Skocz do zawartości

Budowa belki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

 

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

 

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

 

 

 

Opublikowano
9 godzin temu, Sarar napisał:

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

Sugeruję minimum 45 stopni, 60 stopni będzie lekko na dół szyb świeciło, ale ładnie się rozłoży. Kolimatory te z czarnymi bokami.

Wybarwiające i nocne bez, jak mówisz lub 60 stopni, ale lepiej bez, żeby lepiej się rozchodziły.

9 godzin temu, Sarar napisał:

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

Jest ok, nawet możesz dać 1W, żeby za jasno nie było.

9 godzin temu, Sarar napisał:

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

Jest ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

Daj tylko WFS. Tu nie o glony chodzi, a o CRI>90. Ryby naturalniej wyglądają. Wtedy tylko WFS starczy, bez tych 8000K.

9 godzin temu, Sarar napisał:

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

Bezprzewodowo TC421, regulacja co 30min. Przewodowo TC420 sterowane co 1 min. Nie trzeba przetwornic, same drivery wystarczą. Zasilanie 24V.
Drivery 4-7 diód tutaj: https://archiwum.allegro.pl/oferta/zasilacz-led-driver-1-6-3w-700ma-pwm-12-24v-i8109163636.html

W linku masz też schematy. Oczywiście bez sterowania PWM robisz.

1-3 też obsługuje, ale na 12V, więc słabo. Ale poszukaj, może są takie na 1-3 diody na 24V. Wtedy żadnych przetwornic nie trzeba, bo one same w sobie są przetwornikiem. Ewentualnie 2 oporniki zamiast diody, jak masz 2 sztuki diód, ale straty większe, więc wtedy już lepiej dać tą przetwornicę z linka.

9 godzin temu, Sarar napisał:

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

Te dzienne na schemacie rozłożyłbym równomiernie do środka, bo przy kolimatorach nawet 60 stopniowych będziesz miał za ciemno, jedynie nad krawędzią wzmocnienia żeby nie było, bo będzie się załamywać. Do zewnątrz bardziej nie dawaj, jest ok.

Pozostałe wyglądają ok. Będzie po prostu łagodniej i wyraźniej zabarwione w górnych partiach, a w dolnych równo, ale nie będzie to wyraźne.

9 godzin temu, Sarar napisał:

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dasz radę.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Jak wyżej. Będzie minimalnie w górnych partiach zróżnicowanie barw, ale w granicach przyzwoitości.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

Równomiernie rozłożone na całym odcinku, na którym chcesz świecić.

9 godzin temu, Sarar napisał:

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Zrób sobie na 5 i nie przesadzaj. te co masz 6500 i 8000 to daj WFS zamiast tego, więc masz 4 kanały, zatem możesz sobie rozbić tą barwę na środkową i zewnętrzną. Tylna i przednia na osobnych zbędna. ewentualnie zamiast środek plus boki, to daj całość 6-7 diód plus pozostałe całość 18-21 diód, żeby można było dać małe światło bez strat w rachunkach.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Tak, 24V. Kup taki, żeby całkowita moc lampy = 60-70% mocy zasilacza.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Wyżej link.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Dasz na 80-90% i będzie ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

Maksymalna ilość diód na driverze optymalnie jak ma w sumie 21-22.5V. Najlepsze wykorzystanie prądu. Jak będzie mniej, to nic się nie stanie, nie będzie przeciążenia, po to jest driver, ale nie mniej niż 4 diody, czyli ok 12V. Jak mniej to jak wyżej, czyli inny driver lub przetwornica na 12V.

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zmiana koncepcji - nie będzie belki LED. Po przygodach z belkami LED w mniejszych akwa, sterownikami przewodowymi jak i bezorzewodowymi, zachodami i wschodami słońca, choinką rgb stwierdzilem, że spróbuję czegoś innego i tym razem pójdę w świetlówki T5. Nie bez znaczenia jest fakt, że najstarsi górale z tego forum też polecają takie światło i tu liczę na Waszą pomoc panowie @darkoni @AndrzejGłuszyca.

Przechodząc do rzeczy, akwa 150x50x60 w zabudowie meblowej więc nad jest sporo miejsca. Planuje dać jedna świetlówkę T5 54w Hagen power glo albo podobnego do niej JBL lub Fluval.

Wystarczy taka długość świetlówki?

Macie jakiś sprawdzony patent na montaż tego oświetlenia? Może statecznik dać w szafce pod akwa.

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

https://www.zoolight.pl/product-pol-2464-Lampa-T5-AquaLux.html

https://egzotic-room.com/produkt/arcadia-oprawka-1xt5-54w-plus-swietlowka-t5-54w/

 

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, Sarar napisał:

Wystarczy taka długość świetlówki?

Jeżeli masz akwa długości 150 cm to długość świetlówki jest o wiele mniejsza. Długość świetlówki T5/T8 ma zawsze określoną moc. Ale tutaj Ci  nie podpowiem bo nie znam tych długości . Pewnie w necie jest do znalezienia długość świetlówki do 150 cm akwa. Ale tutaj liczę na kolegów ,że też Ci pomogą. 

18 minut temu, Sarar napisał:

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

Kiedyś też takie rozwiązanie stosowałem. Kupiłem odbłyśnik z jednym dłuższym ramieniem . Zmatowiłem go papierem ściernym i pomalowałem czarną farbą , sprayem. Chodziło o to , żeby nie odbijało zbyt mocno światła . Całość była zamontowana za pomocą  dwóch klipsów . Jest to o tyle istotne ,że wtedy możesz  za pomocą tego odbłyśnika kierować strumień światła do przodu , do tyły czy też tak jak napisałeś ..tylko w dół. Ale wtedy dałbym odbłyśnik równoramienny. Koszt odbłyśnika jest mały to zawsze możesz  go  zmienić i dopasować do potrzeb pamiętając o pomalowaniu. Koledzy stosowali cos takiego ale z paska PCV przyklejonego na stałe. Ma to jedną wadę..nie mozesz swobodnie kierować strumieniem światła jak odbłyśnikiem opisanym  przeze mnie.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Świetlówka T8 o mocy 40W ma długość 120 cm, T5 o mocy 54W ma długość 115 cm, ty chcesz T5 i według mnie do tego zbiornika będzie ona idealna zarówno pod względem mocy jak i długości, będziesz miał lekko zaciemnione boki. Osobiście używam odbłyśnika aluminiowego równoramiennego, zamocowanego na świetlówce za pomocą dwóch klipsów, takie rozwiązanie daje możliwość regulacji kąta pod jakim światło pada na wodę i którą część akwarium oświetla mocniej. Używam świetlówki Hagen Power-Glo, polecił mi ją@AndrzejGłuszyca i faktycznie bardzo ładnie oddaje barwy ryb.

 

Wy-Tapatalkowane

 

 

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.