Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Do tego co opisał Bartek dołożę od siebie. Zawòr bajpasu dałbym za trójnikiem do korpusu z purolite, wówczas będziesz mógł idealnie regulować przepływy w całym układzie.
Purolite lubi po pewnym czasie stłumić ostro przepływ wtedy regulacja na bajpasie będzie spełniała swoją rolę.

Wysłane z mojego MIX 2S przy użyciu Tapatalka


To prawda, przeoczyłem to.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Czy bajpas na biologi jest potrzebny moim zdaniem to zależy przy 2 nitkach biologi napewno tak przy 3 moim zdaniem nie koniecznie, a dlaczego tak uważam.

Przyklad

Wydajność deklarowana pompy wedlu danych z jakiejś strony producenta, a nie z realnych pomiarów

Pompa obiegowa OMI 25/40/180

1 bieg - 1150 l/h
2 bieg - 1320 l/h
3 bieg - 1550 l/h

Teraz jeżeli dojdą media które jak wiemy dławią przepływ parametry te będą zdecydowanie nizsze. 

Na tym forum i nie tylko zaleca się przepływ wody przez biologie na poziomie 400 - 500L/h

Czyli mając 3 nitki i nie uwzględniając w ogóle straty na opory mediów filtracyjnych 

Bieg 1 

1150/3 ≈ 380 l/h czyli ok

Bieg 2 

1320/3 ≈ 440l/h jest ok

Bieg 3

1550/3 ≈ 515 l/h

Przy dwóch nitkach na biologi przepływ może być rzeczywiście za duży i tu niezbędny jest bajpas, a na nim zawór. 

Edytowane przez aro600
Opublikowano (edytowane)

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

f757970f4f40a38fbeeb13c82345.jpg.3f5c3fb4d9659d946e66b7ee5edd6126.jpg

Źródło zdjęcia: allegro.pl

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano
9 godzin temu, Bartek_De napisał:

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

f757970f4f40a38fbeeb13c82345.jpg.3f5c3fb4d9659d946e66b7ee5edd6126.jpg

Źródło zdjęcia: allegro.pl

Zgadza się natomiast dalej mówimy o teorii, a nie o praktyce. Podniesienie słupa wody, a rzeczywista ilość przepompowanej wody przez nasze układy to 2 różne rzeczy każde kolanko, trójnik, zwężenie zwiększa opór co zmniejsz przepływ. Natomiast największym zwalniaczem są wkłady w naszych korpusach, ale nawet przyjmując powyższa tabelkę to nadal na 2 pierwszych biegach przepływ jest prawie książkowy. Myślę że sam filtr wraz z wkładami (czystymi) obniża teoretyczny przepływ o co najmniej 15 - 20%, a po zabrudzeniu wkładów jeszcze więcej. A wtedy nawet 3 bieg zaczyna zbliżać się do optymalnego przepływu (choć ciekawy jestem ilu kolegów z forum ma w swoich filtrach ustawioną na stałe pracę na 3 biegu) 

Nie neguje rozwiązania z bajpasem, jeśli ktoś chce mieć tą regulacje to napewno nie zaszkodzi natomiast co do samej regulacji dlaczego mam co do niej wątpliwości przykladowo:

Jak sprawdzić ile wody rzeczywiście przepływa przez BAJPAS, a ile przez WKŁADY? 

Czy nie dochodzi w naszych filtrach do sytuacji gdzie 80 - 90% wody płynie przez bajpas bo to najłatwiejsza dla wody droga (oprór na bajpasie wytwarzamy zaworem, ale przy zapychaniu się wkładów biologicznych choćby namnarzającymi się koloniami bakterii opór rośnie więc wymagało by to korekt na zaworze.)

Tak naprawdę rozwiązaniem prawie idealnym były bajpas połączony z przepływomierzem, a rozwiązaniem  idelanym z 2 (jeden przepływomierz mierzyłby całkowita ilość wody pompowanej przez nasz system, a drugi do wyboru przez bajpas lub przez sekcje biologiczna. 

Wtedy mamy pełna wiedzę.

Z drugiej strony na ile  zwiększenie przeplywu zmnijsza skuteczność filtracji? Wymagało by to przprowadzebia dokładnych testów,

A może któryś z kolegów na forum robił rzeczywiste pomiary przepływu i zechce podzielić się wynikami. 

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, Bartek_De napisał:

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

 

Ja tam bym czytał dla 0m ew. dla 20 cm. Wysokość podnoszenia dla narurowca patrz poniżej.

Sam mam narurowca od roku, dałem bajpas bo "wszyscy dają" a ja zielony byłem jak go montowałem i na razie uważam za bezużyteczny. Może w przyszłości się przyda

26363553_wyspod.thumb.jpg.85607b1e3df74a8beef762da754bb6fb.jpg

Edytowane przez Bakakaj
Opublikowano

Jedna mała wadę widzę, jako że przesunałes zawór ten za pompą to widzę upierdliwość w czyszczeniu mechaników. Będziesz musiał zakręcać 3 zawory zamiast 1 (mowa za pompa, przed pompa ma się rozumieć że też trzeba zakręcić w momencie czyszczenia).

W tym modelu podczas wykręcania korpusu mechanicznego woda będzie spływała z rur.

Przemysl to i albo przesuń zawór zaraz za pompa albo wstaw tam zawór.

Rozumiem że instancja była taka iż gmerasz przy korpusach z biologia a pompa nadal działa.

 

Wysłane z mojego MIX 2S przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Artur ma rację, bo ile razy w roku ruszasz biologię, raz?? A mechaniki będziesz rozkręcał co tydzień, dlatego daj zawory przed mechanikami i zaraz za nimi i dodatkowo kranik spustowy za pompą, co bardzo ułatwi odpowietrzanie.

20201112_235101.jpg.0fa30205696d09477d81ca20b5fe0e32.jpg

I odnośnie grzałki, Artura pomysł sprawdza się jak najbardziej, grzałka lazienkowa 300W na bajpasie rury wylotowej👍

20201112_234127.thumb.jpg.6904d25ed50c7394f3e04dc8b7e273f1.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano
2 godziny temu, Renton napisał:

Dzięki za podpowiedzi. Wrzuciłem na projekt. Teoretycznie będę dążył do tego.

narurowiec 2020v3.jpg

Twój układ jest praktycznie identyczny z tym, co mam u siebie. 

EDCD3EF3-C038-4D83-8BE6-B773172A9FE3.thumb.jpeg.bc4fa44b73cb8243ba788fd170e3548c.jpeg

 Od Twojego projektu różni się jedynie tym, ze jest podwójny zasys i więcej zaworów na mechaniku. Dzięki temu przy czyszczeniu nie trzeba wyłączać pompy.  Ale możesz tez dać po jednym- przed i za zestawem mechanicznym. Moim zdaniem, na co zwraca uwagę Bartek, bajpas ma sens- możliwie maksymalny przepływ idzie właśnie tą nitką, a przez biologię masz spowolniony przepływ / z możliwością jego regulacji/. Przy projektowaniu zwracałem szczególną uwagę, aby w gałęzi głównego nurtu stosować trójniki 45 st, a nie 90st. Dzięki temu przepływy są „płynniejsze”, a co za tym idzie, mniejsze są opory i maksymalizujemy wielkość przepływu. W części mechanicznej byłem zmuszony do stosowania kolan 90 st, ale to tylko z powodu ograniczenia przestrzeni. Przy stosowanej przeze mnie pompie 25/60 i świeżych wkładach do korpusów, na I biegu przepływ jest na poziomie 1600l/h, a na II biegu- 3100 l/h. Przy  III biegu- wzrost jest pomijanie  maly. „Dodatkowy zawór na bajpasie umożliwi /ewentualnie/ „wymuszenie” większego przepływu w biologii. No i grzanie- jak podpowiada @aurban6- sprawdzony przez kolegów patent. Co prawda zrobiłem to nieco inaczej, ale rozwiązanie nie jest jeszcze w pełni przetestowane, więc trzymaj się sugestii kolegów. Zawory na wylocie- zwłaszcza za bajpasem raczej  niczemu nie służą. Za korpusem z chemią- wystarczy mały zaworek od osmozy. 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.