

2. OK

3. Tak jak pisałem, czytałem wcześniej o oświetleniu i podane jest że 9000K ale nie dodano ile W więc nie chce popelnic bledu na początku. :D

 

Ta ikola + sunsun działają cały czas od 7 miesięcy w baniaku roślinnym, przed zamontowaniem w malawi wyczyścić wszystko dokładnie wraz z gąbkami i dopiero założyć czy "przenieść" w tym stanie co jest teraz i przyspieszy to start?

 

Dziękuje za pomoc! 

Edytowane przez przemo95
  • Lubię to 1
Opublikowano

Tak, szkoda kupować skoro jest szansa że ten zestaw ogarnie filtrację. U siebie zrobiłem lampę 9000k, 11000k, niebieskie, czerwone. Przez większość dnia używam praktycznie tylko tych białych, moim zdaniem najlepiej oddają naturalny kolor ryb (poza światłem słonecznym oczywiście :) ).

Skoro masz dojrzały filtr z baniaka, w którym nie widzisz żadnych chorób, plagi ślimaków itp, to przełożył bym go do Malawki i masz mozolny start z głowy. Tylko wypłukać gąbki mechanika w wodzie z akwarium, dodać dla pewności ampułkę bakterii np Prodibio Biodigest i jest. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 minuty temu, Mróz napisał:

Tak, szkoda kupować skoro jest szansa że ten zestaw ogarnie filtrację. U siebie zrobiłem lampę 9000k, 11000k, niebieskie, czerwone. Przez większość dnia używam praktycznie tylko tych białych, moim zdaniem najlepiej oddają naturalny kolor ryb (poza światłem słonecznym oczywiście :) ).

Skoro masz dojrzały filtr z baniaka, w którym nie widzisz żadnych chorób, plagi ślimaków itp, to przełożył bym go do Malawki i masz mozolny start z głowy. Tylko wypłukać gąbki mechanika w wodzie z akwarium, dodać dla pewności ampułkę bakterii np Prodibio Biodigest i jest. 

Sam światła nie zrobię bo raczej mam lewe ręce do tego typu rzeczy niestety więc z pewnością będę musiał zakupić jakieś światło, pytanie tylko jakie? 

Odnośnie tego filtra, w roślinnym mam aktualnie troche glonów więc czy to nie będzie problem ?

Opublikowano
1 godzinę temu, przemo95 napisał:

Odnośnie tego filtra, w roślinnym mam aktualnie troche glonów więc czy to nie będzie problem ?

Glony w malawi to podstawa więc bez obaw... 😉

  • Lubię to 2
Opublikowano
22 minuty temu, Robson79 napisał:

Glony w malawi to podstawa więc bez obaw... 😉

okej, to super.

akwarium zamówione,

teraz bede zamawiać pozostałe rzeczy potrzebne do startu.

 

Dziękuje za dotychczasową pomoc Panowie.

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam ponownie. :)

Akwarium 120x40x50 kupione, piasek równiez, dzis kupiłem kamienie i wlasnie biore się za ustawianie wszystkiego.

Szafkę jaką posiadam to https://www.aquaelzoo.pl/szafki-pod-akwaria/19748-aquael-szafka-optiset-240-biala-5905546327558.html?gclid=Cj0KCQjwr-SSBhC9ARIsANhzu161ygNJyT2rxQDuHw-VmsW84G7GLiYnhwYd5nMC55QnnF8N1PbxhqkaAiJwEALw_wcB (mam nadzieje ze link nie przeszkadza), kupiłem ją w styczniu jak jeszcze mialem akwarium 80x35x40 (wiedziałem że będę niebawem zmieniał na 120x40), problem jest w tym że gdy postawiłem właśnie akwarium na szafce to akwarium wystaję 5-6mm poza płytę. Załączam zdjęcia żeby przedstawić jak to wygląda.

Nie ukrywam ze się przerazilem tym faktem, czy to oznacza że musze kupić nowa szafke? Czy może zostac tak jak jest?

 

1650030383679.JPEG

1650030383661.JPEG

1650030383670.JPEG

Opublikowano

Ja bym położył jakiś blat większy na wierzch. Może być zwykla meblowa płyta, albo sklejka. Taka krawędź w powietrzu może być przyczyną nieszczęścia. Gdzieś kiedyś czymś uderzysz i kłopot gotowy.

Opublikowano
27 minut temu, pulpet napisał:

Ja bym położył jakiś blat większy na wierzch. Może być zwykla meblowa płyta, albo sklejka. Taka krawędź w powietrzu może być przyczyną nieszczęścia. Gdzieś kiedyś czymś uderzysz i kłopot gotowy.

Tak też myslalem, udało mi się ogarnąc na szybko stolarza i do 18 będę mieć naszykowaną płytę 120x40x1,8cm ;)

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.