Skocz do zawartości

Pierwsze pytania przed wejsciem w świat Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Wiele razy próbowałem wejść w świat pyszczaków ale za każdym razem żona nie dała zgody. Od nastu dni zaczela mi obumierac roślinność hodowana od 7 lat wiec dostalem zielone światło od połowicy na malawi :) aktualnie posiadam 26 przedstawicieli gupika, prystelki i kirysa i ok 30 krewetek. Zbiornik ma jedynie 85 szerokosci, 40 głębokości i 45 wysokości.

Moje ukierunkowanie na mbuna chcę zaczac od wyjecia żwiru i zamiany na piasek(o tym za chwilke) i włożenia wiekszej ilosci kwarcytu (zamiast umierajacych roslin i mchow).

Ewentualnie pozostawienie żwiru chyba nie wchodzi w grę?

Chcę zrobić wodospad piaskowy (może mi się uda) i może nie ma opcji ze będzie pasowac do klimatu jeziora to pytanie o to czy pysiom nie będzie przeszkadzać? 

Filtr mam wew aquael turbo z 2 kubelkami (w jednym gąbka a drugim ceramika i keramzyt). Poki co dziala i nie chcialbym zmieniac z powodu awaria z filtrem kaskadowym zewnetrznym...

Są jakieś przeciwwskazania żebym obecną obsadę zamienił bezpośrednio na mbune? Myślę ze na poczatek zanim się oswoję z nieznanym bedą ok. Parametrow wody nie znam ale kwestia zbadania.

Proszę o info odnośnie obsady na początek. Coś łagodnego, i kolorowego tak co żona nie będzie płakać za gupikami :)

Przeważnie nowy rok nowy landszafcik w baniaku ale może z malawi nie będę czekać do sylwestra :)

Opublikowano (edytowane)

Temat przeniosłem do właściwego działu. Na początek zajrzyj do poniższych linków:

 

No i witam na naszym forum. Mam nadzieję ,że uzyskasz wszystkie potrzebne informacje odnośnie naszego biotopu.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

Szczerze pisząc spedziłem cały weenekd na studiowaniu wszystkich wątków informacyjnych, przesiałem forum techniczne pod kątem filtracji. Najtrudniejszym tematem dla mnie jest dobór obsady. Od 20 lat siedzę głównie w kąsaczowatych z mnustwem zieleni więc jak napisalem pierwszy raz wchodze w tak inny "surowy" swiat. Mialem maly epizod ok 12 lat temu z barwniakami ale to przypadkiem, bo nie znalem się jeszcze tak na akwarystyce. Okazalo się że zjadły wszystko inne co żyło a ja nie wiedziałem dlaczego...

Opublikowano
12 minut temu, ojgen513 napisał:

Najtrudniejszym tematem dla mnie jest dobór obsady.

Rozumiem. Staraj się zadawać pytania w odpowiednich działach. Na temat obsady otwórz sobie temat w dziale OBSADY  a wszystkiego się dowiesz:) Powodzenia..

Opublikowano (edytowane)

Witamy na forum i w świecie Malawi!

Bardzo skrótowo, to do niedużych akwariów, jak twoje, najczęściej polecane są Saulosi, jak na filmiku powyżej, ale gdy założysz temat, pewnie dowiesz się dużo więcej.

W jeziorze są różne strefy i w jednej z nich podłoże jest piaszczysto-żwirowe. U nas praktycznie każdy ma piasek, ponieważ pysie przekopują go i było by im trudno to robić ze żwirem, ale można też pomieszać jedno z drugim, co da bardziej naturalny wygląd (choć niekoniecznie polecam to rozwiązanie). Piasek kup naturalny, taki z marketu budowlanego. Nie kupuj jakiś ultra białych. 20-30 kg powinno wystarczyć.

Wodospad to super sprawa, wyglądają cudownie, sam myślałem o tym. Oczywiście nie będzie pewnie zbyt biotopowy i na forum cię zjedzą za ozdoby tego typu, ale to tobie ma się podobać. Problemem może być cyrkulacja, która przy tych stworzeniach musi być dość silna i wodospad będzie rozwiany, chyba że gdzieś go osłonisz częściowo pleksą. Rybom nie będzie przeszkadzał - w końcu same wręcz nurkują w piasku.

Zbadaj parametry wody. Nie wywalaj biologii z kubła, będziesz miał łatwy start.

Powodzenia!

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano

@Falcowski wielkie dzięki za miłe słowa na temat. Naczytalem się sporo razy odnosnie calego ekosystemu, jak to działa i w jakich strefach żyją, ale jak mam po tylu latach rzucić wszystko i iść na ślepo wierząc ze mi się ida, to wole wiedzieć ciut więcej polegając na doświadczeniu ludzi jak Wy na forum. Przemyśle temat wodospadu, najwyzej zrobie i nacieszę oko zanim już faktycznie przesiądę się na lamawi :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.