Skocz do zawartości

Przymiarka do 405l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Używam wiadra 😁

Podmiany jako takiej nie robię z lenistwa. Miesięcznie przy pielęgnacji i tak w sumie jest wymienione 20% wody - w soboty czyszczę dno i filtry.

Opublikowano

Lenistwo niebawem może się na mnie zemścić, dzisiejsze pomiary:

pH < 7,4

No2 < 0,1

NH4 <0,05

No3 ponad 120, dla mnie 3 ostatnie odcienie są takie same ;]

 

pH wyczytałem na forum że można podnieść sodą oczyszczoną - ile na 400l?

No3 poprzedni pomiar 20.08 było 30-60 wnioskuję że Hexpure i Bioceramax się skończyły

Tak wysokie No3 to źle czy bardzo bardzo źle. Wystarczy reload Hexpure i Bioceramax i poczekać czy trzeba wymienić  wodę?

 

 

Opublikowano (edytowane)
20 minut temu, Rafał80 napisał:

pH wyczytałem na forum że można podnieść sodą oczyszczoną - ile na 400l?

Już Ci odpowiedziałem w temacie o pH, chyba tam wcześniej zapytałeś.Co do No3 to rób podmianę, nie ma na co czekać. Zacznij robić je regularnie, a nie będzie potrzebna chemia.

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 3
Opublikowano
51 minut temu, Rafał80 napisał:

A ceramike co ile trzeba wymienić?

Nie trzeba wymieniać, wręcz im starsza tym lepsza. Możesz raz w roku ją przepłukać w wodzie z podmiany.

Opublikowano

Na Bioceramax 1600 jest info żeby częściowo podmieniać nie rzadziej niż co 6 miesięcy, nie wiem pory się zatykają czy co. Mam jeszcze paczkę na 200l to dołożę na wszelki wypadek, ale starą zostawię.

 

Jeszcze pytanie co do mechanika - mam po prostu nałożoną gąbkę, jak umieścić:

-wylot - wysoko by poruszał taflą, czy nisko żeby poruszał wodą przy dnie

-gąbka - przy dnie, czy obojętne?

Wlot do biologa mam gdzieś 10cm nad dnem, przed biologiem prefiltr.

Opublikowano
2 godziny temu, Rafał80 napisał:

Na Bioceramax 1600 jest info żeby częściowo podmieniać nie rzadziej niż co 6 miesięcy, nie wiem pory się zatykają czy co. Mam jeszcze paczkę na 200l to dołożę na wszelki wypadek, ale starą zostawię.

 

Jeszcze pytanie co do mechanika - mam po prostu nałożoną gąbkę, jak umieścić:

-wylot - wysoko by poruszał taflą, czy nisko żeby poruszał wodą przy dnie

-gąbka - przy dnie, czy obojętne?

Wlot do biologa mam gdzieś 10cm nad dnem, przed biologiem prefiltr.

Chyba masz za dużo czasu wolnego. Koledzy wyraźnie Ci doradzają a Ty wolisz i tak wersję producenta. 

Jeśli ceramika mocno się pokruszy i będzie zniszczona to wtedy można wymienić, ale nie wszystko na raz bo skasujesz kolonię bakterii. 

Jak bardzo chcesz to wyrzucaj co jakiś czas dobrą ceramikę i wkładaj nową.

Jak masz prefiltr to na pewno zatrzymuje dużo brudu i jeśli nie spada przepływ głównego filtra to nie dotykaj, nie otwieraj, usiądź, poogladaj ryby. 

Jak wylot filtra będzie mocno poruszał taflą wody to wszystko lepiej oddycha. Ryby będą miały mocniej natlenioną wodę, gazy odparuja szybciej itd. itd. 

Jeśli dodatkowo potrzebujesz poruszać woda przy dnie to cyrkulator jakikolwiek może to zrobić. 

Pilnuj podmian wody i pozwól bakteriom robić swoje. 

A co do gąbki mechanika to obserwuj. Ja np po jakimś czasie obniżyłem wlot i obserwowałem czy jest lepiej czy gorzej. Poprobuj, zobacz kiedy lepiej kupki łapie. 

A jak jest dobrze to nie dotykaj, niech tak zostanie. Czasami nie da się po prostu lepiej. Nieraz można przekombinowac. 

Ja też się uczę cały czas, to tylko porady nie nakazy :)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nie no po roku trzeba było porządki w biologu zrobić. Ceramika faktycznie wygląda ok. W gąbkach i wacie trochę błota i na dnie sporo piasku.

Bioceramax 1600 ma usuwać No3. Dołożyłem paczkę i zobaczę. Zamówiłem też purolite. Generalnie chcę ograniczyć podmiany do minimum.

Opublikowano

Przy przemyślanej filtracji i wynalazkach typu porolite nie będziesz musiał praktycznie wody w ogóle podmieniać. Ja do swoich dwóch kubłów oprócz 2 koszy z gąbkami, mam po koszyku grysu koralowego i ceramiki jakiejś tam niby podnoszącej ph plus watę. Do tego HMF (25x55h cm) na falowniku. Coraz bardziej przekonuje się do teorii, że nie ma nic lepszego niż gąbka.

 

21 godzin temu, Pikczer napisał:

Jak masz prefiltr to na pewno zatrzymuje dużo brudu i jeśli nie spada przepływ głównego filtra to nie dotykaj, nie otwieraj, usiądź, poogladaj ryby. 

W końcu mam na to dużo więcej czasu. Jeszcze około 8 miesięcy temu praktycznie co tydzień 2-3h spędzone na skakaniu, przycinaniu roślin, przesadzaniu itd. plus podmiany wody plus całe laboratorium testów plus codzienne podawanie C, Mg, K, Fe itp.

Teraz w ciągu tygodnia to zazwyczaj 5 minut pracy (i to nie zawsze) na przeczyszczenie szyb, no ewentualnie 10 minut jak wkładam tyczkę z zamontowaną na końcu łopatką silikonową i trochę przesuwam inaczej piasek.

  • Lubię to 1
Opublikowano
16 minut temu, ziemniak napisał:

Przy przemyślanej filtracji i wynalazkach typu porolite nie będziesz musiał praktycznie wody w ogóle podmieniać.

Używam Purolite, filtrację myślę, że mam przemyślaną, a mimo to robię podmiany co tydzień lub dwa. Chyba jestem zbyt ortodoksyjny, dla mnie podmiana to podmiana. Nawet do jeziora czasem pada deszcz;) Uważam, że po podmianie ryby są "szczęśliwsze".

  • Lubię to 3

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.