Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Do tego co opisał Bartek dołożę od siebie. Zawòr bajpasu dałbym za trójnikiem do korpusu z purolite, wówczas będziesz mógł idealnie regulować przepływy w całym układzie.
Purolite lubi po pewnym czasie stłumić ostro przepływ wtedy regulacja na bajpasie będzie spełniała swoją rolę.

Wysłane z mojego MIX 2S przy użyciu Tapatalka


To prawda, przeoczyłem to.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Czy bajpas na biologi jest potrzebny moim zdaniem to zależy przy 2 nitkach biologi napewno tak przy 3 moim zdaniem nie koniecznie, a dlaczego tak uważam.

Przyklad

Wydajność deklarowana pompy wedlu danych z jakiejś strony producenta, a nie z realnych pomiarów

Pompa obiegowa OMI 25/40/180

1 bieg - 1150 l/h
2 bieg - 1320 l/h
3 bieg - 1550 l/h

Teraz jeżeli dojdą media które jak wiemy dławią przepływ parametry te będą zdecydowanie nizsze. 

Na tym forum i nie tylko zaleca się przepływ wody przez biologie na poziomie 400 - 500L/h

Czyli mając 3 nitki i nie uwzględniając w ogóle straty na opory mediów filtracyjnych 

Bieg 1 

1150/3 ≈ 380 l/h czyli ok

Bieg 2 

1320/3 ≈ 440l/h jest ok

Bieg 3

1550/3 ≈ 515 l/h

Przy dwóch nitkach na biologi przepływ może być rzeczywiście za duży i tu niezbędny jest bajpas, a na nim zawór. 

Edytowane przez aro600
Opublikowano (edytowane)

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

f757970f4f40a38fbeeb13c82345.jpg.3f5c3fb4d9659d946e66b7ee5edd6126.jpg

Źródło zdjęcia: allegro.pl

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano
9 godzin temu, Bartek_De napisał:

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

f757970f4f40a38fbeeb13c82345.jpg.3f5c3fb4d9659d946e66b7ee5edd6126.jpg

Źródło zdjęcia: allegro.pl

Zgadza się natomiast dalej mówimy o teorii, a nie o praktyce. Podniesienie słupa wody, a rzeczywista ilość przepompowanej wody przez nasze układy to 2 różne rzeczy każde kolanko, trójnik, zwężenie zwiększa opór co zmniejsz przepływ. Natomiast największym zwalniaczem są wkłady w naszych korpusach, ale nawet przyjmując powyższa tabelkę to nadal na 2 pierwszych biegach przepływ jest prawie książkowy. Myślę że sam filtr wraz z wkładami (czystymi) obniża teoretyczny przepływ o co najmniej 15 - 20%, a po zabrudzeniu wkładów jeszcze więcej. A wtedy nawet 3 bieg zaczyna zbliżać się do optymalnego przepływu (choć ciekawy jestem ilu kolegów z forum ma w swoich filtrach ustawioną na stałe pracę na 3 biegu) 

Nie neguje rozwiązania z bajpasem, jeśli ktoś chce mieć tą regulacje to napewno nie zaszkodzi natomiast co do samej regulacji dlaczego mam co do niej wątpliwości przykladowo:

Jak sprawdzić ile wody rzeczywiście przepływa przez BAJPAS, a ile przez WKŁADY? 

Czy nie dochodzi w naszych filtrach do sytuacji gdzie 80 - 90% wody płynie przez bajpas bo to najłatwiejsza dla wody droga (oprór na bajpasie wytwarzamy zaworem, ale przy zapychaniu się wkładów biologicznych choćby namnarzającymi się koloniami bakterii opór rośnie więc wymagało by to korekt na zaworze.)

Tak naprawdę rozwiązaniem prawie idealnym były bajpas połączony z przepływomierzem, a rozwiązaniem  idelanym z 2 (jeden przepływomierz mierzyłby całkowita ilość wody pompowanej przez nasz system, a drugi do wyboru przez bajpas lub przez sekcje biologiczna. 

Wtedy mamy pełna wiedzę.

Z drugiej strony na ile  zwiększenie przeplywu zmnijsza skuteczność filtracji? Wymagało by to przprowadzebia dokładnych testów,

A może któryś z kolegów na forum robił rzeczywiste pomiary przepływu i zechce podzielić się wynikami. 

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, Bartek_De napisał:

Spójrz na tabelkę i odczytaj wynik dla podnoszenia na 1 metr, bo chyba nikt nie montuje pompy 3 metry pod akwarium. Wydajność pompy o której piszesz, przy podnoszeniu na h=1m, na 3 biegu to prawie 3000l/h

 

Ja tam bym czytał dla 0m ew. dla 20 cm. Wysokość podnoszenia dla narurowca patrz poniżej.

Sam mam narurowca od roku, dałem bajpas bo "wszyscy dają" a ja zielony byłem jak go montowałem i na razie uważam za bezużyteczny. Może w przyszłości się przyda

26363553_wyspod.thumb.jpg.85607b1e3df74a8beef762da754bb6fb.jpg

Edytowane przez Bakakaj
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za podpowiedzi. Wrzuciłem na projekt. Teoretycznie będę dążył do tego.

narurowiec 2020v3.jpg

Edytowane przez Renton
  • Lubię to 1
Opublikowano

Jedna mała wadę widzę, jako że przesunałes zawór ten za pompą to widzę upierdliwość w czyszczeniu mechaników. Będziesz musiał zakręcać 3 zawory zamiast 1 (mowa za pompa, przed pompa ma się rozumieć że też trzeba zakręcić w momencie czyszczenia).

W tym modelu podczas wykręcania korpusu mechanicznego woda będzie spływała z rur.

Przemysl to i albo przesuń zawór zaraz za pompa albo wstaw tam zawór.

Rozumiem że instancja była taka iż gmerasz przy korpusach z biologia a pompa nadal działa.

 

Wysłane z mojego MIX 2S przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Pomyśl jeszcze o wklejeniu grzałki na wylocie będziesz miał spokój z ogrzewaniem.

Wysłane z mojego MIX 2S przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 2
Opublikowano

Artur ma rację, bo ile razy w roku ruszasz biologię, raz?? A mechaniki będziesz rozkręcał co tydzień, dlatego daj zawory przed mechanikami i zaraz za nimi i dodatkowo kranik spustowy za pompą, co bardzo ułatwi odpowietrzanie.

20201112_235101.jpg.0fa30205696d09477d81ca20b5fe0e32.jpg

I odnośnie grzałki, Artura pomysł sprawdza się jak najbardziej, grzałka lazienkowa 300W na bajpasie rury wylotowej👍

20201112_234127.thumb.jpg.6904d25ed50c7394f3e04dc8b7e273f1.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano
2 godziny temu, Renton napisał:

Dzięki za podpowiedzi. Wrzuciłem na projekt. Teoretycznie będę dążył do tego.

narurowiec 2020v3.jpg

Twój układ jest praktycznie identyczny z tym, co mam u siebie. 

EDCD3EF3-C038-4D83-8BE6-B773172A9FE3.thumb.jpeg.bc4fa44b73cb8243ba788fd170e3548c.jpeg

 Od Twojego projektu różni się jedynie tym, ze jest podwójny zasys i więcej zaworów na mechaniku. Dzięki temu przy czyszczeniu nie trzeba wyłączać pompy.  Ale możesz tez dać po jednym- przed i za zestawem mechanicznym. Moim zdaniem, na co zwraca uwagę Bartek, bajpas ma sens- możliwie maksymalny przepływ idzie właśnie tą nitką, a przez biologię masz spowolniony przepływ / z możliwością jego regulacji/. Przy projektowaniu zwracałem szczególną uwagę, aby w gałęzi głównego nurtu stosować trójniki 45 st, a nie 90st. Dzięki temu przepływy są „płynniejsze”, a co za tym idzie, mniejsze są opory i maksymalizujemy wielkość przepływu. W części mechanicznej byłem zmuszony do stosowania kolan 90 st, ale to tylko z powodu ograniczenia przestrzeni. Przy stosowanej przeze mnie pompie 25/60 i świeżych wkładach do korpusów, na I biegu przepływ jest na poziomie 1600l/h, a na II biegu- 3100 l/h. Przy  III biegu- wzrost jest pomijanie  maly. „Dodatkowy zawór na bajpasie umożliwi /ewentualnie/ „wymuszenie” większego przepływu w biologii. No i grzanie- jak podpowiada @aurban6- sprawdzony przez kolegów patent. Co prawda zrobiłem to nieco inaczej, ale rozwiązanie nie jest jeszcze w pełni przetestowane, więc trzymaj się sugestii kolegów. Zawory na wylocie- zwłaszcza za bajpasem raczej  niczemu nie służą. Za korpusem z chemią- wystarczy mały zaworek od osmozy. 

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
    • Skoro samce w akwariach rosną większe to samice też i te wartości rozmiarów podane w książkach czy podanych przeze mnie stronach uznałbym za minimalne. Przykład na podstawie moich ryb: metriaclima callanois - w jeziorze 12 cm w akwa 14 cm http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/Metriaclima callainos Chadagha eng.html a u mnie samiec ma już 14,15 cm, ryba ma nie więcej niż 3 lata i może jeszcze trochę urosnąć, samice też mają 12,13 cm są duże i to widać. Kolejny przykład to labidochromis caeruleus yellow - w jeziorze 10 cm a  w akwa 12 cm  http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/Labidochromis caeruleus Kakusa eng.html u mnie samiec ma 15,16 cm a do tego jest gruby wygląda imponująco jak olbrzym, jest szefem całego akwa. Kiedyś jak jeszcze była giełda we wrocławiu i dużo pyszczaków tam było, widziałem auratusy i socolofi które na oko miały jakieś 16,17 cm, widziałem samca crabro co miał tak na oko ze 20 cm. Mdoka 20 cm. Stado pseudotropheus ngara o to poznerowi chodziło - od 8:52 minuty.  
    • Bardzo dobrze, że Pozner się pojawił, bo takie całkowicie odmienne propozycje są bardzo cenne. Właśnie o to chodzi, żeby dyskutować, przedstawiać różne punkty widzenia i odmienne wizje. Gdyby wszyscy mieli taki sam punkt widzenia, to po co w ogóle rozmawiac, można tylko kiwać głowami 😉 Pewien kolega, który bardziej siedzi w aquascapingu od lat namawia mnie na malawi z drewnem. Jeszcze mu się to nie udało, ale w przyszłości kto wie 😉 napewno jest to ciekawy kierunek, taki nieoczywisty. Większa grupa ryb, które w dodatku pływają w grupie zawsze wygląda dobrze, wręcz hipnotyzująco. już biore ksiazke do reki i odpalam yt zeby popatrzec na wskazane gatunki👍 Miałem gdzieś zapisanych kilka takich "drewnianych" aranżacji malawi w folderze z akwarystycznymi inspiracjami, chciałem je znaleźć i tu wrzucic, ale oczywiscie jak jest potrzebne to nie można znaleźć. Co do zakopywania pokarmu, nie ma o co się martwić... kto miał młode dyski albo altumy i karmił je praktycznie z zegarkiem w ręku co 2 godziny aby wyrosły, ten wie o czym mówię 😉 zakopanie czegoś pęsetą raz dziennie to wręcz rekreacja 😁 Generalnie może narażę się niektórym osobom tym co teraz powiem, ale akwarium z rybami w porównaniu z typowym roślinnym albo aquascapingiem wymaga bardzo mało pracy od akwarysty. Wyobraźcie sobie serwis akwarium gdzie trzeba co tydzień ciąć rośliny i formować kopułki, a w zbiorniku jest np 12 gatunków roślin, a jedna tylko kępka ma 500 łodyg... a wygląda to tak że wyrywa się wszystko, tnie się w odpowiednie długości, doły wyrzuca a topy sadzi w kopułkę z aptekarską precyzją 😄 W każdym razie, dzień w którym odechce mi się karmienia ryb w sposób w jaki należy je karmić, będzie to ostatni dzień mojego hobby. Wstępnie myślałem o zakopywaniu tabletek ebo dla mięsożernych zbrojnikow. Dobry pokarm i mam go jeszcze sporo, wszystko na tym rośnie jak dzikie.   Tomasz78 naprawdę nie wiem o co mi chodzi z tymi samicami buccochromis rhoadesii. Masz rację, ta ryba ma wszystko żeby się podobać. To nie jest racjonalne, ale coś mnie odrzuca od tych konkretnych samic 😅 mam w głowie jakieś takie dziwne ujęcia tych ryb. Doslownie kojarzą mi się z... uwaga.... kijanką 😂 myślę że to temat dla jakiegoś specjalisty od głowy 🤪   Co do rozmiarów mdoka i borleyi powiem szczerze że sugerowałem się danymi z książki. Generalnie o samce się nie martwię, tylko tam podają z tego co pamiętam zdaje się 15 dla samicy mdoki i 13 dla borleyi. Jeżeli rosną większe to tym lepiej dla mnie 🙂 problem bylby z głowy i chętnie widziałbym trochę koloru, albo przynajmniej odcienia czerwonego. Spojrzałem szybko na podaną przez Ciebie stronę. Fajny adres, dużo dobrych zdjęć ryb, ciekawe dane. Dodaje do ulubionych 👍Oni znowu podają 14 cm dla samicy borleyi w akwarium. Właśnie zacząłem myśleć nad tym tyrano nigriventerem od kiedy kolega wyżej o nim wspomniał. Samce mnie urzekły, a samice mają coś w sobie. Dimidochromis z tego linku wygląda wręcz kosmicznie, ciekawe czy to kwestia ujęć czy naprawdę może tak wyglądać w zbiorniku. Co do Dimidochromisa, to bardzo chodzi mi po głowie strigatus. Ma fajne czerwone końcówki, a w dodatku wiele osób wspomina że ta ryba ma w sobie coś takiego, czego nie da się uchwycić aparatem i na żywo robi mega robotę. Livingstoni bardzo mi się podoba, problem w tym że venustus podoba mi się bardzo +1 😄 Livingstoni narysowała mi kiedyś córka, ale aż taki sentymentalny nie będę 😉 Jeśli chodzi o placki masz rację, tanzania samce przepiękne. Jednak mdoka wygrywa głównie samicami, a po części białymi ustami. Milomo sam nie wiem, dostępne są takie zdjęcia ze nie wiadomo czy to wygląd ryby, magia światła czy inicjatywa własna fotografa w obróbce 😎   Tom77 dzięki za filmik, zaraz go wrzucam na tv do kolacji 😎 Dziękuję za cenne rady odnośnie zakopywania. Tego akurat nigdy nie musiałem robić, jestem zielony w temacie. A te ryby szybko łapią o co chodzi? Bo wiadomo na hodowli nikt się nie bawi, raczej nie mają okazji szukać tak pokarmu póki nie trafią do docelowego akwarium. Teoretycznie powinny mieć to w genach, ale kto to wie 😉 Jak już będzie bliżej zarybiania to pogadamy szczegółowo co, ile, jak często itp. Baniak nie może być wyzszy właśnie z kilku względów. O ile obsługę mógłbym jeszcze przeżyć z tymi 5 czy 10 cm wysokości więcej, to szklarz powiedział że to już maks przy tej długości 😑 jak to mówią push it to the limit 😄 obecnie mam szerokość x wysokość 80x65 i jest spoko. Zestaw pęset na każdą okazję jest bardzo pomocny.  Miałem kiedyś szkiełko 80x80 i to już wbrew pozorom była ogromna różnica.   Vgrzechu z dietą protomelasow chodzi o to, że dotychczas zawsze jak o nich myślałem, to okazywało się że karma roślinna albo przewaga roślinnej. A tu niespodzianka! Okazuje się, że ten którego polecasz akurat gustuje w mięsku 😁 do tego odpowiednie i rozmiar, "biotop skalisty, strefa przejsciowa". Zaczyna wyrastać na czarnego konia obsady... Rozmawiałem z Panem z Konina. Jest to jedna z opcji, ma dużo plusów. Ryby bardzo, ale naprawdę bardzo ładne i nie tak daleko. Niestety głównie większe osobniki, a ja mam dużo przyjemności w obserwowaniu jak ryby rosną i rozwijają się od małego.      
    • @Tomek_F a o co chodzi z dietą Protomelasów że nie rozważałeś ich do tej pory? Ja swoje Protki Labrosusy zakupiłem w Tanganika Konin. Niestety odkąd je kupiłem nie mogę doczekać chwili w której ponownie będą dostępne a niefortunnie jedna z dwóch samic straciła żywot i pozostał mi układ 1+1. Ta ryba tak mi się spodobała że gdybym ponownie ją kupował to byłby to główny gatunek w moim baniaku. W Cichlidenstadel kiedyś były ale teraz nie wiem.
    • Zobacz film z „kopaczami” i „wyjadaczami” z youtube Moim Taeniolethrinops praeorbitalis zakopywałem 3mm granulat zamiast mrożonych kawałków ryb. Zakopywać najlepiej dosyć głęboko w „zgrupowaniach”, bo sam fakt zakopywania już wzbudza zainteresowanie danym rejonem akwarium (i rozniesie tam trochę zapachu jedzenia). Jeśli zakopie się płycej lub kopanie Taenio nie sprowadzi się do jednego sztychu w piasek i chapsnięcia, to po „wytrenowaniu” (w takich zwyczajach) mdoki i yellow też włączają się do akcji. I taki zestaw gatunków bym Ci polecał. 😀 Pozner zawsze był pesymistą 😀 ale trochę prawdy w tym jest. Jeśli wysokość zbiornika byłaby wyższa niż 65cm, to koncepcja moim zdaniem staje się niepraktyczna. Powodzenia w szukaniu swojej malawijskiej drogi 😀 PS.  Na filmie "kopacze" są młodsze od "wyjadaczy". Optymalniej jest jak staną się większe od mdok i delfinków, a ponieważ są łagodniejsze od nich, to nie będą robiły im krzywdy.
    • No tu mnie zaskoczyłeś, nie sądziłem że samice z żółtym brzuchem i ciemnym pasem wzdłuż ciała bedą dla Ciebie mało atrakcyjne. Małe to raczej nie są, napewno są tu właściciele tych gatunków to może się wypowiedzą co do wielkości i delikatności, ale z tego co wiem to kadango samiec ze 20 cm osiągnie a przy tym jest to ryba mocno wygrzbiecona także to spore rybsko, mdoka samiec pewnie też coś koło tych 20 cm może mieć. Na tej stronie podane są rozmiary ryb jakie osiągaja w naturze a jakie co nas najbardziej interesuje w akwarium http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/vissendatabase eng.html Co do fusco to należy zwrócić uwagę że ryba jest mocno agresywna jak na non-mbune, może rozstawiać wszystkich po kątach, zamiast niego zastanowiłbym się właśnie nad tyrano nigriventer lub fryeri lub dimidiochromis compressiceps zwłaszcza ta odmiana gold tylko nie wiem czy samce też są żółte czy tylko samice...https://www.malawi.si/Malawi/Haplochromises/Dimidiochromis/Dimidiochromis compressiceps/slides/Dimidiochromis compressiceps 'Machili Island'.html Venustus zwany pyszczakiem wspaniałym ładna ryba, brałbym. Fajne też nimbo livingstoni. Z ciekawszych gatunków zwróciłbym uwagę też na placidochromis sp. 'phenochilus tanzania' - samiec ubarwienie bajeczne, placidochromis milomo 
    • Postawiłem na pompę Aqua Nova N-RMC 4000 i jest idealna do mojego modułu. Gdyby była centymetr szersza, byłby problem. Narazie chodzi na pół gwizdka czyli teoretycznie ma taką wydajność jak zastąpiony przez nią AC2000, ten jednak siedział w tym module 5-6 lat, tak więc nawet na pierwszy rzut oka już widać różnicę na plus.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.