Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie. 

Jestem bliżej niż dalej do zarybienia akwarium więc czas podjąć decyzję co do obsady.  Akwarium 240l 120x40x50.

Są  tematy podwieszone,  przykładowe obsady,  temat wydaje się prosty ale... 

Maingano,  Yellow, Rdzawy obsada dla mnie idealna.  Kolorystycznie mega no i są tematy gdzie jest polecana.  Przeważnie są to wątki z kilku lat wstecz natomiast szperając dalej w nowych tematach już opinie co do Maingano w 240l są negatywne.  Więc mam wątpliwości. Tak samo 3 gatunki w tym litrażu, jedni polecają inni nie.  Jedni twierdza, że małe haremy z jednym samcem inni, że dołożenie drugiego samca potrafi złagodzić charakter tego pierwszego. Tak samo hodowca od którego będę brał ryby (polecany na forach,  człowiek z pasja,  mega duża hodowla i nie patrzy żeby tylko kasę zarobić )  odpowiedział mi na to o małych haremach, że on zauważył to samo.  Trochę mam mętlik,  za dużo sprzecznych informacji. 

Proszę szanownych forumowiczów żebyście pomogli mi podjąć decyzję. 

Pozdrawiam. 

Edytowane przez k89amil
Opublikowano

Maingano w tym litrażu ci się wytłucze, yellow też czarno widzę. Przynajmniej u mnie tak było.

 

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Przy pielęgnicach Malawi nigdy nic nie wiadomo, są nieobliczalne i mają swój charakter :D

Jeśli Ci się podoba Rdzawy to już go zostawiamy w obsadzie :)

Co do niego? Moja propozycja

Zamiast żółtego Yellow proponuję 

Metriaclima Msobo Magunga lub Chindongo Saulosi oba gatunki mają piękne żółte samice co będzie alternatywą dla żółtego Labidochromis Caeruleus Yellow. Gdybyś wybrał z tej dwójki Msobo Magungę  to do Rdzawego i Metriaclimy dorzucił bym Pseudotropheus elongatus Mphanga, ryba mniejsza i z mniejszym przywiązaniem do terytorium 8 całkiem fajne perłowe samice. 

W takim układzie masz kwintesencję Malawi czyli kolor żółty, niebieski oraz czarne pionowe pasy. Rdzawy z Mphangą nie powinny za bardzo wkurzać Metriaclimy obejmując terytoria. Dieta też powinna być łatwa w dostosowaniu do wymogów pokarmowych. 

Widzisz, jedni piszą, że trzy gatunki inni że dwa w 240. Moim zdaniem jest to uzależnione od wielkości ryb ich terytorialności, agresywności. Ja zaproponowałem trzy ze względu, że Metriaclima będzie najsilniejsza i najbardziej terytorialna, dwa pozostałe gatunki nie będą stwarzać jej zagrożenia więc nie powinno być większych problemów. Jednak jak wspomniałem na początku, pielęgnice Malawi mają swój charakter i różnie może się to ułożyć. Jednak przewiduję bardziej walkę wewnątrzgatunkową. 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

O yellow jeszcze się nie natknąłem na taką informacje. Byłem przekonany, że tu nie będzie problemu. Możesz napisać jak to konkretniej u Ciebie wyglądało? Czy już po fakcie myślisz, że można było jakoś ta sytuacje ogarnąć, może zmienić aranżację, wymienić samca, dołożyć samca?

Czy nie uważacie, że może to wszystko zależy od danej jednostki, że nie ma reguły na to? Naprawdę dziwi mnie to, że doświadczeni użytkownicy forum (sądząc po ilości wypowiedzi, moderatorzy, klubowicze) mają odmienne zdania. Moim zdaniem sytuacja nie jest jednoznaczna i śą jakieś czynniki które na to wpływają. Z chęcią zglebię temat.

Opublikowano

Wszystko zależy na jakiego samca trafisz, jeden może być spokojny a drugi wariat... Oczywiście duze znaczenie ma wielkość zbiornika i ilość kryjówek...

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
33 minuty temu, Mortis napisał:

Pseudotropheus elongatus Mphanga

A zamiast tego do tej obsady (Metriaclima Msobo Magunga + rdzawy) dać Cynotilapia sp. „hara” Gallireya Reef WF?  (wg opisu gatunkowego dieta ta sama, obydwa agresywne a hara mniejsza 13cm vs 10cm) Bardziej mi się podoba bo  Mphanga samice trochę śledziowate :)

 Chindongo Saulosi odpada bo niema w hodowli.

Edytowane przez k89amil
Opublikowano
27 minut temu, k89amil napisał:

A zamiast tego do tej obsady (Metriaclima Msobo Magunga + rdzawy) dać Cynotilapia sp. „hara” Gallireya Reef WF?  (wg opisu gatunkowego dieta ta sama, obydwa agresywne a hara mniejsza 13cm vs 10cm) Bardziej mi się podoba bo  Mphanga samice trochę śledziowate :)

 Chindongo Saulosi odpada bo niema w hodowli.

Osobiście miałem taki układ i ten kontrast między Harą a Msobo był bajeczny. Samice Hary są bardzo podobne do samic Mphangi. Gdy u mnie pływała Hara i Mphanga miałem problem z rozróżnianiem samic. 

Osobiście bym podjął się takiego układu. Hara jest bardziej charakterna niż Mphanga, ale jak nie zaryzykujesz to nie będziesz wiedział. 😉 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Co tyczy się yellow to z góry zastrzegam że wielkość akwarium i kryjówek nie miało znaczenia. Ostatnie sztuki poszły do kolegi [mention=5646]jaras[/mention], który miał znacznie większe akwarium i z tego co mi mówił samiec dokończył u niego eliminację.

 

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Opublikowano

Witaj @k89amil!

A ja trochę namieszam i zaproponuję taką obsadę dwu gatunkową -

Idotropheus sprengerae

Pseudotropheus johanni Gome

W ten sposób będzie miał dwa gatunki w trzech kolorach ;) 

Co do zakupu i ilości ryb,to sugerowałbym brać 15szt Pseudotropheus johanni Gome + 10 szt Idotropheus sprengerae.

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.