Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie ponownie...

Mam do was pytanie natury technicznej, dotyczące budowy stelaża pod 2 sztuki akwarium 150x50x50 lub 160x50x50 z czego jedno ma stać nad drugim :)...

No i teraz pytanie jak to zbudować aby wytrzymałość była na poziomie minimum 700kg nacisku na półkę górną, bo dolna nie jest tutaj problemem. Oczywiście jest problem, bo nie może być środkowej podpory ze względu na akwarium stojące na dole :), więc czy tutaj wystarczy iść w stronę większego i masywniejszego profilu stalowego z gruba ścianką???

Czy ktoś z szanownych kolegów ma jakąś większą wiedze na temat wytrzymałości materiałów i jak to wykonać??? Chętnie też zapoznał bym się z ofertą budowy takiego stelaża na PW jeśli ktoś nie chce w temacie się chwalić :)...

 

Pozdrawiam i będę wdzięczny za wszelką wiedzę, namiary itp..

 

Czy profil stalowy zamknięty 60x40x4 wystarczy czy raczej celować w coś większego typu 60x60x4 / 80x60x4

 

Edytowane przez Morganelo
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Powstał już rysunek planowanego stelaża :)

W projekcie przyjąłem wykorzystanie profili stalowych o wymiarach 60x40 a grubość ścianki 3 a najlepiej 4mm zależnie jakie będą dostępne wymiary.

Czy ktoś z szanownych kolegów jest mi w stanie odpowiedzieć, czy owy stelaż bez szkody dla zbiornika górnego (180x60x50) wytrzyma nacisk a ugięcie przedniej części pozbawionej środkowej podpory będzie akceptowalne???? Czy może należało by wzmocnić górę i zastosować 4 sztuki profili w układzie -  wzdłużnie???

Profile będą postawione na sztorc czyli wymiar 60mm będzie bokiem a góra będzie miała 40mm...

Wymiary samego stelaża to 180cm długości x 65cm szerokości x 70cm wysokości (profil stalowy 60x40)

764849361_Beztytuu.jpg.000e04f8bfb5c82780eb6827cd0cdbd3.jpg

Opublikowano

Popatrzyłem na obrazek i taka łamigłówka przed snem.  Przede wszystkim gatunek stali jest tu potrzebny.  Ale założyłem sobie stal  St3sY. Profil h=60mm s=40mm i t = 3,2mm. Ciężar zbiornika 800kg.  Tak pisemnie na szybko z ogólnych wzorów wytrzymałościowych przy przyjętych założeniach gdzie najbardziej wytężony będzie górny profil środkowy wychodzi że:  profil spełnia warunek nośności i ugięcia z tym że ugięcie dla zadanych parametrów wychodzi 5mm.  Nie wiem jak szkło na to zareaguje ale przy akwarium wolałbym ugięcia zerowe.   

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Walker napisał:

Nie wiem jak szkło na to zareaguje ale przy akwarium wolałbym ugięcia zerowe.   

Nie jestem fachowcem, ale to moim zdaniem nie jest możliwe. Szkło się ugina. Krytyczny stopień ugięcia zależy od wysokości akwarium. Dlatego wysokość ma wpływ na grubość zastosowanego szkła. Spinki poprzeczne i listwy wzdłużne mają na celu ograniczać te ugięcia. Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie. 

Edytowane przez pozner
Opublikowano

Sorry że tak późno.
Nie wiem czy czytałeś te wątki.
Skontaktuj się z makokiem, nie chwalił się że to uruchomił ale może akurat.

Był jeszcze @Turin

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.