Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

15752363061483846300133849112140.thumb.jpg.013d29a0711eb881994957f22d78fe71.jpgWitam jestem zupełnie nowy na forum od jakiegoś czasu zaczolem zabawę z pyszczakami no i nie stety porażka mam już dosyć  na początek podam spec mojego akwarium:

Boyu 300L 

16w X2 led oryginalne 

Fluval fx4

Hy-1800 filtr wenetrzny

Problem jest chyba z glonami tak przynajmniej mi się wydaje a mianowicie akwarium w zastraszającym tempie robi się brązowe szyby kamienie  wszystko jest śliskie i brązowe, przedstawiłem akwarium w inne miejsce i to samo nie wytrzymuje tygodnia , pH wody jest w normie, nie znam się za bardzo ale wydaje mi się że problem leży w oświetleniu, ale nie wiem czy to dobry trop, jeśli tak to jakie kompletnie nie wiem jaki zestaw cena wiadomo rozsądna, może to co innego proszę o pomoc bo już tak walczę  prawie rok i jesli sobie z tym nie poradzę to już myślałem nad zlikwidowanie akwarium bo to żadna przyjemność patrzeć na to😢, liczę że bardziej doświadczeni koledzy pomogą mi lub doradza jak rozwiązać problem 

Pozdrawiam... 

 

 

15752363298881718658199664642139.jpg

Opublikowano (edytowane)

Witaj na naszym forum,

Na początek proszę podaj jakie jest to PH, jak masz testy kropelkowe No2 i No3 to też podaj.

Napisz nam jakie wkłady masz w filtrze.

Na pierwszy rzut oka, zbiornik i ryby wyglądają biednie, jedne są jakby spasione a inne wychudzone, obsada też nie jest dobrana odpowiednio. No i dla ryb które posiadasz przydałoby się trochę więcej kryjówek.

Jeśli masz chęci posłuchać i jesteś gotowy na zmiany to wyprowadzimy ten zbiornik na prostą  🙂  Zacznij jednak od podania PH NO2 i No3 oraz zawartości fx4. Napisz też jak często i jak dużo i w jaki sposób podmieniasz wodę.  No i jeszcze pytanie czy znasz swoją obsadę???

Co to jest te białe nitki, robale jakieś?

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano
W dniu 1.12.2019 o 21:51, SlavekG napisał:

Witaj na naszym forum,

Na początek proszę podaj jakie jest to PH, jak masz testy kropelkowe No2 i No3 to też podaj.

Napisz nam jakie wkłady masz w filtrze.

Na pierwszy rzut oka, zbiornik i ryby wyglądają biednie, jedne są jakby spasione a inne wychudzone, obsada też nie jest dobrana odpowiednio. No i dla ryb które posiadasz przydałoby się trochę więcej kryjówek.

Jeśli masz chęci posłuchać i jesteś gotowy na zmiany to wyprowadzimy ten zbiornik na prostą  🙂  Zacznij jednak od podania PH NO2 i No3 oraz zawartości fx4. Napisz też jak często i jak dużo i w jaki sposób podmieniasz wodę.  No i jeszcze pytanie czy znasz swoją obsadę???

Co to jest te białe nitki, robale jakieś?

Fajnie że ktoś się odezwał. 

Fx4 oryginalny wkład czyli ceramika X2 kosze i gombki nic nie kombinowałem. 

PH dzisiaj 7,5

Te białe coś... To bąbelki kture filtr rozdmuchal... 

Jeśli chodzi o inne parametry to nie wiem jak i czym to sprawdzić, kiedyś dostałem takie paski do sprawdzania ale nie umialalem ich odczytać, poszukam może coś mi zostało, ale jeśli dasz mi jakieś namiary co mam kupić i jak tym się posługiwać to zrobię więcej testów, jeżeli chodzi o wnętrze to mam dużo więcej kamieni ale wyjolem je jakiś czas temu bo tak szybko glonieje że mam dużo więcej roboty z ich czyszczeniem podeślę fotkę z wcześniej. 

Podmiana wody... Ostatnim czasem  raz w tygodniu muszę wszystko wyjąć wziąć karchera i szorowac i wtedy podmieniam wode ale zdążą się że raz na 2-3tyg jak czasu brakuje, tło strukturalne wyjolem bo nie dawałem rady tego wyczyścić no ale tak wyglądało wcześniej, pozdrawiam20190208_164340.thumb.jpg.fa4aa561ae6ad65a3abd50b06cc93439.jpg20190208_164340.thumb.jpg.fa4aa561ae6ad65a3abd50b06cc93439.jpg

 

  • Zmieszany 1
Opublikowano (edytowane)

Oj joj. co znaczy, że wyjmujesz wszystko i czyścisz? Czyli 100% wody też wymieniasz?

Kup testy kropelkowe, JBL lub Aquaforest, na NO2, NO3, to takie minimum, możesz jeszcze na NH3/4, ale niekoniecznie.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
10 minut temu, Falcowski napisał:

Oj joj. co znaczy, że wyjmujesz wszystko i czyścisz? Czyli 100% wody też wymieniasz?

Kup testy kropelkowe, JBL lub Aquaforest, na NO2, NO3, to takie minimum, możesz jeszcze na NH3/4, ale niekoniecznie.

Wyjmuje wszystko bo jest taki syf że niejestem w stanie w akwarium tego wyczyścić, ale wody podmieniam około 1/3 zbiornika, zaraz zamówię te testy

Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, OtelloOtello napisał:

Wyjmuje wszystko bo jest taki syf że niejestem w stanie w akwarium tego wyczyścić, ale wody podmieniam około 1/3 zbiornika, zaraz zamówię te testy

 

 

Screenshot_20191203-084609_eBay.jpg

Edytowane przez OtelloOtello
Opublikowano
2 minuty temu, OtelloOtello napisał:

Czy o coś takiego chodzi? 

Czy jakiś mniejszy zestaw, mieszkam w u.k i mogę zamawiać tylko z ebay lub amazon a tu wszystko jest dużo droższe 😭

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.