Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zostało mi 4 samce i 5 samic. Dziwne ma ubarwienie jeden z samców na zdjęciu wygląda bardziej jak Maingano. Czasami się pogonią ale nie ma jakiejś większej agresji. Największa z samic 3 razy już miała pełny pysk i nie jadła po 3 dni i na tym się kończy. Parametry są ok, co kilka dni ściągam kupy rzadziej sporo podmieniam wodę. Filtr został jeden kubełkowy Fluval 470 i cyrkulator Eheim. Grzałkę też wywaliłem temperatura 25-26 stopni. Oświetlenie od 11 do 23. Karmię 3 razy dziennie płatkami czasem granulatem i ogórkiem. Co kilka dni muszę przetrzeć szybę czyścikiem bo glony się robią, nie przecieram tylko tylnej szyby. Obsada wiem że nie jest super, 3 samce oddałem przez olx ale jak wspominałem nie są zbyt agresywne w stosunku do siebie. Łącznie 9 rybek na 200 l o wymiarach dna 100x40 a kryjówek mało nie mają. Myślę że jak na półroczne doświadczenie z pyszczakami i ogólnie akwarystyką nie jest źle a Wy?

IMG_20211207_124147~2_compress85.jpg

IMG_20211207_124250_compress27.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

Potrzebuję rady obeznanych w temacie. Mam ten kubełek Fluval 407 załadowany tym co było w zestawie czyli w koszyczkach czarna gąbka x2 na samym spodzie, ceramika x2, jakieś kuleczki x4, przykryte cienkimi watami? W pionowej szufladzie niebieska pofalowana gąbka niebieska i z drugiej strony biała prosta. Czy warto wymienić te gąbki zakupić jakąś dobrą ceramikę jeśli tak to jaką i wywalić wszystkie gąbki, waty oprócz tej w pionowej szufladzie i zakupić prefiltr Eheima? Wlot jest po lewej stronie z tyłu na dole na górze po tej samej stronie wylot z filtra na taflę wody. Po prawej stronie falownik Eheim skierowany w dół na przednią szybę. Zanieczyszczenia zbierają się w grotach i za kamieniami na tylnej szybie po 2 dniach jest już sporo. Myślałem żeby kupić dłuższy wąż do filtra i zasys dać po prawej stronie tyle że zanieczyszczenia znajdują się w połowie tylnej szyby. Za mały przepływ przez filtr? Złe rozmieszczenie? Za słaba filtracja? Co zrobić? Czy można się tego problemu pozbyć? Poproszę o porady. Póki co działam z odmulaczem i ściągam zanieczyszczenia. 

Opublikowano

Przede wszystkim za słaba/żle ustawiona  cyrkulacja wody. Pokombinuj z ustawieniem strumieni wody z kubła i cyrkulatora. Jak zanieczyszczenia zamiast leżeć po kątach zaczną się unosić w toni zajmujesz się dostosowaniem filtracji mechanicznej. Dokładając prefiltr dodatkowo stłumisz przepływ, czyli będzie jeszcze trudniej ruszyć z dna zalegające brudy. Więc będą miały jeszcze mniejsza szansę na trafienie do wlotu filtra. Wg mnie 407 nie pociągnie biologii i mechaniki. Spróbuj pozmieniać coś z cyrkulacją i ewentualnie dołóż/zastąp cyrkulator jakimś filtrem typowo mechanicznym.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Próbowałem już różnych ustawień i zawsze się gdzieś kupsztale gromadzą. Wylot mam na tafle z kubła żeby natleniał i zostaje cyrkulator który czyści przednią szybę. Rozumiem że gdybym miał kupić jakiś filtr mechaniczny mam te gąbki z kubła usunąć?

Opublikowano
13 minut temu, hvast87 napisał:

 Rozumiem że gdybym miał kupić jakiś filtr mechaniczny mam te gąbki z kubła usunąć?

Niekoniecznie. Gąbki to dobre złoże biologiczne. Oczywiście ich częściowo usunięcie z kubła zwiększy jego przepływ i poprawi cyrkulację. Sam 407 nigdy nie miałem, ale słyszałem że ma tendencję do szybkiego zapychania prefiltra i spadku przepływu. Czy to faktycznie prawda, to Ty wiesz lepiej, bo używasz tego filtra.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Czyli taki AC 1500 lub 2000 z prefiltrem np eheim a Fluvala zostawić jak jest? Co do kubła nie stwierdziłem aby miał jakiś spadek wydajności. 

Edytowane przez hvast87
Opublikowano

U mnie w 400 litrach AC 2000 z czterema modułami Eheim wypełnionymi watą wspomaga trochę za małego Hamburga. Woda jak najbardziej ok. Kultura pracy to osobny temat. Wrażliwi na dźwięki go słyszą. Mi nie.przeszkadza. Nie brał bym na twoim miejscu mniejszego. Najwyżej skręcisz przepływ, choć nie sądzę żeby była taka potrzeba. Pobór mocy i różnica w cenie nie zbyt duża. Dojdzie jeszcze jeden strumień wody. Pokombinujesz z cyrkulacją i powinno być dużo lepiej.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Mam pomysł kupić EHEIM CompactON 2100 na to założyć prefiltr Eheim i postawić z tyłu żeby nic nie wieszać na szybach z tyłu albo zabudować to kamieniami. Wydajność 2100 ale można skręcić do 1400.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, hvast87 napisał:

Potrzebuję rady obeznanych w temacie. Mam ten kubełek Fluval 407 załadowany tym co było w zestawie czyli w koszyczkach czarna gąbka x2 na samym spodzie, ceramika x2, jakieś kuleczki x4, przykryte cienkimi watami? W pionowej szufladzie niebieska pofalowana gąbka niebieska i z drugiej strony biała prosta. Czy warto wymienić te gąbki zakupić jakąś dobrą ceramikę jeśli tak to jaką i wywalić wszystkie gąbki, waty oprócz tej w pionowej szufladzie i zakupić prefiltr Eheima? Wlot jest po lewej stronie z tyłu na dole na górze po tej samej stronie wylot z filtra na taflę wody. Po prawej stronie falownik Eheim skierowany w dół na przednią szybę. Zanieczyszczenia zbierają się w grotach i za kamieniami na tylnej szybie po 2 dniach jest już sporo. Myślałem żeby kupić dłuższy wąż do filtra i zasys dać po prawej stronie tyle że zanieczyszczenia znajdują się w połowie tylnej szyby. Za mały przepływ przez filtr? Złe rozmieszczenie? Za słaba filtracja? Co zrobić? Czy można się tego problemu pozbyć? Poproszę o porady. Póki co działam z odmulaczem i ściągam zanieczyszczenia. 

A jakbyś dał ten falownik eheim z lewej strony? Nie wiem czy dobrze widzę na zdjęciach wszystko. Zamontuj go na lewej szybie z 8-10 cm pod lustrem wody, środek szyby. Wyceluj w połowę tylniej szyby i nie w dół a lekko w górę. 

Ja mam tak dziwnie u siebie ustawione i fajnie woda się kręci. 

Wszystko od ustawień Akwarium zależy ale może takie zadziała. Miałbyś wtedy pusto z prawej strony, brak sprzętu.

Jakieś kupki zawsze gdzieś się schowają ale ja osobiście ich nie sprzątam. Ryby je wyrzucają poza dekoracje i kupy wapdaja w prąd wody i lecą gdzie trzeba. Mam niektóre pedantyczne sztuki i same wybierają kupy bo może sobie jakąś kryjówkę robią etc. 

Do szyb polecam Military Helmet ślimaki. 5-10 sztuk sprawi, że nie trzeba tak często czyścić szyb. A poza tym fajny dodatek. Są tak brzydkie, że aż ładne :)

Edytowane przez Pikczer
  • Lubię to 1
Opublikowano
14 minut temu, hvast87 napisał:

Mam pomysł kupić EHEIM CompactON 2100 na to założyć prefiltr Eheim i postawić z tyłu żeby nic nie wieszać na szybach z tyłu albo zabudować to kamieniami. Wydajność 2100 ale można skręcić do 1400.

Ta pompa się nie nadaje. Woda powinna być zasysana przez wkład filtrujący i wyrzucana do zbiornika przez wylot pod ciśnieniem. Pompa o której piszesz zasysa przez obudowę.  Jak chciałbyś tam podłączyć prefiltr?

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.