Skocz do zawartości

160-200L o podstawie 100x40 cm - pytania przyszłego akwarysty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym zacząć przygodę z akwarystyką, wcześniej kompletnie się tym nie interesowałem... 

Zapoznałem się z FAQ (skróconym i dłuższym), a także z poradnikiem na zaradni.pl o Malawi. Ale informacje jakie tam są zapisane są bardzo ogólne i nie uzyskałem tam odpowiedzi na swoje pytania.

Zamierzam zakupić zbiornik 160-200l o podstawie dna 100x40 cm - wg informacji z internetu jest to minimalny "zalecany" wymiar zbiornika dla nich, ale na większy nie mogę sobie pozwolić. Ogranicza mnie miejsce i trochę finanse. Obsadą byłaby gromadka pyszczaków saulosi 3+7 (chciałbym najbardziej kolorowo w akwarium, ale przy tym rozmiarze na nic innego i w większej liczbie raczej nie mogę sobie pozwolić).

No i tu się zaczynają moje pierwsze pytania.

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?
 

Dzięki za pomoc. Nie chciałbym popełnić zbyt dużo błędów już na samym początku.

Opublikowano (edytowane)

Witaj. 

Ad. 1/ Jeśli w planach masz zastosowanie zewnętrznego filtra jako biologa, a wewnętrznego jako mechanika, to przepływ w tym pierwszym nie jest kluczowy. Istotna może być powierzchnia filtracyjna, jako siedlisko dla bakterii nitryfikacyjnych. Masz dużo filtrów kubełkowych i tam masz podany litraż, do jakiego są przeznaczone. Masz tam podane widełki. Przy zastosowaniu takiego filtra  tylko jako biologa, możesz brać pod uwagę górną granicę zastosowania. 

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Ad. 2/ Moc i rodzaj światła nie ma znaczenia dla ryb. To jest Twój wybór. Jednak czas świecenia może mieć znaczenie. Światło ma wpływ na organizmy żywe, na nas też, więc sztuczne ograniczanie, bo nikt nie patrzy, może mieć negatywny wpływ na zachowania, zdrowie...ogólnie na życie ryb. Świeć tak długo, jak to ma miejsce w naturalnym środowisku, czyli ok.10-12 godz. Dodatkowo rodzaj i moc oświetlenia może mieć wpływ na rozwój glonów. To jest naturalny pokarm większości ryb z grupy mbuna, więc warto zadbać o to, żeby było ich jak najwięcej. Można obserwować, jak ryby się nimi odżywiają. 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 5
Opublikowano

Jestem przeciwnikiem zabierania miejsca rybom przez takie urządzenia jak filtry, zwłaszcza przy zbiorniku 100x40.

Jeżeli planujesz jakiś kubeł to podepnij do niego mechanika, jeden czy dwa (równolegle). Miejsca Ci wiele nie zajmą a i z wymianą wkładu mniej problemu.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@Nath_147 Tak jak @miron.dmt Też jestem przeciwnikiem sprzętu w akwarium. U mnie w akwarium jest tylko cyrkulator, zasys wystający z dna i wylot 2cm po powierzchnią. Całość filtracji odbywa się w szafce. Skoro i tak chcesz kupić sobie kubełek dobierz sobie taki na 300-500L w górnej granicy jego wydajności i podłącz prefiltr na zasysie od eheim, lub np SunSun w połączeniu z kubłem, poniżej zdjęcie poglądowe z mojej instalacji:

IMG_20200105_093617.thumb.jpg.77cc6da389a504b8ace8638d51115c21.jpg

Przy zastosowaniu odpowiednich połączeń w każdym momencie odcinasz wodę odpinasz potrzebne ci medium i czyścisz. W takim połączeniu prefiltr czyszczę obecnie raz na miesiąc, kubeł chodzi już 3 miesiące i nie zauważyłem spowolnienia przepływu.

Edytowane przez Sprinciu
  • Lubię to 2
Opublikowano

Ze sprzętem racja, że przy małym akwarium szkoda zabierać miejsce rybom.
Jeśli chodzi o świecenie to do tego co @pozner napisał dodam tylko że, jeśli nie przyzwyczaisz ryb do sztucznego oświetlenia i pewnego rytmu to możesz nie cieszyć się z ich obserwacji, jak sporadyczne będziesz włączał światło. Ryby mogą się płoszyć i nie pokażą w pełni barw i zachowań. Jeśli będziesz miał jakiś sterownik to czasowo (np.10-15) możesz zmniejszyć intensywność oświetlenia.
 

  • Lubię to 1
Opublikowano

jeżeli jest to możliwe w takim akwarium to byłoby mi to na rękę, wewnętrzny filtr nie byłby żadną atrakcją ;)

czy do takiego zbiornika wystarczyłby AQUA NOVA NCF-1500 Filtr zewnętrzny 1500l/h? czy słabsza pompka w prefiltrze  (500l/h) nie będzie stawiała oporu przepływowi wody w  samym filtrze ?

Opublikowano

Nie korzystałem z tego filtru, ale wydajność jeśłi będzie jak w innych filtrach napakowanych do pełna na poziomie 60% to będzie ok, jedyne co to sprawdź jaką będziesz miał różnicę poziomów między fitrem a górną krawędzią akwa, bo podnosznenie wody jest na 1,5m , prefiltr bez pompki podłączasz.

W samym filtrze sama biologiia, a w przefiltrze biobale plastikowe na wstępie a potem 3 gradiacje gąbek, w większości sunsun masz już te media dodane.

Opublikowano (edytowane)

Nie kupuj prefiltra z pompką bo to się nie sprawdza. Kup wersje bez pomki. O ile się nie myle to ten prefiltr bez pompki jest HW602A i HW603A. Różnią się pojemnością. Brałbym  ten większy HW603A.

Ta Aqua nova o której piszesz plus prefiltr wystarczy.

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano

@SlavekG Osobiście uważam że wersja LW jest dużo lepsza czyli ta przeźroczysta. Filtry i tak w większości wypadków są zamknięte w szafkach więc światło im nie zagraża, a jest dużo łatwiej kontrolować stopień zabrudzenia, ta jak na moim zdjęciu to widać.

Dodatkowa różnica to taka że te pompki sunsun mają średnicę wewnętrzną taką samą przy wężach 16/22 i przy 12/16 więc dodatkowy argument aby tej pompki nie stosować.

Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Nath_147 napisał:

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

Witaj!

Nie wiem jaki masz budżet na zakup filtracji,ale na Twoim miejscu pomyślałbym o zakupie jednego mocnego kubełka(np.Ikola 1200maxx) + do tego falownik i sprawę filtracji mechanicznej/biologicznej masz załatwioną. Jeśli nie chcesz co kilka miesięcy czyścić tego kubełka,to możesz przed nim zamontować jako prefiltr mechaniczny korpus narurowy.

Sam posiadam zbiornik o wymiarach 100x40x50 i gdybym miał cofnąć czas ,jeśli chodzi o zakup filtracji,to zdecydowałbym się na taki właśnie zestaw.Wtedy nie ma potrzeby dodawać filtra wewnętrznego.

Aktualnie w tym zbiorniku mam dwa kubełki - Midikani 800(biolog) + Ikola 600maxx(mechanik) + falownik Jebao/Jecod RW4 i powiem że jest na styk jeśli chodzi o filtrację mechaniczną. 

13 godzin temu, Nath_147 napisał:

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?

Zerknij do tych dwóch tematów.

 

11 godzin temu, pozner napisał:

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Krzysztofie filtr wewnętrzny do zbiornika o długości 100cm o przepływie 1000l/h będzie zdecydowanie za słaby. No chyba że kolega będzie miał jeden kamień w zbiorniku :) 

Jeśli już to minimum 1500l/h.

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.