Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć wszystkim :)

Zaczęliśmy robić w domu akwarium pod pyszczaki co prawda nieduże bo 125L Aquaela Glossy. Generalnie wszystko wiemy co i jak, na które gatunki możemy sobie pozwolić. Problem mam z doborem sprzętu. Niby się naczytałem, ale ludzie piszą, że różnie to wypala. Może ktoś polecić odpowiedni filtr? Powinny być dwa (zewnętrzny i wewnętrzny, wiele osób takie rozwiązanie stosuje??)? Podoba mi się Oase zewnętrzny z wbudowanym termometrem, wart polecenia? Jaki wkład biologiczny najlepiej (czytałem, że polecany jest matrix)? Chciałbym, żeby ten osprzęt zamknął się w 1000-1500zł w sumie. I pytanie do kogoś kto ma glossy, trochę czytałem, że szkło jest bardzo delikatne i się rysuje od magnetycznych czyścików, jakby ktoś polecił może konkretny czyścik, który dobrze się przy Aquaelu sprawuje.

 :)

Edytowane przez pk95
Opublikowano

Witaj,

125L to ciut mało jak na malawi ale jeden gatunek mniejszej mbuny da radę. Jeśli to ma być docelowy zbiornik to Oase Biomaster 250 powinien wystarczyć, posiada on też prefiltr który się łatwo czyści bez otwierania filtra co jest jego zaletą. Filtr wewnętrzny nie jest potrzebny. Jeśli masz fundusze to jednak wziąłbym Oase Biomaster 600, który jest wydajniejszy. Poza tym filtrem może się przydać mały falownik ale to na później jak będziesz widział jak filtr cyrkuluje wodę. Jako wkłady zostaw gąbki i 0.5L ceramiki i to wszystko. Ja polecam czyścik magnetyczny Tunze, sporo dobrych opinii ma też fliper.

  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)

Cześć.

Układ zewnętrzny + wewnętrzny stosuje faktycznie sporo osób, ale są to przeważnie ludzie zaczynający przygodę z akwarium bądź tacy którzy nie szukają innych rozwiązań. Filtr wewnetrzny ma zawsze ten minus  że wali po oczach.

Powiem Ci że w tak małym akwarium jakim jest 125 litrów, nie widzę najmniejszej potrzeby użycia dwóch urządzeń odpowiedzialnych za filtrację. 

Jeśli chcesz filtr zewnętrzny, to dobierz taki z zapasem mocy a na jego zasys dodajesz jakiś zewnętrzny prefiltr z samymi gąbkami w środku który będzie odpowiadał za mechanikę (w tym momencie nie będziesz musiał otwierać glównego kubła w którym będzie stabilna biologia).

Skoro jednak pisałeś o filtrze wewnętrznym, to jesteś w stanie poświęcić miejsce wewnątrz zbiornika - w takim wypadku można sklecić filtrację w której woda nie opuszcza akwarium. Tu dobrym przykładem będzie Hamburg który zamontujesz w tylnym narożniku (potrzebujesz tylko gąbkę i pompę). Można też skleić małą kasetkę.

 

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 3
Opublikowano
38 minut temu, pk95 napisał:

Podoba mi się Oasis

Też ich lubię. Co do filtra to Oase Biomaster Thermo to bardzo dobry i bardzo drogi filtr. Nie wiem, który model Cię zainteresował, ja celowałbym w 600.  Popatrz jeszcze na przykład na Eheima classic 2217 z zaworami - do niego dołożyłbym eheimowski prefiltr. Inny filtr wewnętrzny nie będzie potrzebny, może jakiś falownik. Ceramiki masz całe mnóstwo, Neomedia, Siporax, Matrix, Life Bio media i wiele innych.

Opublikowano (edytowane)

Biomaster 350 wystarczy? Tzn szafka będzie miała 50cm wysokości, żeby pod obrazem się zmieściła całość. 600ka ma 48cm wiec nie wejdzie pod szafkę ;/ ewentualnie jakiś inny producent godny polecenia z niższym filtrem? Ewentualnie może filtr z jakaś grzałka przepływową? Mówimy o akwarium 125 litrów.

Edytowane przez pk95
Opublikowano (edytowane)

Jeśli na osprzęt masz budżet 1000-1500zł to ja bym się nie zastanawiał nad żadnym kubełkiem tylko kupił taki moduł https://www.akwarystyczny24.pl/produkt/modul-basalt-gneiss-c?variant=river-5078 który przyklejasz na boczną ścianę akwarium, zasypujesz pocietą w kostkę gąbką, do tego jakaś pompa powiedzmy 2000/3000L/h i zostanie Ci jeszcze kasa na jakiś dobry falownik z kontrolerem. Do modułu można również wrzucić trochę ceramiki (polecam Sera siporax) ale chyba to nie jest konieczne, zresztą kolega @Mróz ma taką filtrację i może coś więcej Ci o niej powiedzieć.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Kurczę, tylko ja wolałbym kupić coś gotowego i specjalnie się z tym sprzętem nie bawić 😅 filtry kubełkowe brzmią prościej, jedyny parametr ograniczający to wysokość, tj. kubełek gdzieś do 45cm max. Jakby ten Oase Biomaster 350 Thermo wystarczył to super :D tylko pytanie do Was czy wystarczy właśnie, niby mówią, że do 350l jest 

 

Ewentualnie takie zestawienie zamiast oasisa:

https://www.plantica.pl/akwarystyka-slodkowodna/filtracja/filtry/filtry-zewnetrzne/filtry-kubelkowe/wieksze-niz-450l/fluval-307-filtr-zewnetrzny-1150l-h-15w.html

https://www.plantica.pl/akwarystyka-slodkowodna/temperatura/grzalki-zewnetrzne/eh-300-grzalka-przeplywowa-180-300l-30-cm-300-w.html

 

 

Edytowane przez pk95
Opublikowano

Oase biomaster 350 ma 1000l/h więc spokojnie wystarczy.

Jednak rozwiązanie o którym pisze Bartek jest znacznie lepsze a do tego jest filtracja bezobsługowa, w module chowasz grzałkę i nie masz żadnych gratów w zbiorniku. Mam takie rozwiązanie w zbiorniku 672L

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.