Skocz do zawartości

Mętna woda - co robię źle ???


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Akwarium 240 litrów Juwel Rio założone na początku lutego 2021 r.

Filtracja Eheim 2426 1050 l/h, Juwel Bioflow M 600 l/h, skimmer Juwel EccoSkim 300 l/h

pH-8.0  GH-14  KH-11  NO2-0  NO3-15 temp. 27 stopni

Światło 2x21W (belka Juwel) świeci 12h

Obsada

Saulosi 7 szt (2-4 cm)

Rdzawe 8 szt (2-4 cm)

Jalo reef 5 szt (2-4 cm)

Problem nr 1 dotyczy zmętnienia wody oraz wysypu okrzemkow. Nie wiem czy to normalne ale woda nawet po podmianie wygląda na brudną i okrzemki rosną jak szalone.

Problem nr 2 dotyczy parametrów wody. Leje kranówkę o pH 7,5. GH 24  KH 13 dodaję sodę oczyszczoną aby podbić pH. W akwarium mam pH 8.0 GH 14. KH 11. Czy to normalne że w akwarium mam niższe GH i KH niż w wodzie kranowej. Nie używam nic co by zbijalo te parametry. W filtrach mam gąbki o różnej gradacji, ceramikę Cirax oraz ceramikę Eheim. W akwarium skala lawa wulkaniczna (55 kg) i piasek kwarcowy kreisel 099 25 kg.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi

IMG_20210324_190558.jpg

Opublikowano

Twoje akwarium działa od niespełna dwóch miesięcy, a za klarowność wody odpowiada stabilna biologia. Wykaż się cierpliwością. Poza tym zmętnienie może być spowodowane źle wypłukanym piaskiem, albo słabą filtracją. Podajesz wydajność deklarowaną przez producenta, ten Eheim u Ciebie szału nie zrobi, jego rzeczywista wydajność z mediami to zapewne 600L/h no może 800 max, o wbudowanym Juwelu już nie wspomnę;)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ehhh też podejrzewam, że filtracja kuleje (wypieram ta myśl z głowy bo to znowu koszta). Masz rację co do eheima, myślę że ma przepływ max 500 l/h. Już ten Juwel mocniej dmucha.

Jednak na początku woda była super dopiero od kilku dni jest taki bajzel. Zaczęło się po przedostatniej podmianie wody.

A te parametry wody ?? Czy może być taka sytuacja jak u mnie że leje kranówkę o GH 23 a w akwarium jest 14. Czy soda oczyszczona może powodować takie efekty. Słyszałem że soda podnosi pH i znacząco KH a u mnie w akwarium kH niższe niż w kranie

Opublikowano

Przemyślałem temat i postanowiłem że nic z tym zmętnieniem nie będę robił. Poczekam aż samo się naprawi albo wszystko padnie, parametry wody są ok więc nie mam pomysłu co dalej.

Od początku mam kłopot z Cynotilapia zebroides jalo reef kupiłem 7 szt zostało 5 z czego kolejne dwie zaczynają zachowywać się podejrzanie ( brak apetytu, ukrywają się, separują od pozostałych, białe cienkie kupy). Zostawię i to naturze.

Zrobiłem wszystko jak należy a jednak nie pykło. Markowe filtry, karmy, preparaty, testy (Eheim, Juwel, Naturefood, Seachem, JBL).

Poinformuję czy akwarium przetrwało, pozdrawiam

Opublikowano

Polecam gęsta watę z JBL albo czegoś podobnego. U mnie wyraźnie poprawia klarowność wody. Oczywiście też mam takie coś jak purigen. Ale najważniejsze to filtracja. Przedmówcy mają rację że może byc za słaba. Ja mam raptem 300l i dopiero jak się rozpędziłem z filtrami to jest fajnie. A na okrzemki jakiś wkład usuwający fosforany i okrzemki. Ja używam od niedawna microbe lift phos out. Działa. Podobno z JBL na fosforany też ładnie zajmuje się okrzemkami. Miałem od bardzo dawna z nimi problem. Proponuje też mocniej napowietrzac wodę albo ruchem tafli albo bąbelkami. Wtedy bynajmniej u mnie szybciej woda się klaruje. Do tego polecam dorzucić trochę bakterii niezależnie od tego czy było ich już dużo dodanych czy nie. Bo to z mojego skromnego doświadczenia wygląda na kłopot z biologią. 

Opublikowano

Dzięki Pikczer za odpowiedź.

Regularnie przy każdej podmianie wody dodaje Seachem Stability (dzisiaj dodałem ekstra dawkę) Wyloty z filtrów ustawione są tak aby występował znaczny ruch tafli wody ( wylot Eheima - słychać chlupot wody). Do filtra Juwel dodałem zwykłą watę jaką miałem w domu ( po godzinie pracy widać że nabiera brązowy kolor).

Przy podmianach wodę uzdatniam Seachem Prime. Dzisiaj dodałem także Seachem Clarity na zmętnienie wody i czekam na efekty.

Plan jest taki że przez weekend będę tylko wymieniał ta watę na nową i zobaczymy co będzie dalej. Powoli zaczynam rozglądać się za dodatkowym filtrem zewnętrznym (jednak już trochę kasy poszło na akwarium i muszę to trochę odłożyć w czasie).

Ryby Saulosi i Rdzawe są bez problemów. Kłopoty nam z Cynotilapia zebroides jalo reef - wygląda jakby miały bloat tylko nie puchną i brak wytrzeszczu oczu (może ten gatunek jest bardziej wymagający - nie wiem).

Teraz czekam i obserwuję co będzie. Pozdrawiam

Opublikowano

Ja w swoim 215l mam fx4 i też u mnie plywa taki mały pyłek, mimo stosowania waty poliestrowej w prefiltrze, teraz próbuję wegiel aktywny. 

Problem z rybkami może być spowodowany tym czym karmisz. Mi np najmniejszy auratus (ok. 3-3,5cm) podobnie stracił apetyt, a następnie fiknął po tym jak nakarmiłem rybki wybarwiajacym naturefood. Małe rybki bezpieczniej karmic płatkami i cyklopem (oczlikiem), ewentualnie można rozdrobnić granulat jakimś młynkiem. 

Opublikowano

Kupiłem pokarm od hodowcy od którego kupiłem rybki. Mam od niego pokarm w płatkach Malawi Mix oraz spiruline w granulkach która przed podaniem mocze w wodzie. Dodatkowo dokupiłem Tropical Spirulina super forte 36%(płatki), Tropical soft line africa herbivore size S granulki, Nature Food Premium Cichlid Plant S, Nature Food Premium Color Plus S, Tropical Pro-Defence. Dodatkowo kupiłem mrożony cyklop oraz wodzień

Wszystkie pokarmy w granulkach przed podaniem mocze w wodzie akwariowej. Płatki podaje bez namaczania.

Pokarmy podaję naprzemiennie (max 3 razy dziennie). Mrożonka wpada dwa razy w tygodniu.

Jeśli te pokarmy są złe dla pyszczakow to już nie wiem co one powinny jeść.

Parametry wody są takie jak powinny być wg info z tego forum. Pokarmy też kupiłem wg info z forum. W akwarium jest dużo kamieni tak jak lubią mbuna.

Ryby kupione od hodowcy z pewnego źródła

Podsumowując 2 sztuki Jalo Reef zdechły kolejne dwie z tego gatunku zachowują się identycznie więc pewnie też padną. Dodatkowo Saulosi (1 szt. Takie same objawy)

Nie wiem może się do tego nie nadaje. Zrobiłem wszystko co trzeba a te rybki po prostu nie chcą żyć.

Wyczytałem że to może być bloat choroba która jest bez sensu biorąc pod uwagę to jak bardzo się starałem stworzyć idealne warunki do życia tym rybką. Niby zła dieta, stres, zła woda itp. Serio ???? To gdzie mój błąd ???

Pewnie zaś popłynę finansowo albo na nowe ryby albo na lekarstwa. Już mnie powoli szlak trafia. Miało być fajnie przygoda hobby a tu tylko porażka za porażką.

Opublikowano

A czy jesteś pewien jakości mrożonek, może właśnie przez nie te problemy ? 🤔 Ja bym z nich zrezygnował i podawał rybom pokarm 2 razy dziennie...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja bym został na jakiś czas przy samych płatkach (w porcjach takich, które rybki zjedzą w niecałą minute). Jak pro defance masz w rozmiarze S to dokup nowy młynek do pieprzu i zmiel przed podaniem chyba ze masz już XXS. Jak jesteś pewien mrozonek to na razie tylko cyklop ale raz tygodniowo. Pozostałe pokarmy wprowadź stopniowo, po dwóch miesiącach jak rybki podrosną.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.