Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej, w związku z tym, że wystartowałem z projektem nowego zbiornika, postanowiłem założyć ten temat, aby zebrać wszystko w jednym miejscu i nie zaśmiecać forum tysiącami tematów z różnymi pytaniami. Liczę na Waszą pomoc w wyborach i konstruktywną krytykę moich poczynań, aby nie robić czegoś jeszcze raz. Przy tym litrażu wszystkie błędy będą wymagał dużo więcej pracy, aby je naprawić niż przy dotychczasowych 300L :)

W skrócie to co do tej pory. Akwarium, stelaż, obudowa zrobione na zamówienie. Stelaż na aluminiowych profilach wykończony czarnym lacobelem. Pokrywa aluminiowa wykończona czarną okleiną, w komplecie jedna belka oświetleniowa z 2x145mm T5. Na początku miałem jej nie używać, ale zostawię jako dodatkowe oświetlenie dla lepszego wzrostu glonów ;) Akwarium testowo zalane wodą, za chwilę woda out i przygotowanie aranżacji.

Filtracja: 4x korpus narurowy, 1x korpus na ewentualne absorbery jeżeli będzie potrzeba, filtr ciśnieniowy 40L wypełniony 25L K1 jako biologia. Całość napędzana pompą Jebao MDC5000. Dodatkowo cyrkulator Jebao SLW-30M. Po kilku przemyśleniach pompa zostanie wstawiona za korpusami, przed odejściem na korpus z chemią i filtrem ciśnieniowym. Hydraulika na rurach pp-r fi 32mm pn10. Na wyjściu z filtra ciśnieniowego będzie dodatkowy bypass z grzałką przepływową, jeszcze nie wiem, czy będzie to grzałka typowa do akwarystyki, czy raczej do grzejników łazienkowych, temat do przemyślenia, zakładam, że 500W w zupełności wystarczy, aby utrzymać w bloku 25st bez większych problemów.

Oświetlenie: wspomniana wcześniej belka + moduły lub taśmy led 10000K + RGB podłączone pod sterownik LedDimmerPro v5. Zastanawiam się cały czas na RGB, bo niby używam, ale samo 10000K wygląda też świetnie, nie wiem, czy jest sens, ale tym zajmę się już na sam koniec projektu.

Podmiany: nie chciałem wiercić otworów w dnie, teraz już tego żałuję, bo ułatwiłoby to mocno życie w temacie filtracji i podmian, ale jakoś nie czułem tego tematu jako bezpieczne rozwiązanie. Teraz już zmieniłem zdanie. Tak, czy inaczej udało mi się doprowadzić wodę i odpływ za stelarz więc temat podmian będzie półautomatyczny. Za pompą będzie zawór z odejściem do kanalizacji. Na zasileniu będzie korpus z wkładem węglowym i redukcją do rurki RO. Podmiana będzie polegała na odkręcaniu i zakręcaniu zaworów więc jest już to dla mnie zadowalające.

Aranżacja: zwiozłem 390kg serpentynitu, głównie duże głazy i trochę drobnicy. Jestem w trakcie robienia kilku modułów, które mam zamiar przykleić na tylną i jedną boczną szybę. Moduły będą zbudowane tak, aby były półotwarte i tworzyły dodatkowe kryjówki dla ryb. W jednym z modułów będzie schowany zasys filtracji, w jednym falownik, w jednym wylot z filtracji. To jest chyba najbardziej czasochłonny element całego przedsięwzięcia, ale działam. Jako podłoże piasek, który znalazłem podczas wczorajszej wyprawy, ale o tym więcej w kolejnym wpisie.

Obsada: M.Chipokae z dwoma samcami, P.Crabro tutaj skład jeszcze nieznany, Ch.Saulosi 3 samce i stado samic, C.Borleyi Kadango układ jeszcze nieznany. Chętnie dołączyłbym jeszcze jakiś gatunek, ale wolę mniej ryb, aby jak najbardziej odzwierciedlić podopiecznym warunki naturalne. Przez chwilę zastanawiałem się nad dodaniem jakiegoś dużego drapieżnika, np. N.Livingstonii albo D.Compressiceps, ale martwię się czy żywieniowo połączę je z Saulosi więc temat zarzuciłem, bo Saulosi nie oddam, zbyt ładne i ciekawe ryby ;) 

 

Tak więc jedziemy z tematem, mam nadzieję, że za miesiąc będę już tylko czekał, aż woda dojrzeje ;) Komentujcie poczynania, krzyczcie jeżeli coś będzie szło w złym kierunku ;) Z góry dzięki za pomoc ;) 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Wczoraj objechałem rzeki w promieniu 70km i nie znalazłem nigdzie zadowalającego piasku. Muł, ziemia, glina, czasami zdarzało się trochę piasku, który był mega uwalony w mule. Znalazłem za to odkrywkę piasku przy lesie i postanowiłem wziąć kilka wiaderek na próbę. Na dworze wyglądało to tak, jakby piasku były 3 rodzaje, ciemny, jasny, jeszcze bardziej jasny. Wygotowałem i wypłukałem sobie 3 próbki i wrzuciłem do obecnego akwarium. Okazało się, ze te dwa jasne są praktycznie identyczne, ale ciemny się różni. Co myślicie, szukać dalej, czy zmieszać wszystko co znalazłem i tego użyć?

Pierwsze zdjęcie to ten odrobinę jaśniejszy, drugie ten ciemniejszy.

 

20210522_235936.thumb.jpg.ef0274b786d9e8e69eb641ee29edc1e8.jpg

20210523_151020.thumb.jpg.f8383a5a4f222392b0d5f709000d4982.jpg

Opublikowano

Chyba mam to, czego oczekiwałem. Niestety nie znalazłem sam, ale za to kupiłem w cenie paliwa, żeby taki znaleźć :D Wymieszane dwie frakcje 0,5-1,2 i 0,8-3,0.

Co myślicie?

20210528_192906.thumb.jpg.7becace650100d7f3dc218fa30d33f80.jpg

 

20210528_193628.thumb.jpg.163daf19a457e58fd670ac618759a6e9.jpg

20210528_193810.thumb.jpg.3367f1f0cbfd59b8a3c73cc2dabc7f4d.jpg

  • Lubię to 5
Opublikowano

Dużo lepiej niż te poprzednie 👍 Ale i tak zmieszał bym go z jeszcze grubszym żwirem i małymi kamykami, wtedy daje to naprawdę naturalny efekt 😉

  • Lubię to 2
Opublikowano
9 minut temu, Mróz napisał:

Dużo lepiej niż te poprzednie 👍 Ale i tak zmieszał bym go z jeszcze grubszym żwirem i małymi kamykami, wtedy daje to naprawdę naturalny efekt

Tak też uczynię, dzięki :)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Piasek wybrany, moduły się suszą, część mechaniczna filtracji dzisiaj zgrzana, zabrakło mi zaworów, gdyby nie to, skończyłbym dzisiaj całą cześć zgrzewaną. Zawory, które kupiłem (plastikowe) mają zwężenie średnicy do 19mm. W poniedziałek zamienienie na normalnie mosiężne z pełnym przepływem - 25mm wewnątrz.

Głowię się nad wykonaniem wlotu do filtracji w module. Moduł będzie w rogu od samego dna, aż do lustra. Nie wiem teraz, czy zrobić w nim na dole mały grzebień i w środku po prostu dać rurę od zasysu, czy normalnie otwór i kratkę? Druga sprawa, nie wiem też czy otwór/grzebień robić od przodu - tak jakby wzdłuż krótszej ściany, czy od boku wzdłuż tylnej ściany? 

Opublikowano

Zasys filtracji będzie jednak wychodził dołem modułu, moduł będzie zawieszony od samej góry do około 15cm ponad dno, będzie wystawać tylko czarne sito z modułu, myślę, że tak będzie najbezpieczniej jeżeli chodzi o zasysanie zanieczyszczeń.

Pierwsze moduły zrobione, pracuję jeszcze nad kolorami, ale chyba nie będę za wszelką cenę dopasowywał się do naturalnego koloru serpentynitu, bo nie jest to takie proste, na zdjęciu 2 próbne małe, jeden 50x30 i jeden 20x15.

20210604_164139.thumb.jpg.c850aade57f7f2f8e11e4fa091f7ca94.jpg

Ułożyłem też pierwszą aranżację z posiadanych kamulców, co myślicie? Po prawej 60cm wolnej przestrzeni, na jej tle będzie wklejony moduł około 50x50. Po lewej moduł do zakrycia rur 50x30. Będę miał też inne moduły, które będę kleił już po ułożeniu aranżacji w wolnych przestrzeniach ;)

20210604_161729.thumb.jpg.cc0a1662d3fd6d9823b94d7eac33a61a.jpg

  • Lubię to 8
Opublikowano

Z aranżacją będę jeszcze mieszał, bo jakoś nadal to nie jest to coś, co widzę oczami wyobraźni. W wolnej chwili przestawię odrobinę kamienie i wrzucę fotki. Może pomożecie wybrać, która wersja będzie najlepsza ;)

Wracam na chwilę do tematu filtracji. Kupiłem grzałkę przepływową 500W. Chce ja zamontować na dodatkowym bypassie przed samym wejściem wody do zbiornika. I teraz pytanie jak będzie lepiej to zrobić. W pp-r fi32 nie ma trójników z odejściem na 45st. Czy jak dam trojnik 90st na "głównej nitce" i odejście z trojnika na grzałkę, to wystarczająca ilość wody pójdzie na grzałkę? Czy lepiej dać trojnik w ten sposób, aby główną nitkę rozbić na dwie strony i na jednej stronie dac grzałkę, a na drugiej pełny przepływ?

Wolałbym opcje nr1, żeby nie dławić przepływu tym trójnikiem, ale wolałbym tego nie poprawiać, gdyby przepływ przez grzałkę był zbyt marny.

Opublikowano

Jeśli to możliwe to dłuższe moduły ustawił bym na sztorc by zróżnicowały górną linię aranżacji wtedy nie będzie przypominać muru. 

  • Lubię to 2
Opublikowano
45 minut temu, Bezprym napisał:

Jeśli to możliwe to dłuższe moduły ustawił bym na sztorc by zróżnicowały górną linię aranżacji wtedy nie będzie przypominać muru. 

Wszystko co będzie na dnie, to kamienie. Moduły będą klejone na tylną i lewą ścianę. Nie bardzo mam możliwość postawienia któregokolwiek w pionie - każdy z nich to 20-50kg i brak płaskich boków. Myślałem, aby lewą stronę ułożyć wyżej i wypłaszczać ku prawej. Ewentualnie jeszcze na środku zrobić jedną mniejszą górkę. Zobaczymy co będzie jak zacznę je przestawiać... w końcu wyjdzie to, co trzeba ;)

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.