Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, iquitos68 napisał:

A ja proponuje sprawdzoną metodę we wszytkich biotopach do walki z sinicami zwalczająca przyczynę a nie skutek - absorber PO4.

Nie zgodzę się z takim stwierdzeniem , że abosrber likwiduje przyczynę a nie skutek. Wg mnie likwiduje ( skutecznie) ale skutek czyli PO4.  Fosfor sam w sobie nie jest przyczyną. Przyczyną jest jego stężenie ( fosforu)  np. w pokarmie  suchym , mrożonym , powodujące go resztki organiczne . Wskutek tego fosfor gromadzi się w wodzie a tak naprawdę co jest bardzo niebezpieczne  to w naszym przypadku w piasku  ( podłożu). Dlatego pod pojęciem "usuwanie przyczyny) rozumiem  co innego .

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano

Włąśnie też myślałem o tym, co @AndrzejGłuszycapowiedział, tzn. o zmianie pokarmu. 

Ja karmię tylko i wyłącznie NatureFood'em (4 różne rodzaje) i fosfor oraz NO3 mam bez żadnych zabiegów na znikomym poziomie. 

Na opakowaniu również się chwalą tym, że formułą ich pokarmu jest dopracowana tak, by zostawiać jak najmniej odpadów po jedzeniu i że wystarczy połowa porcji tego, co normalnie się daje, choć nie wiem ile z tego jest gadki reklamowej. Jak był u mnie twórca mojego szkła to był zaskoczony, że żywię ich jak szlachtę ,wiec nie wiem.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Dwa dni po ostatniej podmianie 30% wody którą robię co dwa tygodnie sinice powróciły. Już doświadczony od razu zastosowałem zaciemnienie zbiornika (pewnie przez trzy dni). Ale ciekawa sprawa. NO3 przed podmianą 20ppm po podmianie 20ppm. Sinicom to nie przeszkadzało. Zastanawiam się co zrobić jak się z nimi uporam. Może jeszcze zmniejsze podmiany wody do 20% co dwa tygodnie co jeszcze podniesie mi NO3?

Opublikowano

U siebie po delikatnym ataku sinic zaciemniłem akwarium na 6 dni. Po tym czasie świecę normalnie w godzinach 9-21 jedną świetlówką Sylvania Aquastar T8 30W (akwa 120x40x40), podmian nie robię już 10 dni po zaciemnieniu i jak na razie sinic nie widać (NO3 25, PO4 0,30). 

Jak coś się zmieni na pewno napiszę.

  • Lubię to 1
  • Andrzej Głuszyca odpiął/ęła i podpiął/eła ten temat
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Niestety dotychczasowa walka z sinicami nie przynosi skutku. NO3 utrzymuję na poziomie 30 ppm. Jedyne co pomaga do bardzo silne zaciemnienie zbiornika, ale ile tak można. W związku z tym muszę przejść do bardziej radykalnych działań. Do wody pójdzie chemia w postaci Blue Exit firmy easy-life. Później spróbuję poszukać przyczyny nawrotów tych bakterii.

 

Opublikowano

Wiem, że to nie temat o sinicach (admin Sorry), ale sam zwalczyłem sinice chemią z linku we wcześniejszym poście. Działanie tego specyfiku rewelka (jak na razie). Sinic nie mam już od 2 tygodni. Dodatkowo stosuję Phosguard Sachema na eliminację PO4 z wody, jednocześnie pakuję roztwór azotu w celu podniesienia NO3 i utrzymania na poziomie 30mg oraz daję nawóz Mikro w celu odbudowania glonów. Dodatkowo walę światła 2x 30W T8 biała z odbłyśnikami 865 12h/doba.

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 16.08.2019 o 19:04, iquitos68 napisał:

Do wody pójdzie chemia w postaci Blue Exit firmy easy-life.

Niestety środek Blue Exit nie pomógł na sinice. Już w sklepie gdy go kupowałem to usłyszałem, że trzeba wyłączyć światło żeby przyniósł dobry efekt. Jak dla mnie środek na sinice przy którym trzeba wyłączyć światło to lipa, bo w sumie i bez niego można wyłączyć światło i sinice znikną.

Pomierzyłem parametry i ten specyfik nie spowodował zachwiania biologią (jedyne co dobre). Teraz podmiana wody 20% i przerwa z chemią (zdrowie ryb najważniejsze). Oświetlenie zostawiam zredukowane ale świecące (średnio 20% wydajności 100 szt. ledów 9000k 10h potem RGB 8 h. Zasłony na balkon zawsze mocno zasłonięte. 

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.