Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mbuna w 450l - niby temat oklepany ale gatunków jest tyle, że mam mały mętlik w głowie. Chociaż wczorajsza wizyta w Diskusie i pogadanka z Panem od Tanganiki/Malawi/Wiktorii dała mi do myślenia, generalnie podejście takie jak panuje na naszym forum czyli ograniczenie liczby gatunków nawet do dwóch.

W akwa mam stosunkowo jasną aranżację - tło strukturalne. Co do obsady to ciciałbym aby nie była strasznie agresywna, dodatkowo mam takie założenia:

1. Ryba która będzie pływała w toni a nie tylko siedziała w kryjówkach

2. Bardzo jasna ryba.

3. Ryba w ładnym żółtym/pomarańczowym kolorze

4. Ciemna ryba

5. Pionowe pasy

6. Poziome pasy

 

Ryby jakie mi się podobają to  te poniżej i wiele więcej ale od czegoś trzeba zacząć

1. Chindongo demasoni Pombo Rocks - ciemna, pionowe pasy i bardzo ciekawa ryba a do tego nieduża

2. Metriaclima sp. „msobo” Magunga - bardzo ładne samiczki, samce w poziome 'pasy'. Czy nie będzie za duża i zbyt agresywna - w końcu to metriaclima.

3. Pseudotropheus Acei itungi/nwara/luwala - jasna albo ciemna i 'stadna'

4. Labeotropheus trewavasae Thumbi West - bardzo ciekawa ryba, jeśli będzie w tej odmianie to samce błękitne a samiczki pewnie chciałbym jakieś łaciate.

5.  Metriaclima estherae red-red - oklepana ale bardzo ładna rybka. Obawiam się tylko, że będzie to zbyt duży agresor i to nie tylko wewnątrzgatunkowy.

6. Cynotilapia zebroides likoma red top albo jalo reef - po prostu bardzo podoabją mi się samce.

7. Chindongo socolofi Thumbi Point - po prostu łądna i tyle

8. Pseudotropheus cyaneorhabdos Maingano - ładna ryba ale ilekroś jąwidzęto wydaj mi sięjakby cierpiałą na ADHD :D

9. Metriaclima fainzilberi Maison Reef - ładne, ciekawe ale jednak agresor

10. METRIACLIMA SP ZEBRA CHILUMBA (LUWINO REEF) - j.w.

11. Metriaclima Zebra Gold Kawanga - j.w.

 

Na początek chciałbym spróbować z gatunkami  1, 2, 3 i 4 a może polecicie coś innego ciekawego. Ciekawy jestem poza tym komentarzy -za dużo, za mało, dobra konfiguracja?

Będę miał możliwość kupna demasonów i msobo z rozpoznaniem płci. Msobo - 2+8 a demason 4+8 będzie ok.

Do tego Acei i Kulfony ale raczej nie namierzę takich gdzie płeć będzie do odróżnienia. Jeśli maluchy to w jakich ilościach? Jeśli namierzę takie gdzie dymorfizm będzie widoczny to w jakich z kolei układach?

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Sarar napisał:

Metriaclima sp. „msobo” Magunga - bardzo ładne samiczki, samce w poziome 'pasy'.

Samiec msobo nie ma poziomych pasów, tylko jest "nakrapiany" . 

1 godzinę temu, Sarar napisał:

Kulfony ale raczej nie namierzę takich gdzie płeć będzie do odróżnienia

Kulfony mają dymorfizm widoczny od małego. 

Poza tym obsada ok. 

1 godzinę temu, Sarar napisał:

Msobo - 2+8 a demason 4+8 będzie ok.

To plus stadko acei i kulfony, to ok 40 szt. Dużo, bardzo dużo. 

Edytowane przez pozner
Opublikowano (edytowane)

Labeotropheusy to  uklad z jednym samcem, mam u siebie  w 375 dorosłe labeotropheus trewavasea chilumba i jednego samca musialem odłowić. 

Jezeli chcesz mieć samca z poziomymi pasami i żółte samice to polecam Pseudotropheus johanni Gome. 

Edytowane przez Tom74
Dopisek
Opublikowano

@poznerz nakrapianiem msobo masz rację, chodziło mi o 'pozioma' strukturę wzory aczkolwiek nie jest to jak u maingano. Co do kulfonow to u thumbi west faktycznie dymorfizm jest widoczny od małego ale u mc, ob już niekoniecznie.

40 szt to faktycznie będzie za dużo ale priorytet maja demasony i msobo i pytanie jakie tu w,iść układy, w szczególności tego pierwszego. Acei to grupka 6, max 8 a kulfony pewnie 6.

Tło strukturalne jest już w akwa ale zamysł był taki żeby zastąpiło gruzowisko więc jest w nim masa kryjówek a wewnątrz są porobione korytarze. Tła zajmuje szacunkowo około 100 dm3. Żeby osiągnąć zamierzony efekt musiałbym do akwa wrzucic co najmniej 150kg kamienia co daje 100 dm3 mniej wody w akwa. Więc zagruzowanie zajmie podobną ilość miejsca co kamulce.

Opublikowano
11 minut temu, Tom74 napisał:

Jezeli chcesz mieć samca z poziomymi pasami i żółte samice to polecam Pseudotropheus johanni Gome. 

Też o tym myślałem, johanni vs msobo -które będzie bardziej atrakcyjne wizualnie oraz charakterne a zarazem mniej agresywne.

Opublikowano

IMG_20191219_134248.thumb.jpg.a27475b032d8b73d96b7f292c2cab596.jpgMiałem Msobo piekna ryba. Jest jedne  ale - samice same się wytłukły. 

 Johanni  dla samca "odbijało" w trakcie tarła.  Wycieral naraz wszystkie samice. Miałem wtedy jednego samca  teraz spróbuję z 2-3 samcami. 

Opublikowano
14 minut temu, Sarar napisał:

Tło strukturalne jest już w akwa ale zamysł był taki żeby zastąpiło gruzowisko więc jest w nim masa kryjówek a wewnątrz są porobione korytarze.

Tło jest bardzo ładne i widać w nim szczeliny, ale czy te szczeliny są odpowiednio duże, żeby swobodnie poruszały się w nich dorosłe, kilkunasto centymetrowe ryby. Kilka takich zakamarków widać, ale czy to nie za mało. 

17 minut temu, Sarar napisał:

Acei to grupka 6

Acei to ryba stadna i powinieneś ich mieć przynajmniej 10szt.

Opublikowano
22 minuty temu, pozner napisał:

Tło jest bardzo ładne i widać w nim szczeliny, ale czy te szczeliny są odpowiednio duże, żeby swobodnie poruszały się w nich dorosłe, kilkunasto centymetrowe ryby. Kilka takich zakamarków widać, ale czy to nie za mało. 

Krzysztof, mając w swoim zbiorniku kilka sztuk nasto-centymetrowych ryb miałem wyobrażenie jak duże muszą być korytarze w tle. Od frontu tego nie widać, ale ryby mogą poruszać się praktycznie przez całą długość akwarium przepływając za tłem. Śmiem twierdzić, że jest tam więcej miejsc dla obierania rewirów/ ukrywania się  gnębionych ryb, niż w 70% szczelnie usypanych "standardowych gruzowiskach" 😉

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Tanganika-Konin. Sebastian Januszkiewicz, kupowałem kilka razy, ryby bardzo dobrej jakości.
    • Hej podpowiedzcie gdzie teraz najlepiej kupować ryby? Tan mal nie działa niestety.  A tam były F1  Jestem z Tychów ale może być wysyłka. Czy np aquapet będzie ok?  cichlidenstadel ale wysyłka droga. Słyszałem też o kimś z Czech/Słowacji I o Jacku z Żor. Chciałem Fossorochromisy stado + jeszcze max 2 gatunki (akwa 300 x 80 x 75) , musze obsade zmienić bo mdoki zostały przy tarle Protomelas taeniolatus powybijane jak zresztą część reszty ryb. Jakis agresywny mi się trafił (a ma już 17-18cm) Dzięki
    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.