Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Ogrzewanie dużego akwarium przy użyciu ciepła z CO.


 

Mam w planie urządzenie większego zbiornika, na dzień dzisiejszy planowany rozmiar to 320*100*100 – około 3200 litrów wody brutto + sump.

Mam dylemat z ogrzewaniem – pomieszczenie w którym je postawię ma w zimie ok. 19 stopni – muszę podgrzać na stałe wodę o ok 5-6 stopni.

Teraz pytanie, jak ekonomicznie to uzyskać. Na początek zakładam docieplenie 2 ścian akwa styrodurem – maja być i tak wyklejone czarną folią. Na górę pokrywa, przynajmniej na zimę.

Nadal jednak potrzeba podgrzewać ponad 3,5 tony wody, myślałem aby w akwarium przewidzieć filtracje oparta na sumpie [z 600 l – jeszcze nie liczyłem jego pojemności], i wewnątrz sumpa dać rury Pex wpięte w obieg CO. Rury oczywiście z regulacją temperatury – zawór mieszający lub podobne rozwiązanie – ustalę w instalatorami jak będę to wykonywał.

I pytanie zasadnicze – ile min. metrów rurki fi 16 mm o temp 28 st. C potrzeba aby zapewnić ciepło tej ilości wody?? Sump będzie miał ok. 60 x 200, myślałem o 25 metrach.

To wstępna koncepcja, proszę o uwagi i porady.

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

Wyprowadź sobie z c.o zasilenie i powrót, na powrocie zastosuj zawór do podmieszań podłogówkowych z capilarą a czujnik przylgowy zabezpiecz termokurczem i włóż do sumpa. Na głowicy ustawiasz temperaturę i po problemie. Zamiast pexa daj rurę karbowaną z nierdzewki, dużo skuteczniej ogrzeje wodę. 

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
40 minut temu, KUBSON napisał:

Wyprowadź sobie z c.o zasilenie i powrót, na powrocie zastosuj zawór do podmieszań podłogówkowych z capilarą a czujnik przylgowy zabezpiecz termokurczem i włóż do sumpa. Na głowicy ustawiasz temperaturę i po problemie. Zamiast pexa daj rurę karbowaną z nierdzewki, dużo skuteczniej ogrzeje wodę. 

Dobra idea z rurą karbowaną - duża powierzchnia wymiany ciepła.

Rura - foto ze strony artom.com.pl

 

IMG_6667_1[1].jpg

Zawór z kapilarą [hertz]. Głowica termostatyczna HERZ z czujnikiem powierzchniowym do ogrzewania podłogowego 20 - 50 st.C 1 7420 06
Zasada działania:
Przy termostacie HERZ z czujnikiem powierzchniowym zmiana objętości cieczy jest przenoszona kapilarą do mieszka, który przesuwa trzpień zaworu. Zawór termostatyczny jest zamykany w wyniku wzrostu temperatury. Skala temperatury jest oznaczona na zewnętrznej stronie termostatu. Za pomocą pokrętła następuje ustawienie temperatury.

kapi.jpg.73529b47fb86cee56bbcaf864f1958bc.jpg

 

kapi2.jpg

Edytowane przez Kris-Op
Opublikowano

Dokładnie coś takiego. Moim zdaniem dobrze takie ogrzewanie jest zrobić z obwodu ogrzewania podłogówkowego bo w razie awarii głowicy czy zaworu, woda nie nagrzeje się zbyt szybko bo w podłogówce jest niższa temp. wody. Jeśli zawór czy głowica stanie w pozycji otwartej masz czas żeby zareagować, a wiadomo wszystko prędzej czy później się zepsuje. Bardziej pewne jest zastosowanie strownika do pompy c.o z czujnikiem zatapialnym i pompa na osobnym obiegu wpięta w zasobnik ciepłej wody użytkowej w wyjście cyrkulacji i cwu, obieg ci zbiornik grzeje a czujnik w zasobniku daje sygnał do pieca i dogrzewa wode. Wtedy grzeje wodę kiedy jest zapotrzebowanie a nie kiedy c.o się odpali żeby dom dogrzać. Tylko te rozwiązanie droższe, ale pewniejsze. 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dodatkowe pytanie, koledzy wyżej mi zwrócili uwagę, że mój wystrój średnio jest fikcjonalny dla biotopu malawi. Mam możliwość wymienić obecne kamyki na łupki w większej ilości. Zauważyłem, że te łupki mają dosyć nieregularne i ostre krawędzie. Pytanie czy takie łupki mogą myć zagrożeniem dla ryb, np. podczas gonitwy ryba przywali w taką ostrą krawędź?
    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
    • Wieczorową porą: Od zalania zbiornika minęło niecałe 2 m-ce. Ryby pływają już miesiąc, nawet nie wiem kiedy to minęło...😉 Podopieczni rosną w oczach. Są żarłoczni jak piranie. Mam wrażenie, że zjadły by ile bym im nie dał... Ładnie się wybarwiają, pojawiają się już dominujące samce które zaczynają się stroszyć między sobą i samicami. Na chwilę obecną wszystko hula bez problemu🙂 jak widać na zdjęciach udało się wychodować zielony dywan z którego ryby są zachwycone🙂 mam nadzieję, że pokryje większą powierzchnię modułów, wtedy efekt będzie super. Oczywiście nie wszystko zawsze musi być kolorowo... Po zarybieniu i nauce karmienia, różnych próbach, lepszych i gorszych zdarzało się, że część karmy spływała do komina. Kilka razy i w różnych ilościach😕. Skutkiem czego niestety pojawiło się zachwianie parametrów. Testy Kropelkowe JBL. (wzrost NO2 do wartość ok. 0,3). Na szczęście sprawdzałem wyniki codziennie i szybko zareagowałem podkręceniem stałej podmiany wody. Potem wlałem bakterie Prodibio. Zwiększenie podmiany wody niestety spowodowało spadek temp. w zbiorniku do niecałych 20°C. Zasilanie mam bezpośrednio z sieci i w zimie ma ok 8°C. Nie chcąc już obniżać temperatury wody w akwarium, przy stanie N02 na poziomie 0,2 zastosowałem trzymane w pogotowiu Sachem Prime. N02 wróciło do niewykrywalnego poziomu (<0,01) Także, było stresu przez dwa dni ale udało się obyć bez żadnych strat w rybach.  Jeszcze jedną, rzeczą z którą się borykam to ocieranie się ryb. Po przeczytaniu kilku wątków i zastosowaniu chyba już wszystkiego.  Zmiana pokarmu, mocne ograniczenie karmienia, w końcu głodówka, zastosowanie soli akwarystycznej, miałem też preparat Preis Carely Coly-podejrzewajać pasożyty. Nic nie pomogło i ocierały się wszystkie gatunki. Co dziwne nie było to od razu po wpuszczeniu do zbiornika (do nowych parametrów wody) lecz po jakimś czasie. Już teraz nie pamiętam ale pewnie zbiegło się to z wahaniem N02, obniżeniem temp i prawdopodobnie mogło to wywołać u nich stres i rozwój pasożytów. Nie chciałem od razu wlewać lekarstw, więc próbowałem wszystkie lżejszego co tylko wyczytałem w innych wątkach. Jednak pomimo poprawnych odchodów ryb, idąc w stronę pasożytów kończę leczenie Capisolem/Protosolem podawanym w karmie naprzemiennie rano/wieczór. Z tego co obserwuje to pomogło. Odbieranie występuje już rzadziej i nie z taką "natarczywość" jak wcześniej.  Oprócz w/w problemów wszystko śmiga, żyje, rośnie i ma się dobrze. Gratuluję dotarcia do końca lektury😉
    • Cześć kupiłem rybki pod tą nazwą z hodowli od Pana z czech jest ktoś mi wstanie powiedzieć czy jest to rzeczywiście ten gatunek ? Wiem że zdjęcie nie jest najlepsze spróbuję wieczorem przy innym świetle zrobić lepsze. Kupiłem 15 maluchów z myślą o redukcji ale teraz się zastanawiam czy to w ogóle będzie to 😅
    • Czyli jeszcze start biologiczny mógł się nie zacząć. Co to znaczy w normie? Podaj konkretne wyniki bo samo pH akurat jest OK.  Błąd. W trakcie dojrzewania wody w akwarium nie rób podmian. Może faktycznie te kamienie są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Kamienie gipsowe faktycznie podnoszą pH  wody. Sprawdź pH wody w kranie.  Trudno mi to ocenić .  Może jednak warto dać inne kamienie  ? Choćby serpentynit ? Lub otoczaki?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.