Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
18 godzin temu, Wiesław napisał:

zasilanie i odpływ pod akwarium, wszyscy piszą w jaki sposób ale nikt jaki sprzęt niezbędny czyli: 1. zasilanie woda kranowa na pewno chlor więc jakiś filtr do filtra miernik czy filtr działa elektrozawór odcinający w razie nadmiaru 2. odprowadzenie  zużytej wody. Tu jest gorzej chyba że bym w sumpie wywiercił otwór i woda po prostu nadmiar by sobie spływał , ale otworu nie mam a w kominie mam tylko zasilanie i powrót i nie wiem jak to zrobić? No i dolewka wody odparowanej też jakieś urządzenie ale jest wiele nawet używane ale też dobrze jak by się ktoś wypowiedział co przetestował lub posiada coś takiego 

Kolego, ty nawet nie napisałeś, ile litrów ma mieć to akwarium, 100 czy 5000? Podaj parametry kranówki.

Za dużo kombinujesz. żadnych mierników, czujników, dzikich węży. Nawet SUMPa nie potrzebujesz do tego.

1. Ja wodę z wodociagów leję (mam przyzwoite parametry) przez 3 korpusy: 5 mi, węglowy, 1 mi, ale sporo osób na forum leje przez sam węglowy. Ja tak leję, bo mam i tak Ro7 do picia, więc tylko bypass zrobiłem. Raz na pół roku wymieniasz wkłady i gitara.

2. Spust wody przez rewizję, tak samo, bezposrednio do kanalizacji.

Robisz tak: w rogu akwarium komin, w miarę przestronny, żeby ci się zmieściła pompa cyrkulacyjna, 1 litr ceramiki i 20 cm2 gąbki oraz jedna, tak, tylko jedna rura spustowa DN25 lub 32 mm, którą przebijasz przez dno akwa - to będzie spust. Rura ta sięga w kominie równo z dolną częścią ząbków grzebienia lub 1 cm nizej.

Akwa robisz 5 cm od ściany, żeby zmieścić w razie czego jakieś kabelki czy wężyki. 

W szafce pod spodem masz spust wody do kanalizacji  - 1'' powinien wystarczyć (daj zaworek jakiś) oraz zestaw filtracyjny podłączony do wodociągów, też z zaworkiem - z niego idzie rurka 4/6 do góry akwa przez pokrywę i leje wodę w dowolnej części akwa (może nawet być to komin, i tak cyrkulacja to przepompuje, ale lepiej gdzies na drugim końcu akwa).

Cała filozofia. Nic się nie przeleje, nawet jak ci ryba albo ślimak utknie w rurze, bo średnica jest mocno nadmiarowa w stosunku do prędkości napływu. Odparowania nie będzie, bo komin ci ustanawia poziom wody  w zbiorniku. Poza tym jak już pisałem, powinieneś mieć pokrywę, co w ogóle likwiduje parowanie.

A tu masz jak to ma wyglądać, tylko zamiast tych drogich rurek kierunkowych wystarczy kolanko wypuszczone równolegle do tylnej ściany akwarium:

 

Opublikowano

ja nie planuje sumpa tylko już mam akwarium też funkcjonuje  z tym że kupiłem taki zestaw  duży ale ubogi z racji że wyjeżdżam  dwa razy do roku to opiekę nad akwarium sprawuje żona więc chcę dokompletować zestaw w automatykę żeby nie musiała robić podmianek i dolewek a tylko flizelinkę podmieni i rybom da papu :). Tak jak pisałem wcześniej zasilanie myślę że prosta sprawa ale odpływ ? bo w sumpie nie ma żadnych otworów przelewowych i jak to rozwiązać ? woda ma się lać cały czas z kranu więc i odpływ cały czas udrożniony.

Opublikowano

1008 l z kominem 2 otwory - zasilanie i powrót i pod spodem sump tradycyjny z tym że pompa jest odwrotnie czyli ustawiona że bezpośredni tłoczy wodę do góry a  z akwarium spływa rurkami do ostatniej komory , akwarium 3 metry dł , pod akwarium sump prawie sięga do połowy zbiornika na środku mam doprowadzenie wody i odpływ po prawej stronie pusta przestrzeń więc do wykorzystania

Opublikowano (edytowane)

Pompa pompująca wodę z sumpa do akwarium, to normalny kierunek, chyba że ci chodzi, że ten gość na filmie miał inaczej, ale on nei miał SUMPa, tylko wodę z komina wrzucał w kółko do zbiornika.

W twoim przypadku, żeby było najprościej, to w sumpie ustawiłbym pompkę w jednej z pierwszych komór na podeście , jeśli to potrzebne. Kup taką, która się załącza przy odpowiednim poziomie automatycznie. Pompowała by do kanalizacji.

Z kranu filtr i lejesz wodę do SUMPa, do przedostatniej komory, malutkim strumyczkiem, 50 litrów na dzień.

Reszta systemu pracuje tak jak do tej pory.

Tanio, łatwo, skutecznie.

Ewentualnie daj zawór pływakowy taki jak do spłuczki, żeby odciął dopływ wody z kranu jak osiągnie poziom krytyczny.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano

gdzie szukać takiej pompy? może jakiś link? Do karmienia .... woda spływa do sumpa więc by została wypompowana ale jak bym podłączył pod ups który zasila mi pompę główną ,  jednocześnie by zamykał odpływ a dopływ na zaworku pływakowym i było by ok. 

Opublikowano

moja pompa zasilająca jest wpięta w ups dużej mocy ( na wypadek braku prądu ). Do karmienia wyłączam ups, pompa   robi stop. Jak podłączę pompę (z podanego linku) również do ups - też ją wyłączę, więc woda która spłynie z góry nie zostanie wypompowana. A zawór pływakowy zamknie dopływ wody z kranu. Po włączeniu ups Pompa poda wodę do góry, załączy pompę z linku stan wody opadnie i znów pływak załączy dopływ kranówki. Tak w między czasie piszę i dlatego kiepski skład zdań :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.