Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
56 minut temu, TomekT napisał(a):

Jarkowi zdaje się producent polecał inny

tak, polecany był Soudal Silirub, 4x tańszy 😜 co nie oznacza, że ten pokazany przez Bartka nie jest dobry ☝️

  • Lubię to 1
Opublikowano

@TomekT nie bardzo rozumiem o co chodzi z dostępem :P Może się nie zrozumieliśmy, bo ja myślałem o tym, żeby te moduły po przyklejeniu zrobić bezobsługowe. Takie powiedzmy K1 zamknięte w nich chyba pozwoliłyby na to, żeby nie dotykać tego przez X lat... Tak sobie dumam, bo oczywiście nie mam żadnego doświadczenia z K1 :P Ale może jakby zapewnić jakiś przepływ wody niewielką pompką przez taką konstrukcję to coś by tam wspomagała biologię?

Opublikowano

@Vrzechu Może faktycznie masz inną wizję, ja zrozumiałem to tak, że planujesz moduły na tylną szybę, czyli musiałyby iść pod wzmocnienie (po obu bokach fluidyzator/kaseciak). Na przykładowym moim twórczym zdjęciu, zakładając, że kaseciak to taki moduł właśnie, musiałby mieć przynajmniej jakieś 15 cm szerokości (na pewno w górnej, otwartej części), byś zmieścił tam woreczki z lawą/K1/gąbkami no i pompkę. 

g.jpeg.7e093cdcf2b64c93081295dfc59f60ff.jpeg

  • Lubię to 1
Opublikowano

@TomekT Myślałem o czymś innym. Tzn. wyobraź sobie moduł w kształcie miski. Wiercisz w nim 2 - 3 otwory (ile uznasz za stosowne). Przyklejasz do jego środka za pomocą powiedzmy silikonu, siateczki z K1. Później przyklejasz go na tylną szybę na "amen". Jednym otworkiem wprowadzasz wężykiem wodę podawaną przez jakąś małą pompkę, którą masz nawet pod pokrywą, a pozostałymi otworami woda wypływa. Jakiś przepływ jest więc woda za tym modułem się wymienia. Masz jakieś siedlisko pożytecznych bakterii a wszystko jest bezobsługowe. Taki pomysł. Teoretyzuję ponieważ nigdy tego nie testowałem jeszcze. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 minuty temu, Vrzechu napisał(a):

Tzn. wyobraź sobie moduł w kształcie miski. Wiercisz w nim 2 - 3 otwory (ile uznasz za stosowne). Przyklejasz do jego środka za pomocą powiedzmy silikonu, siateczki z K1. Później przyklejasz go na tylną szybę na "amen". Jednym otworkiem wprowadzasz wężykiem wodę podawaną przez jakąś małą pompkę, którą masz nawet pod pokrywą, a pozostałymi otworami woda wypływa. Jakiś przepływ jest więc woda za tym modułem się wymienia. Masz jakieś siedlisko pożytecznych bakterii a wszystko jest bezobsługowe. Taki pomysł. Teoretyzuję ponieważ nigdy tego nie testowałem jeszcze. 

Teraz rozumiem. 👍 To jest jakiś pomysł, choć chyba trochę obawiałbym się zupełnego braku dostępu do złoża w środku. No i pytanie, czy nie stworzyłbyś martwych stref jedynie przy 2-3 otworach (może zależy od ilości otworów wlotowych/wylotowych oraz czy pompka będzie "podawać" wodę do takiego modułu, czy ją "wyciągać").

  • Lubię to 1
Opublikowano

@TomekT Triamond wstawiał zdjęcie K1 statycznego po dwóch latach i było zaledwie przybrudzone dlatego w tym pomyśle nie zakładałem problemu w którym potrzebny jest dostęp do złoża. Myślę, że przy K1 nie byłoby szansy na strefy beztlenowe nawet gdyby nie było pompki a same otwory. Woda zawsze jakoś tam by się przemieściła. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

OK, tylko co w przypadku, gdy stwierdzisz, że takie K1 jednak za mocno hałasuje w takim zamkniętym module, a baniak będzie stał w sypialni. 🤫

  • Lubię to 1
Opublikowano

@Vrzechu ja nie robiłbym nic w akwarium, czego w łatwy sposób nie można będzie zmienić, wymienić lub w jakikolwiek inny sposób zareagować w razie awarii. Pomyśl co w przypadku awarii pompy? Najlepiej jest zrobić moduł otwarty od góry. Jego dolna część może być wąska i rozszerzać się ku górze tak aby bez problemu można było tam włożyć dłoń obok wzmocnienia.

  • Lubię to 5

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.