Skocz do zawartości

160-200L o podstawie 100x40 cm - pytania przyszłego akwarysty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym zacząć przygodę z akwarystyką, wcześniej kompletnie się tym nie interesowałem... 

Zapoznałem się z FAQ (skróconym i dłuższym), a także z poradnikiem na zaradni.pl o Malawi. Ale informacje jakie tam są zapisane są bardzo ogólne i nie uzyskałem tam odpowiedzi na swoje pytania.

Zamierzam zakupić zbiornik 160-200l o podstawie dna 100x40 cm - wg informacji z internetu jest to minimalny "zalecany" wymiar zbiornika dla nich, ale na większy nie mogę sobie pozwolić. Ogranicza mnie miejsce i trochę finanse. Obsadą byłaby gromadka pyszczaków saulosi 3+7 (chciałbym najbardziej kolorowo w akwarium, ale przy tym rozmiarze na nic innego i w większej liczbie raczej nie mogę sobie pozwolić).

No i tu się zaczynają moje pierwsze pytania.

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?
 

Dzięki za pomoc. Nie chciałbym popełnić zbyt dużo błędów już na samym początku.

Opublikowano (edytowane)

Witaj. 

Ad. 1/ Jeśli w planach masz zastosowanie zewnętrznego filtra jako biologa, a wewnętrznego jako mechanika, to przepływ w tym pierwszym nie jest kluczowy. Istotna może być powierzchnia filtracyjna, jako siedlisko dla bakterii nitryfikacyjnych. Masz dużo filtrów kubełkowych i tam masz podany litraż, do jakiego są przeznaczone. Masz tam podane widełki. Przy zastosowaniu takiego filtra  tylko jako biologa, możesz brać pod uwagę górną granicę zastosowania. 

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Ad. 2/ Moc i rodzaj światła nie ma znaczenia dla ryb. To jest Twój wybór. Jednak czas świecenia może mieć znaczenie. Światło ma wpływ na organizmy żywe, na nas też, więc sztuczne ograniczanie, bo nikt nie patrzy, może mieć negatywny wpływ na zachowania, zdrowie...ogólnie na życie ryb. Świeć tak długo, jak to ma miejsce w naturalnym środowisku, czyli ok.10-12 godz. Dodatkowo rodzaj i moc oświetlenia może mieć wpływ na rozwój glonów. To jest naturalny pokarm większości ryb z grupy mbuna, więc warto zadbać o to, żeby było ich jak najwięcej. Można obserwować, jak ryby się nimi odżywiają. 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 5
Opublikowano

Jestem przeciwnikiem zabierania miejsca rybom przez takie urządzenia jak filtry, zwłaszcza przy zbiorniku 100x40.

Jeżeli planujesz jakiś kubeł to podepnij do niego mechanika, jeden czy dwa (równolegle). Miejsca Ci wiele nie zajmą a i z wymianą wkładu mniej problemu.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@Nath_147 Tak jak @miron.dmt Też jestem przeciwnikiem sprzętu w akwarium. U mnie w akwarium jest tylko cyrkulator, zasys wystający z dna i wylot 2cm po powierzchnią. Całość filtracji odbywa się w szafce. Skoro i tak chcesz kupić sobie kubełek dobierz sobie taki na 300-500L w górnej granicy jego wydajności i podłącz prefiltr na zasysie od eheim, lub np SunSun w połączeniu z kubłem, poniżej zdjęcie poglądowe z mojej instalacji:

IMG_20200105_093617.thumb.jpg.77cc6da389a504b8ace8638d51115c21.jpg

Przy zastosowaniu odpowiednich połączeń w każdym momencie odcinasz wodę odpinasz potrzebne ci medium i czyścisz. W takim połączeniu prefiltr czyszczę obecnie raz na miesiąc, kubeł chodzi już 3 miesiące i nie zauważyłem spowolnienia przepływu.

Edytowane przez Sprinciu
  • Lubię to 2
Opublikowano

Ze sprzętem racja, że przy małym akwarium szkoda zabierać miejsce rybom.
Jeśli chodzi o świecenie to do tego co @pozner napisał dodam tylko że, jeśli nie przyzwyczaisz ryb do sztucznego oświetlenia i pewnego rytmu to możesz nie cieszyć się z ich obserwacji, jak sporadyczne będziesz włączał światło. Ryby mogą się płoszyć i nie pokażą w pełni barw i zachowań. Jeśli będziesz miał jakiś sterownik to czasowo (np.10-15) możesz zmniejszyć intensywność oświetlenia.
 

  • Lubię to 1
Opublikowano

jeżeli jest to możliwe w takim akwarium to byłoby mi to na rękę, wewnętrzny filtr nie byłby żadną atrakcją ;)

czy do takiego zbiornika wystarczyłby AQUA NOVA NCF-1500 Filtr zewnętrzny 1500l/h? czy słabsza pompka w prefiltrze  (500l/h) nie będzie stawiała oporu przepływowi wody w  samym filtrze ?

Opublikowano

Nie korzystałem z tego filtru, ale wydajność jeśłi będzie jak w innych filtrach napakowanych do pełna na poziomie 60% to będzie ok, jedyne co to sprawdź jaką będziesz miał różnicę poziomów między fitrem a górną krawędzią akwa, bo podnosznenie wody jest na 1,5m , prefiltr bez pompki podłączasz.

W samym filtrze sama biologiia, a w przefiltrze biobale plastikowe na wstępie a potem 3 gradiacje gąbek, w większości sunsun masz już te media dodane.

Opublikowano (edytowane)

Nie kupuj prefiltra z pompką bo to się nie sprawdza. Kup wersje bez pomki. O ile się nie myle to ten prefiltr bez pompki jest HW602A i HW603A. Różnią się pojemnością. Brałbym  ten większy HW603A.

Ta Aqua nova o której piszesz plus prefiltr wystarczy.

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano

@SlavekG Osobiście uważam że wersja LW jest dużo lepsza czyli ta przeźroczysta. Filtry i tak w większości wypadków są zamknięte w szafkach więc światło im nie zagraża, a jest dużo łatwiej kontrolować stopień zabrudzenia, ta jak na moim zdjęciu to widać.

Dodatkowa różnica to taka że te pompki sunsun mają średnicę wewnętrzną taką samą przy wężach 16/22 i przy 12/16 więc dodatkowy argument aby tej pompki nie stosować.

Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Nath_147 napisał:

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

Witaj!

Nie wiem jaki masz budżet na zakup filtracji,ale na Twoim miejscu pomyślałbym o zakupie jednego mocnego kubełka(np.Ikola 1200maxx) + do tego falownik i sprawę filtracji mechanicznej/biologicznej masz załatwioną. Jeśli nie chcesz co kilka miesięcy czyścić tego kubełka,to możesz przed nim zamontować jako prefiltr mechaniczny korpus narurowy.

Sam posiadam zbiornik o wymiarach 100x40x50 i gdybym miał cofnąć czas ,jeśli chodzi o zakup filtracji,to zdecydowałbym się na taki właśnie zestaw.Wtedy nie ma potrzeby dodawać filtra wewnętrznego.

Aktualnie w tym zbiorniku mam dwa kubełki - Midikani 800(biolog) + Ikola 600maxx(mechanik) + falownik Jebao/Jecod RW4 i powiem że jest na styk jeśli chodzi o filtrację mechaniczną. 

13 godzin temu, Nath_147 napisał:

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?

Zerknij do tych dwóch tematów.

 

11 godzin temu, pozner napisał:

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Krzysztofie filtr wewnętrzny do zbiornika o długości 100cm o przepływie 1000l/h będzie zdecydowanie za słaby. No chyba że kolega będzie miał jeden kamień w zbiorniku :) 

Jeśli już to minimum 1500l/h.

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Produkcja modułów cd. Tutaj różne wersje zastosowałem i moim zdaniem najłatwiej i najszybciej wychodzi z siatką rabatową plus gaza 1m2 (1,2 zł.), którą moczymy w całości w zaprawie a następnie nanosimy na bryłę z siatki - jednorazowa akcja, rewelacja  Dodatkowo zdjęcia z wstępnego malowania poprzednich modułów - na razie kombinuję z kolorem - w drodze brąz i ciemna zieleń. W sumie do mieszania będzie czarny, antracyt, brąz i zieleń.
    • OK co do tego OPEN to już wiem że to służy m.in. do regulacji siły przepływu wody(ale tylko na OUT można tym się bawić).
    • Witam Posiadam 300 litrowe akwarium i filtr kubełkowy JBL e1502. Niby filtracja zarówno mechaniczna jak i biologiczna jest ok. Woda jest klarowna, parametry wody też. Tylko mnie zastanawia jedna rzecz. W tym filtrze nie ma żadnych, nie wiem jak to nazwać, jak filtr pobiera wode z akwarium to w klasycznych filtrach kubełkowych jest taka "rura" którą woda płynie na samo dno filtra i potem przechodzi przez poszczególne media filtracyjne. A w tym JBL u tego nie ma. Jak jest korpus filtra to od strony tej zamknietej(zanurzonej w wodzie w filtrze) wychodzą dwa takie otwory gdzie jednym woda wchodzi a drugim wychodzi i tyle! Czyściłem dzisiaj ten filtr i gąbka na samej górze była bardzo mocno brudna ale te niżej już nie! Tak jakby nie było tam filtracji. I jak kupiłem ten filtr nie dostałem instrukcji tylko taki świstek po niemiecku i są tutaj na korpusie dwa takie dżwignie oznaczone na korpusie jako Open. Wie kto do czego to służy?
    • Złe forum sobie kolego wybrałeś. My nie hodujemy w swoich akwariach roślin, a jeśli już to jakieś mało wymagające i w śladowych ilościach. Tu raczej pomocy w tym temacie nie uzyskasz.
    • Hej, chciałbym wymienić oświetlenie w zbiorniku, proszę was o doradztwo w co najlepiej zainwestować, aby nie wydać pieniędzy w błoto. Wymiary akwarium: 121x41x55 cm. Rośliny głównie anubiasy, limnophila sessiliflora, hygrophila difformis, będę myślał jeszcze inne wstawić dlatego fajnie żeby dokonać zakupu przyszłościowego tak by nie zmieniać później oświetlenia. Z rybek neony, kirysy itp. Jak narazie zamontowane jest poniższe oświetlenie: BELKA OŚWIETLENIOWA JUWEL MULTILUX LED 120cm, a w niej: świetlówki w zestawie: 1x Juwel DAY LED 1047 mm + 1x Juwel NATURE LED 1047 mm moc strumienia światła: 5900 lm (2800 lm DAY LED + 3100 lm NATURE LED) i osobno Aquael leddy tube 17w plant 2.0, moc strumienia: 1180 lm. Myślałem, aby wymienić na: 2x Twinstar Light 120G Lampa LED 42W > strumień świetlny: 2677lm do belki co dałoby 5354lm. Nowe 2 sztuki za 1072 zł. lub  Juwel HeliaLux Spectrum 1200 + Juwel Helialux Smart Control Producent podaje 140 lm/W co daje 8400 lm Mam opcję z drugiej ręki podobno mało używana jak nowa,  za podobną kwotę co powyższe dwa Twinstary.  a może Chihiros Universal WRGB 1200?? Który wybór byłby najlepszy, chyba że znacie jakieś inne lampy godne polecenia?
    • Spienione PVC jest tanie, bezpieczne dla ryb, łatwe w obróbce i można kupić np. czarne na dno i niebieskie na tył, jeśli ktoś lubi.  Z tymi kamieniami z aukcji jest też taki problem, że do siebie nie przylegają, więc będziesz widział szklane dno. Ja do akwarium bez piasku dałem na dno to samo tło strukturalne co na ścianki, połatałem łączenia pianką montażową, zaklajstrowałem betonem i elo. 
    • Przeczytaj komentarze pod aukcją. Materiał jak guma z plastikiem. Nie wiem czy nadaje się do akwarium, chyba bym nie zaryzykował bo może coś puszczać do wody. Jako zabezpieczenie dna najlepsze jest pienione PVC. Wystarczy grubość 3 mm. Jeżeli jest ułożone na całości dna wygląda estetycznie. Takie rozwiązanie pojawiło się już u niektórych.
    • Płyty usztywnią na pewno. Ta poprzeczka w takim razie niewiele zmieni, bym ją usunął
    • Stelaż będzie obłożony płytami z czterech stron dodatkowo blat góra i dół. Fronty mocowane do stelaże powinny usztywnić.
    • Jeżeli stelaż będzie idealnie wypoziomowany to wytrzyma. Budowa jednak tego stelaża jest obwarowana ryzykiem, że może się złożyć przy niespodziewanych siłach oddziaływujących w każdym innym kierunku niż pionowo w kierunku ziemi.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.