Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Używanie czegoś tylko żeby nie stało mija sięz celem. Załóż drugi zbiornik obok i podłącz kubeł. Ew. sprzedaj albo zanieś do piwnicy na gorsze czasy.

10, 20 i sera możesz spróbować, najwyżej sobie pozamieniasz. Przygotuj prowadnice na różne opcje w razie czego. Jak łatwy dostęp to też nie problem co 2 tygodnie przeczyścić.

  • Lubię to 3
Opublikowano

@Mróza może masz zdjęcie tego korytka? Czy ta mała gąbka w skimmerze jest drobna czy raczej grubsza typu 20 ppi?

@SlavekG Tak myślałem, ze te 7000 l to za dużo, ale z drugiej strony sporo osób wyrażało opinię, że te pompy najciszej pracują na ok 50% mocy, więc to by było akurat :) 

 

A wiecie może jak z tym wylotem z kasety mogę zrobić?

Opublikowano
2 godziny temu, calderaro napisał:

A jak z tym wylotem z kasety? Mogę dać z boku pod powierzchnią wody?  I ciekawy jestem ,czy przy pompie 7000l/h i akwarium długości 180 cm w dalszym ciągu będę potrzebował falownik?

Wylot z pompy możesz dać pod wodą, mam tak w obecnym kaseciaku - wywiercona dziura w komorze pompy i przez nią wychodzi rura pvc. 

25 minut temu, calderaro napisał:

@Mróza może masz zdjęcie tego korytka? Czy ta mała gąbka w skimmerze jest drobna czy raczej grubsza typu 20 ppi?

Zdjęcia wieczorem Ci podeślę jak z pracy wrócę bo nie mam nic na telefonie. Tam chyba 10ppi miałem włożone.

Opublikowano

@calderaroobiecałem zdjęcia więc wrzucam.

Korytko niestety gdzieś zaginęło w piwnicy więc zdjęcie odkopane z dysku google. Jak widać zero filozofi - tą krawędzią sciętą pod skosem opierało się o ścianę tam gdzie skimmer i pod skosem schodziło do komory pompy, gąbka była na wcisk w tym korytku. Nie było one w żaden sposób przyklejone do kasety, po prostu oparte.

20181222_140517.thumb.jpg.33a5b55d05c8ac612edd159ee1fd49ed.jpg

Drugie zdjęcie to wylot z kasety zamontowany tak na oko 10cm pod taflą wody. Wylot na kolanku kulowym pozwalającym kontrolować kierunek wyrzutu wody.

20200128_202802.thumb.jpg.fdc00f4f81aee3731304eefe5fad6779.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

@Mrózdzięki za fotki :) Czyli rozumiem, że woda swobodnie sobie wpadała na tę gąbkę i leciała do komory pompy, taka zjeżdżalnia? ;)

 

Coraz bardziej zastanawiam się nad tymi komorami filtracyjnymi... Nie wiem, czy nie wyrzucić tej gąbki 45ppi (albo sery) a na jej miejsce dałbym reaktor z purigenem i grzałkę. 

Opublikowano

Dokładnie zjeżdżalnia dla wody 😋 Zrobiłem ją bo drażnił mnie plusk wody wpadającej przez skimmer, no i przy okazji dzięki gąbce filtrowało mi wodę 😉

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Skoro mówicie, że taka mała powierzchnia gąbek może być znaczącym problemem, to może zrobić w ten sposób jak na schemacie?

Woda wchodzi do filtra bokiem (tylko od spodu), następnie skręca do komory pompy. Rezygnuję z sery i zostają tylko dwie gąbki o wymiarach 25 x 40 x 3 cm  (10 lub 20 ppi) oraz druga 25x40x5 cm 45 ppi. 

W tym układzie kaseta nieznacznie zwiększa wymiary z 14 x 41 cm   do 15,5 x 47 cm. Grubość niewiele się zwiększa, na czym mi zależy. Dużą wadą tej wersji jest to, że nie ma opcji, żebym mógł włożyć tutaj absorber purolite czy jakiś inny wkład awaryjny (np. węgiel drzewny)

Myślicie, że tak będzie lepiej?

 

kaseta wersja II.jpg

Edytowane przez calderaro
  • Lubię to 1
Opublikowano
4 godziny temu, calderaro napisał:

Myślicie, że tak będzie lepiej?

 

W tym przypadku co narysowałeś ważne żeby tak przegroda pomiędzy pompą a gąbkami na stałe łączyła obydwie ściany 47 cm, dzięki temu te ściany się nie wygną za bardzo. Czyli byś musiał zrobić jakąś perforację tak żeby przepływała przez wykonane otwory od gąbek do pompy. PCV spienione to jest dosyć miękki materiał może się wygiąć pod wpływem ciśnienia wody od zewnąrz kaseciaka.

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

Strasznie długi ten kaseciak będzie. Też miałem kiedyś podobny pomysł do Twojego, ale jak dociąłem sobie pierwszą formatkę i przyłożyłem do zbiornika, to zrezygnowałem z robienia tak dużego kaseciaka. Poszedłem w stronę "turbokaseciaka". Dałem dwie gąbki po 2cm grubości (jedna jakieś 10-20ppi a druga coś koło 30-45ppi) i było super.

 

 

Edytowane przez Loobo
  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.