Skocz do zawartości

Budowa belki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

 

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

 

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

 

 

 

Opublikowano
9 godzin temu, Sarar napisał:

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

Sugeruję minimum 45 stopni, 60 stopni będzie lekko na dół szyb świeciło, ale ładnie się rozłoży. Kolimatory te z czarnymi bokami.

Wybarwiające i nocne bez, jak mówisz lub 60 stopni, ale lepiej bez, żeby lepiej się rozchodziły.

9 godzin temu, Sarar napisał:

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

Jest ok, nawet możesz dać 1W, żeby za jasno nie było.

9 godzin temu, Sarar napisał:

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

Jest ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

Daj tylko WFS. Tu nie o glony chodzi, a o CRI>90. Ryby naturalniej wyglądają. Wtedy tylko WFS starczy, bez tych 8000K.

9 godzin temu, Sarar napisał:

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

Bezprzewodowo TC421, regulacja co 30min. Przewodowo TC420 sterowane co 1 min. Nie trzeba przetwornic, same drivery wystarczą. Zasilanie 24V.
Drivery 4-7 diód tutaj: https://archiwum.allegro.pl/oferta/zasilacz-led-driver-1-6-3w-700ma-pwm-12-24v-i8109163636.html

W linku masz też schematy. Oczywiście bez sterowania PWM robisz.

1-3 też obsługuje, ale na 12V, więc słabo. Ale poszukaj, może są takie na 1-3 diody na 24V. Wtedy żadnych przetwornic nie trzeba, bo one same w sobie są przetwornikiem. Ewentualnie 2 oporniki zamiast diody, jak masz 2 sztuki diód, ale straty większe, więc wtedy już lepiej dać tą przetwornicę z linka.

9 godzin temu, Sarar napisał:

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

Te dzienne na schemacie rozłożyłbym równomiernie do środka, bo przy kolimatorach nawet 60 stopniowych będziesz miał za ciemno, jedynie nad krawędzią wzmocnienia żeby nie było, bo będzie się załamywać. Do zewnątrz bardziej nie dawaj, jest ok.

Pozostałe wyglądają ok. Będzie po prostu łagodniej i wyraźniej zabarwione w górnych partiach, a w dolnych równo, ale nie będzie to wyraźne.

9 godzin temu, Sarar napisał:

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dasz radę.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Jak wyżej. Będzie minimalnie w górnych partiach zróżnicowanie barw, ale w granicach przyzwoitości.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

Równomiernie rozłożone na całym odcinku, na którym chcesz świecić.

9 godzin temu, Sarar napisał:

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Zrób sobie na 5 i nie przesadzaj. te co masz 6500 i 8000 to daj WFS zamiast tego, więc masz 4 kanały, zatem możesz sobie rozbić tą barwę na środkową i zewnętrzną. Tylna i przednia na osobnych zbędna. ewentualnie zamiast środek plus boki, to daj całość 6-7 diód plus pozostałe całość 18-21 diód, żeby można było dać małe światło bez strat w rachunkach.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Tak, 24V. Kup taki, żeby całkowita moc lampy = 60-70% mocy zasilacza.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Wyżej link.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Dasz na 80-90% i będzie ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

Maksymalna ilość diód na driverze optymalnie jak ma w sumie 21-22.5V. Najlepsze wykorzystanie prądu. Jak będzie mniej, to nic się nie stanie, nie będzie przeciążenia, po to jest driver, ale nie mniej niż 4 diody, czyli ok 12V. Jak mniej to jak wyżej, czyli inny driver lub przetwornica na 12V.

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zmiana koncepcji - nie będzie belki LED. Po przygodach z belkami LED w mniejszych akwa, sterownikami przewodowymi jak i bezorzewodowymi, zachodami i wschodami słońca, choinką rgb stwierdzilem, że spróbuję czegoś innego i tym razem pójdę w świetlówki T5. Nie bez znaczenia jest fakt, że najstarsi górale z tego forum też polecają takie światło i tu liczę na Waszą pomoc panowie @darkoni @AndrzejGłuszyca.

Przechodząc do rzeczy, akwa 150x50x60 w zabudowie meblowej więc nad jest sporo miejsca. Planuje dać jedna świetlówkę T5 54w Hagen power glo albo podobnego do niej JBL lub Fluval.

Wystarczy taka długość świetlówki?

Macie jakiś sprawdzony patent na montaż tego oświetlenia? Może statecznik dać w szafce pod akwa.

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

https://www.zoolight.pl/product-pol-2464-Lampa-T5-AquaLux.html

https://egzotic-room.com/produkt/arcadia-oprawka-1xt5-54w-plus-swietlowka-t5-54w/

 

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, Sarar napisał:

Wystarczy taka długość świetlówki?

Jeżeli masz akwa długości 150 cm to długość świetlówki jest o wiele mniejsza. Długość świetlówki T5/T8 ma zawsze określoną moc. Ale tutaj Ci  nie podpowiem bo nie znam tych długości . Pewnie w necie jest do znalezienia długość świetlówki do 150 cm akwa. Ale tutaj liczę na kolegów ,że też Ci pomogą. 

18 minut temu, Sarar napisał:

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

Kiedyś też takie rozwiązanie stosowałem. Kupiłem odbłyśnik z jednym dłuższym ramieniem . Zmatowiłem go papierem ściernym i pomalowałem czarną farbą , sprayem. Chodziło o to , żeby nie odbijało zbyt mocno światła . Całość była zamontowana za pomocą  dwóch klipsów . Jest to o tyle istotne ,że wtedy możesz  za pomocą tego odbłyśnika kierować strumień światła do przodu , do tyły czy też tak jak napisałeś ..tylko w dół. Ale wtedy dałbym odbłyśnik równoramienny. Koszt odbłyśnika jest mały to zawsze możesz  go  zmienić i dopasować do potrzeb pamiętając o pomalowaniu. Koledzy stosowali cos takiego ale z paska PCV przyklejonego na stałe. Ma to jedną wadę..nie mozesz swobodnie kierować strumieniem światła jak odbłyśnikiem opisanym  przeze mnie.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Świetlówka T8 o mocy 40W ma długość 120 cm, T5 o mocy 54W ma długość 115 cm, ty chcesz T5 i według mnie do tego zbiornika będzie ona idealna zarówno pod względem mocy jak i długości, będziesz miał lekko zaciemnione boki. Osobiście używam odbłyśnika aluminiowego równoramiennego, zamocowanego na świetlówce za pomocą dwóch klipsów, takie rozwiązanie daje możliwość regulacji kąta pod jakim światło pada na wodę i którą część akwarium oświetla mocniej. Używam świetlówki Hagen Power-Glo, polecił mi ją@AndrzejGłuszyca i faktycznie bardzo ładnie oddaje barwy ryb.

 

Wy-Tapatalkowane

 

 

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.