Skocz do zawartości

Woda, oceńcie prosze wyniki testu / co robić ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich akwarystów i proszę was o radę

Moje akwarium ma ponad 3 miesiące a to jego parametry:

112 L

tło strukturalne

na dnie piasek budowlany

skały to wapienie ok 30 kilo /łupki 4 kilo

filtr fluval 205 z wkladem ceramicznym

filtr mechaniczny z watą

Obsada to saulosi 6x i rdzawe 6x ( ok 6miesięcy)

Jak do tej pory karmiłem 4 pokarmami ( spirulina,child gran tropical,artemia,cyklop) od dzis mam juz szereg pokarmow ok 10 różnych więc dieta bedzie urozmaicona


TO FOTO


aada2ou3.jpg


A moje pytanie jest następujące dostałem dzis testy do pomiaru wody i oto wyniki :


NO2 = 0

NO 3 =25 - 50 (wode podmieniam 1- 2 x w tygodniu )

GH = 15 d ( !! )

KH = 4 d

pH = ok 7,6


(Parametry wody kranowej NO2 =10, NO3 = 0 ,GH=10-15d, KH 4 d, pH 7,4


Ryby rosną jak mi sie wydaje powoli mają ok 4 - 6 miesięcy a ich wymiary to 3 - 5,5 cm wiec chyba jest cos nie tak jedne rosną szybciej a inne powoli

Od czasu do czasu ocierają sie ale to sporadycznie.




Prosze przeanalizujcie te wyniki i podajcie mi jakies rady....

Opublikowano

Troche za wysokie masz azotany. Powinienes czesciej podmieniac wode zeby zjechac z nimi do max 10. I to moze byc przyczyna slabego wzrostu rybek.

Ladny baniaczek.

Opublikowano

A co z wartością GH = 15 d wszedzie czytałem ze zazwyczaj jest b niska i trzeba ja zwiekszac u mnie odwrotnie macie jakies rady ... ?

Opublikowano

Gh to żaden problem ... NO3 trochę za wysokie ale sm mam na podobnym poziomie ;), za niskie masz KH dosyp sody oczyszczoneji utrzymuj je na poziomie 10-12 dKh.

Opublikowano

ja mam podobnie i tez zastanawiam sie nad soda oczyszczona, tylko nurtuje mnie jedno pytanie, czy dodajac sode musze ja uzupelniac wsypujac do akwarium, czy wystarczy tylko sypac do wody ktora jest podmieniana, chodzi mi o to czy z akwarium soda bedzie sie wytracac czy bedzie trzymac stale ph itp.


Moje parametry wody to:

PH-6,5

TWO-3

TWW- 1


Czy np do filtra mechanicznego ktory ma zbiornik na wklady wloze zwir koralowy to podwyzszy mi PH do 8?


Co o tym wszystkim sadzicie?

Opublikowano

Oczywiście grys koralowy jest jak najbardziej wskazany, pomaga utrzymywać wysoką twardość węglanową a przez to stabilne zasadowe PH. Sodę należy dosypywać tylko wtedy gdy twrdość weglanowa spadnie poniżej bezpiecznego poziomu, osobiście dodaje ją gdy te ma poniżej 10 stopni. Oczywiście wiąże się to z pomiarem TWW przed podmianami wody a przynajmniej co drugą podmianą. Soda pomaga utrzymac bufor i dzięki temu PH do wysokości 8,4. Twardość węglanowa ulega zmianą w związku z przemianami chemicznymi związanymi z procesami przemiany materii.

Opublikowano

no właśnie ale ile należy sypac tej sody aby nie przesadzic, przeciez dosypujac sody podwyzsza sie rowniez PH, wiec jak to zrobic aby np nie bylo zbyt duzych wahan?

Opublikowano

Na szczęście przesadzenie z ilością sody kończy się tylko białym nalotem na przedmiotach, PH nie wzrośnie powyżej 8,4. Niestety nie podam wam konkretnej ilości, każdy ma przeciez inną wodę wodociągową ilośc ryb i wodę w zbiorniku. Generalnie dodawałem sody około 4 łyżeczek od herbaty gdy TWW spadło za mocno, 2 łyżeczki gdy było na granicy 10 dKH, nie wsypywałem gdy miałem np 12-13 dKh ( robiłem to w zbiorniku 240 litrowym ) . Poprostu zbadajcie sobie TWW przed podmianą jeżeli ma np 4 dKH dodajcie powiedzmy 2 łyżeczki od herbaty na 100 litrów i zobaczcie ile będzie po 2 dniach. Jeżeli za mało to przy następnej podmianie znowu dodacie sody. Poznacie w ten sposób ile sody należy podać. Informacyjnie podam, że obecnie nie mam za dużo problemów z PH i sody nie musze dodawać prawie wcale. W kranie mam 11 dKh i dodatkowo grys koralowy. Praktycznie dodaje 2-3 łyżeczki co którąś podmianę. Wcześniej bez grysu i w mniejszym zbiorniku dodatek sody występował mimo tych samych parametrów wodociągówki co drugą, trzecią podmianę.

Opublikowano

Mierząc TWW utrzymuje bufor na odpowiednim poziomie i wtedy PH nigdy nie spada ponizej 8. Czy to jest 8 czy zawsze 8,4 nie odpowiem bo indykator mimo że mierzy z dokładnoscią co 0,2 tak naprawde pozostaje w kwestii ocennej czy jest to faktycznie 8,2 czy 8,4. Wysokie TWW w wodzie alkaicznej prowadzi do tego, ze PH jest stabilne przekształcając mówiąc to obrazowo TWW na PH. Powoduje to, że TWW przy procesach przemiany materii zmniejsza się a PH jest stabilne. Gdy TWW zmniejszy się poniżej 4 woda już się zakwasza i dlatego bezpiecznie trzymać ja wysoko ponad te 4. Oczywiście mierzę kontrolnie PH ale moja zabawa z wodą trwa od dawien dawna ( kiedyśą kwasiłem ) i gwarantuje Wam, że dodając na starcie sody, woda się zalkaizuje i później utrzymując wysokie TWW nie będziecie mieli jakiegokolwiek problemu z PH. Tytułem doświadczenia proponuje niedowiarkom wydać pieniądze i zakwaszać środkami chemicznymi wodę o TWW powyżej 8 dKH, dopuki dKH nie będzie miało 4 lub niżej woda sie nie zakwasi, będzie się zmniejszało tylko TWW.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.