Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Zdjęcie robione na szybko aparatem do rozmawiania - nie czepiać się :cool:

Aranżacja dopuszczalna ? Mi się podoba taka dość ascetyczna przestrzeń, choć wiem, że mbuna lubi gruzowiska. Tu będzie pływać jeden harem saulosi, ewentualnie mały harem cyaneorhabdos - tylko nie wiem, czy nie za mały zbiornik ?! Dobra cyrkulacja raczej zapewniona. 

IMG_20190602_201057.thumb.jpg.627ba6c394a48c5c3721549c9900c0b5.jpg

Edytowane przez tomaszzt
Opublikowano

Na moje oko za mało kamieni na razie jak ryby małe to nie przeszkadza , jak zaczną być większe zaczną obierać swoje terytorium , słabsze osobniki muszą mieć gdzie schować.

Sam dojdziesz po jakim czasie do tego wniosku :) 

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

Ok., dziękuję za uwagę. Mam jeszcze sporo tego dolomitu, tylko jedno pytanko. Mianowicie, gdy jest już piasek (zbiornik nie napełniony jeszcze wodą), mam ustawiać kamienie na piasku, czy inaczej kombinować w rytm zasady: najpierw kamienie na podkład a później piasek ?

Edytowane przez tomaszzt
Opublikowano
4 minuty temu, tomaszzt napisał:

czy inaczej kombinować w rytm zasady: najpierw kamienie na podkład a później piasek ?

Generalnie polecamy ze względów bezpieczeństwa ustawiać kamienie najpierw na jakiś podkład szczególnie wtedy, kiedy będziesz  miał je wysoko ułożone i dopiero sypać piasek. Ja mam duże kamienie ( szerokie w podstawie) i mimo że mam podkład to i tak postawiłem na piasku  bez obaw ,że po podkopaniu się przewrócą. W ten sposób ryby same sobie kopią świetne kryjówki.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Witaj @tomaszzt!

Tak jak pisze kolega Pozner,przeczuć piasek na jedną stronę zbiornika,dodaj kamieni.Tak samo z drugą stroną.

Swoją drogą jaką grubość warstwy masz tego piasku? 

Wydaje się dużo,przynajmniej przynajmniej patrząc na zdjęcie,które wstawiłeś.Po ułożeniu kamieni wystarczy warstwa piasku grubości 2cm.

Póki tak jak piszesz nie masz jeszcze zalanego zbiornika wodą,to wyjąłbym piasek i zaczął od nowa z aranżacją.

6 godzin temu, tomaszzt napisał:

Tu będzie pływać jeden harem saulosi, ewentualnie mały harem cyaneorhabdos - tylko nie wiem, czy nie za mały zbiornik ?! 

Pseudotropheus cyaneorhabdos maingano nie nadaje się do tego litrażu.

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, pozner napisał:

A co za problem zagrzebać je w piasku aż do podkładu?

Jeżeli pytanie jest do mnie to w moim przypadku żaden problem. Ale przy tak dużej podstawie kamieni  jakie są u mniei nie mając piętrowego gruzowiska po prostu nie ma potrzeby jeżeli chodzi o względy bezpieczeństwa. Ponadto jak napisałem wyżej...w ten sposób ryby  mają też fajne kryjówki.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano
3 godziny temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Jeżeli pytanie jest do mnie

Nie, nie było do Ciebie. 

11 godzin temu, tomaszzt napisał:

Mianowicie, gdy jest już piasek (zbiornik nie napełniony jeszcze wodą), mam ustawiać kamienie na piasku, czy inaczej kombinować w rytm zasady: najpierw kamienie na podkład a później piasek ?

Pewnie powinienem to najpierw zacytować. 

 

Opublikowano

Dodałem kamieni, usunąłem trochę piasku i uruchomiłem sprzęt, woda przez ustrojstwo z filtrem węglowym, opisanym w którymś wątku. Wyloty ustawione wg. zaleceń z forum - mechanik po lewej po skosie na tylną szybę, wylot z kubełka po prawej, po skosie na przednią szybę. Wylot z biologa (Ikola 600maxx) "ryje" mi w piasku (z przodu, po prawej) istny rów Marjański. A że piasku jakieś 2,5 cm, to podkład odsłania. Co mogę z tym zrobić ?

Opublikowano
42 minuty temu, tomaszzt napisał:

wylot z kubełka po prawej, po skosie na przednią szybę. Wylot z biologa (Ikola 600maxx) "ryje" mi w piasku (z przodu, po prawej) istny rów Marjański. A że piasku jakieś 2,5 cm, to podkład odsłania. Co mogę z tym zrobić ?

Wylot z kubełka daj w postaci rurki ( całym przekrojem) skosem na przednią szybę czyli tak jak masz ale kieruj strumień od dołu ku górze a nie w dół.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.