Skocz do zawartości

Pierwsze Malawi 450L proszę o pomoc w osprzęcie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, postanowiłem zacząć moją przygodę z akwarystyką i chciałbym aby to był biotop malawi. Dużo już tutaj czytałem na forum jak zacząć ale nadal mam
kilka pytań na które ciężko znaleźć mi odpowiedź więc postanowiłem, że stworzę post i bardziej doświadczeni akwaryści może mi pomogą :). Zakupiłem używane
 akwarium 450L(150x50x60) z całym osprzętem ale z tego co czytam to ta filtracja nie będzie dobra pod malawi. Może do rzeczy napiszę co już posiadam.

1. Podłoże:
a)na sam spód pianka używana pod panele
b) na pianke spienione pcv 0,3mm aby lepiej zabezpieczyć szkło przed kamieniami
c) aktualnie zakupiłem 150kg które znalazłem w kopalni
d) 60kg piasku kwarcowego 0,5-1,2mm

2. Filtracja:
a) biolog: kubełek fluval 406
b) mechanik i tu mam problem bo chciałbym uniknąć kolejnych urządzeń w akwarium. Pomyślałem aby dać prefiltr hw-603 na wlocie przed kubełkiem albo zrobić
 prefiltr z korpusu narurowego, ale nie wiem czy mi to wystarczy i uciągnie to akwarium czy będę borykał się z brudem cały czas. Ewentualnie dodatać jeszcze
 watoline na góre biologa aby zbierał jakieś resztki zanieczyszczeń. Mam obawy że zmule tą filtracje tym układem.
c)myślałem do tego dodać jeszcze falownik

Dodatkowo posiadam jeszcze zestaw testów Tetra które przydadzą mi się przy sprawdzania parametrów wody na starcie i w późniejszym etapie. Wiele osób poleca
testy innych firm ale myślę, że jak już je mam to można je wykorzystać a później kupić bardziej polecane.

Czekam na porady i z góry dziękuje za wszystkie podpowiedzi.  

Opublikowano (edytowane)

FLUVAL 406 PRZY RYBACH Z MALAWI I TYM LITRAZU TO ZDECYDOWANIE ZA MALO - MAX PRZEPLYW POMPY TO 900L/H KIEDY JESZCZE DODASZ DO TEGO PREFILTR HW PRZEPLY SPADNIE ZDECYDOWANIE.

PROPONUJE ZOSTAWIC 406 JAKO BIOLOG Z PREFILTREM WEWNETRZNYM EHEIM > SAM POSIADAM + DO TEGO JBL 1500 / 1600L/H AKWARIUM 290L

 

DO TEGO MECHANIK JAKO CYRKULATOR 

OCZYWISCIE WSZYSTKO TEZ JEST UWARUNKOWANE OBSADA CO NIE ZMIENIA FAKTU , ZE SAM 406 MOZE NIE DAWAC RADY .

 

Edytowane przez MarcinM3
  • Lubię to 1
Opublikowano

@MarcinM3 - Staraj się używać normalnej wielkości znaków. Nie pisz wszystkiego wielką literą.

 

WhiteRaven - opcji filtracji masz kilka. Ten fluval jako biolog da radę ale nic więcej. Innym rozwiązaniem jest Fluval FX-6 z prefiltrem z korpusu, jeszcze inną opcją jest hmf, on zabierze Ci 20x20cm dna w rogu zbiornika ale zaletą jest brak konieczności czyszczenia miesiącami i woda nie opuszcza zbiornika.

Co do testów to sprawdź daty ważności i pokaż fotki co dokładnie masz.

Falownik jest obowiązkowy.

  • Lubię to 3
Opublikowano
W dniu 30.06.2020 o 18:51, SlavekG napisał:

@MarcinM3 - Staraj się używać normalnej wielkości znaków. Nie pisz wszystkiego wielką literą.

 

WhiteRaven - opcji filtracji masz kilka. Ten fluval jako biolog da radę ale nic więcej. Innym rozwiązaniem jest Fluval FX-6 z prefiltrem z korpusu, jeszcze inną opcją jest hmf, on zabierze Ci 20x20cm dna w rogu zbiornika ale zaletą jest brak konieczności czyszczenia miesiącami i woda nie opuszcza zbiornika.

Co do testów to sprawdź daty ważności i pokaż fotki co dokładnie masz.

Falownik jest obowiązkowy.

 

W dniu 30.06.2020 o 16:55, MarcinM3 napisał:

FLUVAL 406 PRZY RYBACH Z MALAWI I TYM LITRAZU TO ZDECYDOWANIE ZA MALO - MAX PRZEPLYW POMPY TO 900L/H KIEDY JESZCZE DODASZ DO TEGO PREFILTR HW PRZEPLY SPADNIE ZDECYDOWANIE.

PROPONUJE ZOSTAWIC 406 JAKO BIOLOG Z PREFILTREM WEWNETRZNYM EHEIM > SAM POSIADAM + DO TEGO JBL 1500 / 1600L/H AKWARIUM 290L

 

DO TEGO MECHANIK JAKO CYRKULATOR 

OCZYWISCIE WSZYSTKO TEZ JEST UWARUNKOWANE OBSADA CO NIE ZMIENIA FAKTU , ZE SAM 406 MOZE NIE DAWAC RADY .

 

Dzięki za podpowiedzi. Teraz się zastanawiam nad dwoma rozwiązaniami:

1. Fluval 406 jako biolog+ mechanik jako filtr wewnętrzny + falownik

2. Zrobić filtr HMF. Szczerze to nie myślałem nad tym rozwiązaniem ale jak tu kolega zwrócił mi uwagę na ten filtr to prawdę mówiąc zaciekawił mnie ten pomysł. Ma on dużo plusów, fakt, że zabiera w zbiorniku trochę miejsca ale jak trochę poczytałem to może służyć jako biolog i mechanik, woda nie opuszcza zbiornika. Muszę jeszcze trochę zgłębić budowę tego filtra jak go zrobić i może na to rozwiązanie się zdecyduje.

Poniżej wrzucam zdjęcie testów, ale nie mogę znaleźć nigdzie na nich daty.

 

 

testy tetra.jpg

tetra 2.jpg

Opublikowano

Myślę że te testy dadzą radę. Jedynie zakup sobie test PH o zakresie 7.4-9, może być JBL.

Co do HMF-a to tak to wygląda u mnie.

Kawałek gąbki i pompa.  Jak zbiornik jest pusty to wklejasz dwa pionowe paski z PCV, pleksy lub szkła w których będzie siedzieć gąbka. Do środka dajesz pompę i filtr gotowy.

 

6.jpg

7.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dzięki za zdjęcie podglądowe. Konstrukcja nie jest skomplikowana jak widzę ale mam kilka pytać.

1. Widzę, że u Ciebie masz zrobione także tył( cała obudowa) a nie tylko dwa paski. Jaka jest różnica i czy całość jest przyklejona do szkła?

2. Jeśli mam wysokość akwarium 60cm to kleje to od samego dna aż do góry tak aby gąbka była lekko nad poziom wody i wylot ustawiam nad tafle wody?

3. Czy media filtracyjne takie jak np. ceramika mogę położyć w woreczku na samym dnie czy muszą być zawieszone za gąbką?

4. Czy mógłbyś polecić jakaś pompę i falownik pod mój litraż?

5. Czy gąbka 30ppi będzie dobra?

Opublikowano

Powodem dla którego mam zrobioną całą obudowę jest to że filtr robiłem do działającego akwarium i nie miałem możliwości przykleić pasków do szyby. Obudowa nie jest niczym przyklejona. Jest wciśnięta między piasek i wzmocnienie wzdłużne. Ty jak będziesz miał goły zbiornik to śmiało możesz paski do szyby kleić albo też zrobić pełną obudowę. Gąbka musi wystawać lekko ponad poziom wody.

Wylot możesz ustawić 4-5 cm poniżej tafli wody. Wyloty nad taflą hałasują. Ceramikę możesz wrzucić do środka, ale równie dobrze możesz tam wrzucić gąbkę pociętą w kostkę. Gąbka to też dobre siedlisko dla bakterii. Kup sobie dwie małe bryłki lawy wulkanicznej, takie 10cm i wrzuć do zbiornika i ceramika Ci nie potrzebna. 

Do napędu filtra do Twojego zbiornika spokojnie wystarczy pompa DCP 3000, a falownik Sobo wp300m lub jeśli chcesz droższy to Tunze 6045.

Gąbka 30ppi będzie za drobna i zapewne się zapcha. Myślę że 20ppi będzie ok. Ja mam 25ppi. Pamiętaj że powinna być 5cm gruba.

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

To chyba zdecyduje się na: pompa DCP 3000 i falownik Sobo wp300m. To w takim razie z tej gąbki co kupię mogę pociąć na mniejsze kawałki i wrzucić do filtra i czy kawałki lawy też wrzucam do filtra? I jakim klejem najlepiej skleić pcv do szkła?

 

Edytowane przez WhiteRaven
Opublikowano

Jak będziesz miał odpad z gąbki na filtr to oczywiście że z niej możesz pociąć. Ja mam wrzucone tyle że pompa na nich leży bez mocowania żadnego. Lawę możesz, dać też do środka albo normalnie do zbiornika gdzieś za kamienie żeby nie było widać. Jeśli będziesz używał spienione PCV to Soudal Fix All bo silikon akwarystyczny nie trzyma się dobrze PCV.

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.