Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W pewnym sensie powtórzę swój pierwszy wpis, ale trochę się zmieniło, trochę popytałem, poczytałem i w sumie dalej te pdobne dylematy. Codziennie czytam kolejne wątki. Czasami jak na google wyszukuje jakieś informacje, to co? Oczywiście i tak na pierwszym miejscu zazwyczaj wyskakuje forum Klubu Malawi :) Macie rozmach ;) 

Co do zakupu to zadecydowałem, że całość lub prawie całość obsady chcę skompletować od Dariusza Gaży z Żor, a ewentualnie uzupełnię ją od Jacka Stusia z Żor.

Odnośnie parametrów wody to:
Pan Darek od około 3 lat - PH 8 w dół, woda miękka - wodociągowa (wcześniej woda twarda)
Pan Jacek PH 8-8,2, GH 13-15

Mój zbiornik to w tej chwili 200x40x60h (480L) -likwidacje obecnej obsady planuje kwiecień, start zbiornika czerwiec, ryby lipiec.
Nowy zbiornik w trakcie realizacji (po konsultacji z żoną ;)) to 260-300x55x70h (szerokość 55 cm to max co mogę wycisnąć).

Obsadę chcę na początek zrobić większą, a później zrobić redukcję gatunków i ilości ryb. Skłaniam się ku wersji delikatnego przerybienia, ale na pewno nie zupy rybnej jaką można oglądać na niektórych zagranicznych filmach na yt (swoją drogą chyba ciężko tam chyba utrzymać parametry - może dlatego u niektórych "Aquarium Water Change - Sand Vac and Full Tank Cleaning (80% Water Change)", ale do rzeczy:

PIERWSZA GRUPA (zakup 5 lub 6 gatunków 8-10 szt) docelowo 4 lub 5 gatunków (1/2+3/4)

1. Labidochromis caeruleus "yellow" 
2. Pseudotropheus acei Luwala Reef
3. Iodotropheus sprengerae "rdzawy"
4. Metriaclima estherae Minos Reef / OB
5. Chindongo saulosi (tutaj jest problem, bo podobno ciężko saulosi dostać w wersji takiej jak np. 15 lat temu kiedy zaczynałem, a dla mnie mój skład był wręcz majestatyczny - 3 pięknie wybarwione samce i 6 czyściutko żółtych samic, wszystko w 112L)

Zamiast saulosi myślałem o demasoni, ale znowu dieta i zachowanie. Do tego tak jak pisałem wcześniej brakuje mi ryby typu: Cynotilapia zebroides Jalo Reef czy Metriaclima fainzilberi Maison Reef, ale ze względu na drugą grupę muszę je odpuścić?

DRUGA GRUPA (zakup 4 gatunków 6-8 szt) docelowo 2 lub 3 gatunki 

1a.  Aulonocara stuartgranti Hongi Island
1b. Protomelas steveni Taiwan  Higga Reef
1c. Otopharynx lithobates Sulphur Head
1d. Aulonocara Jacobfreibergi MAMELELA
---
2a. Copadichromis borleyi Kadango
2b. Protomelas taeniolatus Namalenje
---
3. Placidochromis Phenochilus Mdoka
---
4. Aulonocara FireFish OB Blueberry - tutaj mam dylemat, ale żona chce koniecznie parę rybek w kropki

NIE UPIERAM SIĘ PRZY ŻADNEJ RYBIE, MOGĘ ZMIENIĆ CAŁKOWICIE OBSADĘ, ale chce wycisnąć jak najwięcej kolorów. Stąd moja ogromna prośba o pomoc.

Biorąc pod uwagę tych dwóch Panów to wybór jest dość spory. Pytałem w lipcu jest raczej mniejsze zainteresowanie i zazwyczaj wszystkie gatunki są dostępne wtedy.

Aulonocara Fife Fish
Aulonocara Red Dragon
Aulonocara jacobfreibergi Eureka
Aulonocara Turkis
Aulonocara kandeense Kande Island WF
Aulonocara koningsi Mbenji Island WF
Aulonocara maylandi Luwala Reef WF
Aulonocara stuartgranti Hongi  WF
Aulonocara stuartgranti Mdoka  WF
Chindongo demasoni Pombo Rocks 
Chindongo flavus
Chindongo socolofi
Chindongo sp. “elongatus mphanga” Chilumba WF
Chindongo sp. “elongatus ornatus tanzania” Luhuchi WF
Chindongo sp. “elongatus spot” WF
Copadichromis borleyi Kadango F1
Copadichromis trewavasae Lupingu WF
Copadichromis virginalis Fire crest
Copadichromis virginalis Kajose WF
Cynotilapia zebroides Cobwe
Cynotilapia zebroides Hai Reef  WF
Cynotilapia zebroides Jalo Reef  F1
Cynotilapia zebroides Likoma  F2
Cynotilapia zebriodes Ndonga Deep  F1
Cynotilapia  sp. “hara” Gallireya Reef WF
Cynotilapia  sp. “lion”  Lion's Cove  WF
Cynotilapia sp. “lion ntekete” Liwani F1
Cyrtocara moorii
Iodotropheus sprengerae Makokola Reef
Labeotropheus fuelleborni Mbenji  OB females  WF
Labeotropheus fuelleborni Chidunga Rocks  MC/OB  WF
Labeotropheus chlorosiglos MC Katale WF
Labeotropheus simonaeae Katale  OB females WF
Labeotropheus trewavasae Chilumba  
Labeotropheus trewavasae Higga Reef OB females WF
Labeotropheus trewavasae Lions s Cove OB femals WF
Labeotropheus trewavasae Manda OB females WF
Labeotropheus trewavasae Thumbi West
Labeotropheus trewavasae Mitande
Labidochromis caereleus Lions Cove
Labidochromis caeruleus Nkhata Bay WF
Labidochromis caereleus Nkhomo Reef  F2
Labidochromis chisumulae WF
Labidochromis joanjohnsonae Likoma Island  WF
Labidochromis sp."hongi" Sweden
Labidochromis sp. “hongi “ red Sunflower
Labidochromis perlmut Higga Reef
Metriaclima daktari Hai Reef WF
Metriaclima estherae Blue / Red / OB Minos reef F1
Metriaclima estherae red red
Metriaclima koningsi Likoma Island WF
Metriaclima pulpican  Maingano Island  WF
Metriaclima sp. “elongatus bee” Chilumba Harbour WF
Metriaclima sp „elongatus bee” Katale WF
Metriaclima sp. “elongatus Chailosi “  Chitande Island WF
Metriaclima sp. “elongatus Chewere” Chewere WF
Metriaclima sp. ”elongatus ngkuyo” Hongi Island WF
Metriaclima fainzilberi Maison Reef  WF
Metriaclima fainzilberi Nkanda  WF
Metriaclima msobo Magunga WF
Otoharynx lithobates Sulphur Head
Placidochromis sp. “phenochilus gissel” F1
Placidochromis phenochilus Tanzania Lupingu
Placidochromis phenichilus Mdoka
Protomelas taeniolatus Namalenje WF
Protomelas steveni Taiwan  Higga Reef WF
Pseudotropheus cyaneorhabdos (maingano) 
Pseudotropheus interrruptus
Pseudotropheus johanni Gome WF
Pseudotropheus acei Luwala WF
Pseudotropheus sp. “williamsi north” Makonde WF
Tropheops sp. “chilumba” WF
Tropheus sp. “elongatus Mbako” Undu Reef WF
Tropheops  sp. "red cheek" Albino
Tropheops macropthalmus Chitimba WF
Metriaclima greshakei WF

Drugi: 

Aulonocara baenschi benga
Aulonocara fire fish
Aulonocara jacobfreibergi eureka
Aulonocara ob marmalade
Aulonocara red burgund
Aulonocara red dragon albino
Aulonocara sp. Turkis
Chindongo demasoni
Chindongo flavus
Chindongo saulosi taiwan reef
Chindongo socolofi Thumbi Point
Cnotilapia afra Cobwe
Copadichromis azureus
Copadichromis borleyi Kadango
Cynotilapia afra gallireya reef
Cynotilapia afra jalo reef
Cyrtocara moorii
Dimidiochromis compressiceps
Iodotropheus sprengerae makokola red
Labeotropheus trewavasae Tumbi
Labidochromis Nkhomo Reef
Labidochromis caeruleus yellow Kakusa
Labidochromis hongi Sweden
Melanochromis auratus
Melanochromis chipokae
Melanochromis maingano
Metriaclima blue dolphin manda
Metriaclima estherae red red
Metriaclima maisoni reef
Metriaclima msobo magunga
Metriaclima sp. elongatus chewere
Nimbochromis livingstonii
Nimbochromis venustus
Placidochromis mdoka white lips
Protomelas steveni taiwan reef
Protomelas taeniolatus red empress
Pseudotropheus acei itungi
Pseudotropheus acei Luwala
Pseudotropheus socolofi snow
Pseudotropheus sp. elongatus mphanga
Pseudotropheus sp. elongatus neon spot
Sciaenochromis fryeri iceberg
Tropheops sp. chilumba

 

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Akwarium świeżo zalane 200x40x60h (480L) weszło 360L + 20L filtry.

Docelowo 300x55x80h. W następnym tygodniu robię makiety z kartonów i będę mierzył czy logistycznie aby na pewno dotrze do celu :D

Przeglądając oferty trzech sprawdzonych-polecanych tutaj hodowców z mojej najbliższej okolicy mam do wyboru tak to co mi podoba się:

1. Chindongo Saulosi
2. Chindongo Demasoni
3. Metriaclima Msobo
4. Metriaclima Membe Deep
5. Metriaclima estherae OB / Minos reef
6. Pseudotropheus Acei Luwala
7. Labidochromis Perlmut 
8. Iodotropheus Sprengerae

9. Protomelas taeniolatus Namalenje
10. Aulonocara stuartgranti Hongi

Ktoś się zlituje i ma jakieś pomysły? Sugestie?

Opublikowano (edytowane)

  

1 godzinę temu, ziemniak napisał:

Pojawiły się opcje kupna pod koniec tego tygodnia od sprawdzonych/polecanych osób:
A:
1. metraclima msobo
2. chindongo demasoni
B:
3. elongatus mphanga (harem 1+2 lub 2+3)
C :
4. Aulonocara Stuartgranti Steveni Hongi (2+3) - dieta do bani?
5. Labidochromis Perlmutt - zauroczył mnie ten gatunek, ale też chyba roślinami głodziłbym go? :(

Aktualnie pływa 8 sztuk malutkich ACEI.

Edytowane przez ziemniak

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.