Skocz do zawartości

120x40x60 czy ma to sens?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

cześć Malawiści,

od długiego czasu rozmyślam o powrocie do Malawi i chyba nadeszła wiekopomna chwiła.

Obecnie mam amazonkę, co2, sondy ph, itd itp ;) Jednak rozszczelniła mi się pompa Jebao (po 4mc użytkowania!!!) i lekko zalało szafkę która musi zostać wymieniona bo napuchła. Muszę zrobić restart i to jest akurat ta możliwość by faktycznie zmienić cały wystrój akwa.

Pytanie jak w temacie: czy to ma sens?

czy w akwarium 260L (tylko 40cm szerokie i aż 60cm wysokie) warto iść w Malawi.

Jestem raczej z kategorii estetów akwariowych i nie chcę robić zupy rybnej, a w tej pojemności może być ciężko.

sprzęt jaki mam: Oase biomaster 600, filtr narurowy jako mechanik (2 komory), oświetlenie led aquael 4x 18W, akwarium Aquael glossy 260L.

jakbym poszedł w Malawi, w tak małym akwarium to 2 gatunki max, coś niebiesko-żółte i coś kompletnie innego (tylko nie rdzawe...).

Proszę o poradę z waszego punktu widzenia, czy ma to sens, czy czekać ~2-4 lata do przeprowadzki i dopiero realizować plany (nie zmieszczę obecnie większego akwa)

z góry dziękuję za pomoc :)

Edytowane przez freelanc3r
  • Lubię to 1
Opublikowano

Witaj!

Nie ma sensu czekać 2-4 lata na założenie upragnionego Malawi !!😁

W tym litrażu warto iść w ten biotop. Co prawda 40 cm szerokości faktycznie nie powala, ale tak jak piszesz na dwa gatunki jest dosyć miejsca. Dodatkowo masz 60 cm wysokości, a to można naprawdę fajnie wykorzystać aranżując zbiornik aż pod samą taflę - widzę to u siebie że ryby mając kryjówki praktycznie pod taflą wybierają je równie ochoczo co te przy dnie. Jeśli nie chcesz robić zupy rybnej jak napisałeś, to może lepiej będzie wybrać zbiornik jednogatunkowy z rybami z wyraźnym dymorfizmem płciowym w układzie wielosamcowym (3 bądź 4 samce). Do wyboru jest kilka gatunków oferujących wymienione przez Ciebie kolory.. napewno popularny lecz mega piękny (oczywiście dobrej jakości) Chindongo Saulosi, Pseudotropheus johannii, Metriaclima sp. "msobo" magunga, Pseudotropheus interruptus.

Próbuj, napewno warto 😉

  • Lubię to 1
Opublikowano
9 godzin temu, Mróz napisał:

Witaj!

Nie ma sensu czekać 2-4 lata na założenie upragnionego Malawi !!😁

W tym litrażu warto iść w ten biotop. Co prawda 40 cm szerokości faktycznie nie powala, ale tak jak piszesz na dwa gatunki jest dosyć miejsca. Dodatkowo masz 60 cm wysokości, a to można naprawdę fajnie wykorzystać aranżując zbiornik aż pod samą taflę - widzę to u siebie że ryby mając kryjówki praktycznie pod taflą wybierają je równie ochoczo co te przy dnie. Jeśli nie chcesz robić zupy rybnej jak napisałeś, to może lepiej będzie wybrać zbiornik jednogatunkowy z rybami z wyraźnym dymorfizmem płciowym w układzie wielosamcowym (3 bądź 4 samce). Do wyboru jest kilka gatunków oferujących wymienione przez Ciebie kolory.. napewno popularny lecz mega piękny (oczywiście dobrej jakości) Chindongo Saulosi, Pseudotropheus johannii, Metriaclima sp. "msobo" magunga, Pseudotropheus interruptus.

Próbuj, napewno warto 😉

Jak wykorzystać taka wysokość? Ciężko znaleźć głazy tak wysokie a zarazem nie za szerokie i ładne. 

Myślałem o BTN ale nie wiem jak to ugryźć. Czy nie kupić tych kamieni i poprzyklejać na szybę + w toni wodnej ustawić średnie i małe głazy. 

 

Opublikowano
21 godzin temu, freelanc3r napisał:

Myślałem o BTN ale nie wiem jak to ugryźć. Czy nie kupić tych kamieni i poprzyklejać na szybę + w toni wodnej ustawić średnie i małe głazy. 

Jak przyklejać na szybę, to na pewno moduły, a nie kamienie. Kamienie jakie by nie były ważą dużo, a takie obciążenie szyby nie wydaje się być bezpieczne. Mimo wszystko widziałem kilka takich projektów i niby stoją od lat, ale...

Kamienie wysokie znajdziesz, tylko musisz się postarać. Mi bardzo pomogła mapka przygotowana przez kolegę @marek_z_81

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

przykleić kamienie, miałem na myśli kamienie "modułowe" :)

wstępnie pisalem do TerraArt i w fajnych pieniądzach robią tła. Tylko muszę pomyśleć bo mi powiedzieli, że tło dla dobrego efektu 3D ma do 20cm grubości, 50% głębokości akwa :D + z 260L zrobi  się zaraz 150.

dzięki za mapkę super sprawa!

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 minuty temu, freelanc3r napisał:

wstępnie pisalem do TerraArt i w fajnych pieniądzach robią tła. Tylko muszę pomyśleć bo mi powiedzieli, że tło dla dobrego efektu 3D ma do 20cm grubości, 50% głębokości akwa :D

Tak sobie myślę, że dobrze wykombinowane tło 3d z głębokimi żłobieniami mogłoby być ok. Tylko właśnie mało wody się robi ;)

4 minuty temu, freelanc3r napisał:

przykleić kamienie, miałem na myśli kamienie "modułowe" :)

Zrób moduły z dobrym zaplanowaniem, przyklej, do tego dobrze dobrane kamienie i będzie gitarrra ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.