Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie.

Niedługo będzie stawiany nowy zbiornik, a co za tym idzie nie będzie to gotowiec ani zamawiany na gotowe... Planuję sklejenie zbiornika we własnym zakresie, z jednej strony jest to ciekawa droga i lekcja którą sądzę, że warto samemu pokonać...

Dlatego też mam do was prośbę do każdego z was jak i do osób które zajmują się klejeniem zbiorników na co dzień...

Planowany zbiornik 160x55x55 lub 160x58x58

  • Szkło OptiWhite - zakup tafli szkła pociętych na gotowe zgodnie z wytycznymi
  • szkło 10mm
  • frez trapezowy
  • krawędzie polerowane
  • Otwór 28mm - dno prawy górny róg pod przelot 20mm (dla spływu wody z cotygodniowej podmiany 10-15%)

Zamówienie tafli szkła - wymiary (wersja 160x58x58 - szkło 10mm)

Przód + Tył (2 sztuki)     - 1600mm x 580mm
Lewa + Prawa (2 sztuki)    - 559mm x 580mm
Dno (1 sztuka)             - 1579mm x 559mm
Wzmocnienia (2 sztuki)     - 1450mm x 50mm
Spinka (1 sztuka)          - 558mm x 80mm

 

No i teraz do was są pytania ...

  1. Czy wymiary podanych tafli szkła są odpowiednie??? Dla tafli szkła dno + boki dodatkowo odjąłem 1mm na nazwijmy to miejsce na warstwę sylikony. Czy słusznie???
  2. Jaki klej sylikonowy do owego zbiornika wybrać??? W planach mam zakup sylikony bezbarwnego - KLEJ SILIKONOWY DO SZKŁA - Montagefix-AQ
  3. Ze względu, że akwarium ma mieć ukrytą koronę, czyli 5cm od góry będzie puste (nie wypełnione wodą) - poziom wody będzie do wysokości 5cm poniżej krawędzi szkła. Wzmocnienia wklejone zostaną na wysokości / poziomie tafli wody czyli również 5cm poniżej krawędzi szkła. Czy takie rozwiązanie może być ???
  4. Czy te 5cm wysokości szkła które będzie koroną, okleić za pomocą Okleina Black Glossy 45 cm x 2 m na około czy może lepszym wyborem będzie zamalować od środka lub pokryć czarnym sylikonem???

Na tą chwilę to chyba jedyne pytania, jak powstaną kolejne to zapewne w trakcie rozmowy zostaną podjęte w dyskusji. Jak są jakieś uwagi pisać śmiało, krytyka tez mile widziana o ile słuszna...     

 

PS: Od razu piszę, że nie chce fachowcom odbierać pracy, ale ze względu na to, że część budżetu muszę przekazać na nową podłogę musiałem gdzieś przyciąć koszty. A udało mi się zdobyć możliwość zakupu szkła od przedstawiciela więc chce skorzystać z tej okazji... Wcześniej miało być góra szkło marki Guardian, ale nie maja takowego :) i zaproponowali mi Opti w ciekawej cenie... Koszt szkła na gotowe 720+VAT...

Edytowane przez Morganelo
Opublikowano
2 minuty temu, AndrzejGłuszyca napisał:

@przemek wieczorek Może Przemek się wypowie wszak to nasz fachman.

Liczę na to właśnie, że wypowiedzą się w tym temacie osoby, które mają większą wiedzę i praktykę niż ja czy Ty :) bez obrazy... Bo na co dzień tego nie robimy a wiedza w czeluściach internetów = znikoma a wręcz zerowa...

Opublikowano

Cześć.

Jesli chodzi o grubosc otuliny to optymalnie należy przyjac 3mm.

Szczeliwo jesli chodzi o sprawdzone to lakma lub soudal z lini dedykowanej do klejenia akwariów.

Oczwiscie w niczym nie przeszkadza ze wzm wkleisz 5cm ponizej gornej krawedzi.

Jesli chodzi o koronę to najlepiej przykleić materiał od zewnatrz.

Mozesz nawet uzyc foli samoprzylepnej.

Próbuj do odwazych swiat należy.

Jeśli masz jesze jakies dodatkowe pytania smialo dzwon.

505 996 710.

Pozdrawiam.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
7 minut temu, przemek wieczorek napisał:

Cześć.

Jeśli chodzi o grubość otuliny to optymalnie należy przyjąć 3mm.

Otulina??? To znaczy grubość sylikonu na dwie strony??? Bo tego stwierdzenia nie rozumiem....

 

A czy możesz mi powiedzieć jak dobrać wymiary szkła aby podczas składania nie wyszło mi paskudztwo :) krzywe i nie spasowane???

Mam w planach zbiornik 160x58x58 i teraz jestem pewny co do wymiarów szkła przód i tył czyli 1600mm x 580mm, ale już z bocznymi szybami i dnem mam lekki problem, bo nie jestem w 100% pewny czy dobrze dobrałem wymiary...

DNO - 1579mm x 559mm  od długości i szerokości odjąłem 2x grubość szkła czyli 2x 10mm oraz dodatkowo 1mm aby zniwelować grubość spoiny sylikonowej,  która powinna być około 1mm - czy tutaj dobrze wykonałem obliczenia??? Czy popełniłem błąd??? Jeśli tak to daj znać...

BOKI - 559mm x 580mm -  tutaj z obliczeniami jak wyżej odjęta grubość szkła 2x 10mm i 1mm na spoinę tylko dla jednego boku bo wysokość 580mm jest bez zmian.

 

26 minut temu, przemek wieczorek napisał:

Szczeliwo jesli chodzi o sprawdzone to lakma lub soudal z lini dedykowanej do klejenia akwariów.

Lakma - Silikon do akwariów KA12      - o ten produkt chodzi czy jest inny??? Znalazłem jeszcze wersję MODESIL KA11

Soudal - Soudal - Akwaria / Gabloty    czy raczej ten produkt   Silirub AQ Silikon do akwariów 

 

Który sylikon będzie najlepszym wyborem??? Tutaj dla mnie cena nie gra pierwszej roli, więc nawet za 50zł sztuka kupię aby mieć pewność co do wytrzymałości i spokojnego snu...

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, Morganelo napisał:
  • Szkło OptiWhite - zakup tafli szkła pociętych na gotowe zgodnie z wytycznymi

Dno bym dał guardiana, i tak go nie widać. Tył też, chyba że będziesz kiedyś obracać, jak się porysuje. Jak boki ślepe to też.

Cytat
  • szkło 10mm
  • frez trapezowy
  • krawędzie polerowane
  • Otwór 28mm - dno prawy górny róg pod przelot 20mm (dla spływu wody z cotygodniowej podmiany 10-15%)

Tu wszystko ok, choć ja dmuchając na zimne wziąłęm sobie grubość 12 mm, ale wiem że z 10 też może być.

Cytat

Zamówienie tafli szkła - wymiary (wersja 160x58x58 - szkło 10mm)

Przód + Tył (2 sztuki)     - 1600mm x 580mm
Lewa + Prawa (2 sztuki)    - 559mm x 580mm
Dno (1 sztuka)             - 1579mm x 559mm
Wzmocnienia (2 sztuki)     - 1450mm x 50mm
Spinka (1 sztuka)          - 558mm x 80mm

Spoina jaka wyjdzie taka wyjdzie, więc czy dasz naddatek, czy nie, to i tak ci wymiar wyjdzie. Najwyżej zewnętrzny wzrośnie. Ogólnie to spoina 1 mm do 2 mm jest ok. Wbrew pozorom - grubsza - lepsza. Ale to doczytaj.

Spinkę dałbym szerszą, nawet kilkanaście CM. To ona niesie bardzo duże siły od ciśnienia i najczęściej pęka jako pierwsza.

Cytat
  1. Jaki klej sylikonowy do owego zbiornika wybrać??? W planach mam zakup sylikony bezbarwnego - KLEJ SILIKONOWY DO SZKŁA - Montagefix-AQ

Ten klej jest dobry, ale Soudal jeszcze lepszy, o 11% pod względem wytrzymałości.

https://www.soudal.pl/silikony-menu/item/364-silikon-do-akwariow

Cytat
  1. Ze względu, że akwarium ma mieć ukrytą koronę, czyli 5cm od góry będzie puste (nie wypełnione wodą) - poziom wody będzie do wysokości 5cm poniżej krawędzi szkła. Wzmocnienia wklejone zostaną na wysokości / poziomie tafli wody czyli również 5cm poniżej krawędzi szkła. Czy takie rozwiązanie może być ???

Tak sobie. Woda od spodu dotykająca wzmocnienia, to będzie bardzo widoczne, a ponadto kolejny kąt do gromadzenia syfu. Licząc od góry, spinka 2-3 mm od górnej krawędzi i pod nią wzmocnienia. Jak woda naleje się na spinkę, to nie spłynie poza akwa, a wzmocnień nie będzie widać pod koroną. Wzmocneiniea też rzucają cienie szczególnie na tylną szybę i to widać.

Cytat
  1. Czy te 5cm wysokości szkła które będzie koroną, okleić za pomocą Okleina Black Glossy 45 cm x 2 m na około czy może lepszym wyborem będzie zamalować od środka lub pokryć czarnym sylikonem???

Okleina wydaje się być ok. Dół tak samo sobie oklej. Nie będzie widać czarnych stref beztlenowych w piasku, jeśli siętakie przypadkiem stworzą i najszybciej przy piasku sięglony na szybie robią, to też fajnie zasłoni.

Cytat

PS: Od razu piszę, że nie chce fachowcom odbierać pracy, ale ze względu na to, że część budżetu muszę przekazać na nową podłogę musiałem gdzieś przyciąć koszty. A udało mi się zdobyć możliwość zakupu szkła od przedstawiciela więc chce skorzystać z tej okazji... Wcześniej miało być góra szkło marki Guardian, ale nie maja takowego :) i zaproponowali mi Opti w ciekawej cenie... Koszt szkła na gotowe 720+VAT...

Cena szkła naprawdę super. W takim razie bym się nie zastanawiał i brał full opti.

Poczytaj jeszcze, jak kłaść silikon. Masz jakieś 5 minut, zanim podeschnie. Możesz psikać wodą lub czymś bardziej lotnym tam, gdzie nie chcesz, żeby się kleiło/brudziło. Dużo ręczników papierowych do wycierania. Najlepiej wypożyczyć maszynkę elektryczną do silikonu, żeby równo i szybko wyciskać. Pożycz sobie uchwyty do szyb na przyssawki. Te rzeczy naprawdę przyspieszają robotę.

Wzmocnienia klej po 2 dniach po sklejeniu głównych gabarytów.

Potem 2-3 tygodnie czekaj przed zalaniem.

 

Edit: Tu sobie przypomniałem - od dna odejmij jeszcze po 1 mm dookoła, bo tam musi być więcej silikonu i w razie czego boków ci nie wypcha.

 

Edit2: Skoro piszesz, że silikonu powinien być 1 mm na stronę, to czemu odjąłeś tylko z jednej strony? Z 2 powinieneś odjąć. A dno łącznie 4 mm bym odjął, żeby spoina wyszłą po 2 mm dookoła.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
5 minut temu, Falcowski napisał:

Tu wszystko ok, choć ja dmuchając na zimne wziąłem sobie grubość 12 mm, ale wiem że z 10 też może być.

Cóż wybieram 10mm bo różnica w cenie znacznie wyższa 😫... Co do mieszania szkła to ja tego po pierwsze nigdy nie wykonuję a po drugie przedstawiciel owego szkła nie posiada :) ufff na moje szczęście...

 

10 minut temu, Falcowski napisał:

Spoina jaka wyjdzie taka wyjdzie, więc czy dasz naddatek, czy nie, to i tak ci wymiar wyjdzie. Najwyżej zewnętrzny wzrośnie. Ogólnie to spoina 1 mm do 2 mm jest ok. Wbrew pozorom - grubsza - lepsza. Ale to doczytaj.

Spinkę dałbym szerszą, nawet kilkanaście CM. To ona niesie bardzo duże siły od ciśnienia i najczęściej pęka jako pierwsza.

Ten klej jest dobry, ale Soudal jeszcze lepszy, o 11% pod względem wytrzymałości.

https://www.soudal.pl/silikony-menu/item/364-silikon-do-akwariow

Spoina a wymiary szkła są bardzo ważne, bo właśnie one mają za zadanie osiągnięcie odpowiednich parametrów jak grubość spoiny a wymiar końcowy. Na mój obecny stan wiedzy i logikę jeśli nie odejmiesz od wymiarów dna i szyb bocznych tego 1mm to po sklejeniu boczne szyby będą znacznie wystawać poza długość zbiornika o właśnie ten 1 a może i 2mm bo spoina musi zostać zachowana...

Spinka nie musi być aż tak szeroka, pamiętaj że szkło jest mocniejsze i wytrzymalsze na rozciąganie niż na łamanie... Po za tym w tym wypadku szybciej powinna puścić spoina łącząca spinkę z wzmocnieniami wzdłużnymi niż rozerwiesz szkło :)...

Ten klej też już wypisałem w powyższym poście i czekam na potwierdzenie, bo istnieją 2 różne sylikony do szkła / akwarium...

 

15 minut temu, Falcowski napisał:

Okleina wydaje się być ok. Dół tak samo sobie oklej. Nie będzie widać czarnych stref beztlenowych w piasku, jeśli się takie przypadkiem stworzą i najszybciej przy piasku się glony na szybie robią, to też fajnie zasłoni.

Też biorę to pod uwagę :) ale do końca jakoś nie wiem czy będę oklejał dolną część...

 

17 minut temu, Falcowski napisał:

Cena szkła naprawdę super. W takim razie bym się nie zastanawiał i brał full opti.

Cena kusząca - dlatego też podjąłem decyzję o sklejeniu we własnym zakresie.

 

18 minut temu, Falcowski napisał:

Poczytaj jeszcze, jak kłaść silikon. Masz jakieś 5 minut, zanim podeschnie. Możesz psikać wodą lub czymś bardziej lotnym tam, gdzie nie chcesz, żeby się kleiło/brudziło. Dużo ręczników papierowych do wycierania. Najlepiej wypożyczyć maszynkę elektryczną do silikonu, żeby równo i szybko wyciskać. Pożycz sobie uchwyty do szyb na przyssawki. Te rzeczy naprawdę przyspieszają robotę.

Wzmocnienia klej po 2 dniach po sklejeniu głównych gabarytów.

Potem 2-3 tygodnie czekaj przed zalaniem.

Co do kładzenia sylikonu to wcześniej będą próby wykonane na jakimś prototypie. W planie mam kupić najtańszy sylikon i wypróbować kładzenie aby osiągnąć w jakiś sposób ciągłość spoiny i ustrzec się błędów... Ot taka moja natura, że najpierw próby i dokładność, a potem ostateczne wykonanie...

Co do pistoletu elektrycznego - dobra rada, muszę poszukać w okolicy czy coś takiego jest możliwe do zdobycia, wszak ułatwi to klejenie i kładzenie spoiny...

Wzmocnienia wzdłużne wklejone zostaną kilka dni po sklejeniu całości :) bo muszę do zbiornika wpakować jeszcze diabelne moduły a nie są to małe gabaryty. Dopiero sama spinka po środku wklejona zostanie na koniec po ułożeniu modułów i aranżacji. Potem zostanie kilkanaście dni na przyswojenie i poprawki i będzie gotowe na zalanie...

 

Opublikowano
40 minut temu, Falcowski napisał:

Edit: Tu sobie przypomniałem - od dna odejmij jeszcze po 1 mm dookoła, bo tam musi być więcej silikonu i w razie czego boków ci nie wypcha.

 

Edit2: Skoro piszesz, że silikonu powinien być 1 mm na stronę, to czemu odjąłeś tylko z jednej strony? Z 2 powinieneś odjąć. A dno łącznie 4 mm bym odjął, żeby spoina wyszłą po 2 mm dookoła.

Dno ma już wymiary z odjętym 1mm, ale faktycznie popełniłem błąd bo odjąłem 1mm na obie strony a powinienem 2mm o ile moja i Twoja logika jest poprawna. Mam nadzieję, że wyjaśnią to nam osoby mądrzejsze od nas...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.