Skocz do zawartości

Budowa belki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

 

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

 

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

 

 

 

Opublikowano
9 godzin temu, Sarar napisał:

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

Sugeruję minimum 45 stopni, 60 stopni będzie lekko na dół szyb świeciło, ale ładnie się rozłoży. Kolimatory te z czarnymi bokami.

Wybarwiające i nocne bez, jak mówisz lub 60 stopni, ale lepiej bez, żeby lepiej się rozchodziły.

9 godzin temu, Sarar napisał:

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

Jest ok, nawet możesz dać 1W, żeby za jasno nie było.

9 godzin temu, Sarar napisał:

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

Jest ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

Daj tylko WFS. Tu nie o glony chodzi, a o CRI>90. Ryby naturalniej wyglądają. Wtedy tylko WFS starczy, bez tych 8000K.

9 godzin temu, Sarar napisał:

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

Bezprzewodowo TC421, regulacja co 30min. Przewodowo TC420 sterowane co 1 min. Nie trzeba przetwornic, same drivery wystarczą. Zasilanie 24V.
Drivery 4-7 diód tutaj: https://archiwum.allegro.pl/oferta/zasilacz-led-driver-1-6-3w-700ma-pwm-12-24v-i8109163636.html

W linku masz też schematy. Oczywiście bez sterowania PWM robisz.

1-3 też obsługuje, ale na 12V, więc słabo. Ale poszukaj, może są takie na 1-3 diody na 24V. Wtedy żadnych przetwornic nie trzeba, bo one same w sobie są przetwornikiem. Ewentualnie 2 oporniki zamiast diody, jak masz 2 sztuki diód, ale straty większe, więc wtedy już lepiej dać tą przetwornicę z linka.

9 godzin temu, Sarar napisał:

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

Te dzienne na schemacie rozłożyłbym równomiernie do środka, bo przy kolimatorach nawet 60 stopniowych będziesz miał za ciemno, jedynie nad krawędzią wzmocnienia żeby nie było, bo będzie się załamywać. Do zewnątrz bardziej nie dawaj, jest ok.

Pozostałe wyglądają ok. Będzie po prostu łagodniej i wyraźniej zabarwione w górnych partiach, a w dolnych równo, ale nie będzie to wyraźne.

9 godzin temu, Sarar napisał:

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dasz radę.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Jak wyżej. Będzie minimalnie w górnych partiach zróżnicowanie barw, ale w granicach przyzwoitości.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

Równomiernie rozłożone na całym odcinku, na którym chcesz świecić.

9 godzin temu, Sarar napisał:

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Zrób sobie na 5 i nie przesadzaj. te co masz 6500 i 8000 to daj WFS zamiast tego, więc masz 4 kanały, zatem możesz sobie rozbić tą barwę na środkową i zewnętrzną. Tylna i przednia na osobnych zbędna. ewentualnie zamiast środek plus boki, to daj całość 6-7 diód plus pozostałe całość 18-21 diód, żeby można było dać małe światło bez strat w rachunkach.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Tak, 24V. Kup taki, żeby całkowita moc lampy = 60-70% mocy zasilacza.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Wyżej link.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Dasz na 80-90% i będzie ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

Maksymalna ilość diód na driverze optymalnie jak ma w sumie 21-22.5V. Najlepsze wykorzystanie prądu. Jak będzie mniej, to nic się nie stanie, nie będzie przeciążenia, po to jest driver, ale nie mniej niż 4 diody, czyli ok 12V. Jak mniej to jak wyżej, czyli inny driver lub przetwornica na 12V.

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zmiana koncepcji - nie będzie belki LED. Po przygodach z belkami LED w mniejszych akwa, sterownikami przewodowymi jak i bezorzewodowymi, zachodami i wschodami słońca, choinką rgb stwierdzilem, że spróbuję czegoś innego i tym razem pójdę w świetlówki T5. Nie bez znaczenia jest fakt, że najstarsi górale z tego forum też polecają takie światło i tu liczę na Waszą pomoc panowie @darkoni @AndrzejGłuszyca.

Przechodząc do rzeczy, akwa 150x50x60 w zabudowie meblowej więc nad jest sporo miejsca. Planuje dać jedna świetlówkę T5 54w Hagen power glo albo podobnego do niej JBL lub Fluval.

Wystarczy taka długość świetlówki?

Macie jakiś sprawdzony patent na montaż tego oświetlenia? Może statecznik dać w szafce pod akwa.

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

https://www.zoolight.pl/product-pol-2464-Lampa-T5-AquaLux.html

https://egzotic-room.com/produkt/arcadia-oprawka-1xt5-54w-plus-swietlowka-t5-54w/

 

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, Sarar napisał:

Wystarczy taka długość świetlówki?

Jeżeli masz akwa długości 150 cm to długość świetlówki jest o wiele mniejsza. Długość świetlówki T5/T8 ma zawsze określoną moc. Ale tutaj Ci  nie podpowiem bo nie znam tych długości . Pewnie w necie jest do znalezienia długość świetlówki do 150 cm akwa. Ale tutaj liczę na kolegów ,że też Ci pomogą. 

18 minut temu, Sarar napisał:

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

Kiedyś też takie rozwiązanie stosowałem. Kupiłem odbłyśnik z jednym dłuższym ramieniem . Zmatowiłem go papierem ściernym i pomalowałem czarną farbą , sprayem. Chodziło o to , żeby nie odbijało zbyt mocno światła . Całość była zamontowana za pomocą  dwóch klipsów . Jest to o tyle istotne ,że wtedy możesz  za pomocą tego odbłyśnika kierować strumień światła do przodu , do tyły czy też tak jak napisałeś ..tylko w dół. Ale wtedy dałbym odbłyśnik równoramienny. Koszt odbłyśnika jest mały to zawsze możesz  go  zmienić i dopasować do potrzeb pamiętając o pomalowaniu. Koledzy stosowali cos takiego ale z paska PCV przyklejonego na stałe. Ma to jedną wadę..nie mozesz swobodnie kierować strumieniem światła jak odbłyśnikiem opisanym  przeze mnie.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Świetlówka T8 o mocy 40W ma długość 120 cm, T5 o mocy 54W ma długość 115 cm, ty chcesz T5 i według mnie do tego zbiornika będzie ona idealna zarówno pod względem mocy jak i długości, będziesz miał lekko zaciemnione boki. Osobiście używam odbłyśnika aluminiowego równoramiennego, zamocowanego na świetlówce za pomocą dwóch klipsów, takie rozwiązanie daje możliwość regulacji kąta pod jakim światło pada na wodę i którą część akwarium oświetla mocniej. Używam świetlówki Hagen Power-Glo, polecił mi ją@AndrzejGłuszyca i faktycznie bardzo ładnie oddaje barwy ryb.

 

Wy-Tapatalkowane

 

 

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.