Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam. to moje 1 w życiu akwarium. zafisiiwalem się troche oglądając filmy na yt z pyszczakami z malawi.. postanowilem sobie zalozyc własne. mam prosbe zeby ktoś obcykany powiedzial mi czy poki co jest wszystko ok i na co ewentualnie zwrocic uwage albo co dokupić. zaczniemy od sprzętu. 

baniak 200l

grzalka 200W

filtr bio multikani 800 z 3 kubelkami(lawa, ceramika i matrix)

filtr wewnetrzny mechaniczny unifilter 1000 uv z odrobina ceramiki w zestawie

zaczalem tak ze mam już piasek jakies skałki i caly osprzęt... wszystko działa a woda od samego poczatku krysztal(moze dlatego ze wszystko przed wlozeniem do akwa bardzo długo i dokladnie plukalem).

zanim wlalem bakterie prodibio biodigest 1 ampulka+ seachem stability 5ml/40l poj. akwarium zrobilem testy na NO3, GH, KH, NO2, NH4, PH (wszystko kropelkowe z jbl)... i teraz moje pytanie:

czy przy parametrach ktore mam teraz te bakterie zaczną pracować i kiedy zrobic kolejne testy?.. czy na chwile obecną cos z parametrow wyklucza mozliwosc wpuszczenia w niedlugim czasie rybek  do zbiornika?  parametry na dzien 16.07 przed wpuszczeniem bakterii:

GH=15

KH=15

NO3=0,75

NO2= PONIŻEJ 0.01

NH4=PONIŻEJ 0.05

PH=7,8

z góry slicznie dziękuję za każdą pomoc uwagę podpowiedź:)

IMG_20200716_193835.jpg

IMG_20200716_193848.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Ok. Poprawie się. Myślałem ze to forum akwarystyczne a nie ortograficzne. Po wielokropku też powinieneś zacząć zdanie z dużej litery a napisałeś z małej.. Także prosba do Ciebie o to samo o co sam mnie  prosiłeś... Dziękuję,. 

Edytowane przez danielos1983
Opublikowano
34 minuty temu, danielos1983 napisał:

Myślałem ze to forum akwarystyczne a nie ortograficzne.

Nie jest to forum ortograficzne ani językowe. Co nie oznacza , że nie dbamy tutaj o  przynajmniej minimum poprawności jeżeli chodzi o zasady pisowni. Trzymajmy się tego i stosujmy do panujących zasad. 

Opublikowano
57 minut temu, danielos1983 napisał:

Ok. Poprawie się. Myślałem ze to forum akwarystyczne a nie ortograficzne. Po wielokropku też powinieneś zacząć zdanie z dużej litery a napisałeś z małej.. Także prosba do Ciebie o to samo o co sam mnie  prosiłeś... Dziękuję,. 

Serio????? Jak chcesz pouczać to najpierw sam zapoznaj się z zasadami pisowni. To tyle w kwestii OT.

 Jeśli chodzi o start to możesz sypnąć troszkę jedzenia i za kilka dni zrobić testy NH3/4, no2 i no3.

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano
1 godzinę temu, danielos1983 napisał:

Myślałem ze to forum akwarystyczne a nie ortograficzne.

Moderator jest jak .... od ... żeby dbać o poprawność. I kropka, bez wielokropka  :) A  teraz do meritum.

Jak pisał @SlavekG tak zrób. Żeby bakterie zaczęły działać muszą  "coś jeść", czyli coś rozkładać.

Nie znam filtrów, których użyłeś, ale ja wywaliłbym z Multikani ceramikę ( tym bardziej, że nie wiem jaka to ceramika), a na jej miejsce wsadził gąbki. Dokładniej gąbki powinny być pierwszym medium filtracyjnym w "systemie multikani"., czyli woda z akwarium powinna jako pierwsze napotkać gąbki. One wstępnie ją oczyszczą.  Możesz też pomyśleć o prefiiltrze, tj. czymś zakładanym na zasys filtra ( np. prefiltr Eheima). Przepływ nieco spadnie ale czyścić Multikani będziesz musiał rzadziej. Prędzej, czy później i tak do tego dorzucisz cyrkulator - to już zupełnie inna historia. Właściwa cyrkulacja wody jest na tym forum bogato opisana.

Z Unifiltra wywal ceramikę i zostaw gąbki. Ceramika i UV, moim zdaniem,  nie będą potrzebne.

Teraz wystrój: czy kamienie leżą na piasku? Pytam, bo bezpieczniej wsadzić pod nie np. spienione PCV. Jeszcze możesz to poprawić. Tym bardziej, że przydałoby się dorzucić nieco kamorów - na przykład jeden duży ( naprawdę duży) z lewej strony - zasłoni filtr. Z mniejszych zrobisz gruzowisko, całkiem małe i tak pyśki zakopią. 

To tak pokrótce, bo większość interesujących Cię zagadnień, już została na tym forum opisana - niejednokrotnie ;)

Powodzenia.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dziękuję za odpowiedź..w multikani nie napisalem ale na samym początku tak jak doradzasz są dwie gąbki... grubo a pozniej drobnoziarnista, a dopiero lawa ceramika i matrix... ps. dziekuje za radę zeby dołożyć gąbkę na zasys.. tzw. prefiltr... jutro kupię.. 

Kamienie leżą(tez nie napisałem) na karimacie(pianka 10mm)...pozniej dopiero zasypałem piaskiem. 

Ps. masz rację.. teraz tak oatrze to ten fiktr można by zakryć... jutro... znaczy w poniedziałek pojutrze... pojade po jakiegoś wysokiego kamora i zakryje filtr... dziekuje za rady i pozdrawiam💪

Opublikowano
W dniu 17.07.2020 o 21:01, SlavekG napisał:

Serio????? Jak chcesz pouczać to najpierw sam zapoznaj się z zasadami pisowni. To tyle w kwestii OT.

 Jeśli chodzi o start to możesz sypnąć troszkę jedzenia i za kilka dni zrobić testy NH3/4, no2 i no3.

 

 

Dziękuję. Tak zrobię 👍

Opublikowano

Bez urazy.. tylko mnie troszkę poniosło jak ktos na dzien dobry mi każe pisać poprawnie... 15 lat siedzę w koparce i jakoś ciężko mi zwracać uwagę na pisownie z duzej litery i intrpunkcje tym bardziej ze piszę z telefonu gdzie ekran mały a paluchy wielkie🤣... chill!... jak ktos ma spine to przepraszam. dziekuje wszystkim i pozdrawiam 

Opublikowano
11 godzin temu, danielos1983 napisał:

Bez urazy.. tylko mnie troszkę poniosło jak ktos na dzien dobry mi każe pisać poprawnie...

Nikt nie ma spiny . Mamy tutaj swoje zasady i staramy się ich przestrzegać. Zauważ , że w moim pierwszym zdaniu w poście nr 2 jest wyraz PROŚBA! Na dzień dobry to mogłeś przeczytać regulamin forum i tam jest odniesienie do zasad ( między innymi pisowni) panującymi na naszym forum. Ale OK. Mam nadzieję  że temat wyczerpaliśmy i wszystko jest jasne. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.