Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

W dzisiejszym poście zamierzam dokładnie opisać filtrację w moim zbiorniku. :D

Składa się ona z 

-filtra hw 302

- prefiltr na wlocie wody (gąbka założona na sitko od filtra )

-oraz wspomagacza przepływu Unipump 1500 

Cały filtr jest zasypany ceramiką , na samym spodzie umieściłem jedynie gąbkę o małej  gradacji , aby to co prefiltr założony na wlocie nie wyłapał , nie zapychało ceramiki. 

filtr wraz z pompą ma przepustowość  wg producentów 2400l ,jednak po moim teście z butelką pięciolitrową wyszło że sika 1240l/h. Jako założenie biologii w akwarium powinno wystarczyć, jednak w niedalekiej przyszłości zmieniam to rozwiązanie na filtr ok 60 litrowy zrobiony własnoręcznie , napędzany pompą co. 15507342116901672163888.thumb.jpg.e1ef6fcc9965b074112ac32f630d3757.jpg

 

Opublikowano (edytowane)

Fajnie, że coś tam kombinujesz. Czy ja dobrze rozumiem, że do działającego HW podpiąłeś jeszcze unipumpa? Generalnie takich rozwiązań się nie stosuje ponieważ jeżeli unipumpa dasz na zasysie to jest obawa, że filtr się rozszczelni. Dodatkowo przepływu również nie poprawisz ponieważ najsłabszym ogniwem będzie pompa wyciągająca czyli oryginalna z HW. A czy przypadkiem to nie jest 304 a nie 302? Właśnie wyższy model ma teoretyczną wydajność 2400l/h.

Jeżeli majsterkowanie sprawia Tobie radość to fajnie jednak po co aż 60 litrów? Wszystko zamierzasz wypełnić ceramiką? W przypadku umieszczenia gąbek w środku to jest bardzo duże ryzyko, że nieczyszczone miesiącami zaczną psuć parametry. W przypadku filtracji mechanicznej staramy się jak najszybciej i jak najczęściej usuwać zanieczyszczenia z systemu.

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, M4L4WI_F4N napisał:

Dodatkowo przepływu również nie poprawisz ponieważ najsłabszym ogniwem będzie pompa wyciągająca czyli oryginalna z HW.

Uwierz mi przepływ jest dużo większy  bo zamaist 560l/h posiadam 1240 :D 

7 minut temu, M4L4WI_F4N napisał:

Generalnie takich rozwiązań się nie stosuje ponieważ jeżeli unipumpa dasz na zasysie to jest obawa, że filtr się rozszczelni

Jakoś zbytnio o to się nie boję. we wcześniejszym akwarium funkcjonowało to około 2 lat i nie zauważyłem jakichkolwiek problemów.

7 minut temu, M4L4WI_F4N napisał:

jednak po co aż 60 litrów?

Z tymi 60 litrami to przesadziłem. docelowo zamierzam mieć około 40 l wypełnionych keramzytem.

7 minut temu, M4L4WI_F4N napisał:

W przypadku filtracji mechanicznej staramy się jak najszybciej i jak najczęściej usuwać zanieczyszczenia z systemu.

Z tego też powodu przed głównym filtrem zastosuję prefiltr. :D 

Edytowane przez fudzi
Opublikowano
1 minutę temu, fudzi napisał:

Uwierz mi przepływ jest dużo większy  bo zamaist 560l/h posiadam 1240 :D

Po prostu po pierwszym poście wywnioskowałem, że zamiast deklarowanych 2400 filtr ma 1200 i nie widziałem, że te pomiary są przy włączonych 2 pompach.

Buduj, działaj, testuj i opisuj. Przyda się dla potomnych.

Opublikowano
1 minutę temu, M4L4WI_F4N napisał:

Buduj, działaj, testuj i opisuj. Przyda się dla potomnych.

Zawsze wolę majsterkować, niż kupić gotowca , więc jeszcze sporo takich projektów będzie :D 

Opublikowano

A ja za to w drugą stronę. Wolę kupić gotowca aby mieć chociaż cień nadziei, że będzie działać niż wydać kasę, kombinować a na końcu dojść do wniosku, że jednak muszę iść do sklepu. Czasami czas (a mając rodzinę trzeba nim bardzo skrupulatnie gospodarować) i pieniądze na majsterkowanie nie idą w parze z efektem finalnym. Markowy sprzęt w razie czego wystawię na olxa i ktoś zakupi. Na diy trzeba znaleźć drugiego takiego zapaleńca lub schować wynalazek na strych.

Jest jeszcze druga kwestia. Nie warto wywarzać otwartych drzwi lub ponownie budować koła. Niestety czasami bywa tak, że już przed nami ktoś coś takiego samego robił i to się nie udało.

Oczywiście nie zniechęcam tylko zwracam uwagę. Ale tak jak pisałem. Jeżeli czerpiesz radość z diy to droga wolna. 😉

Opublikowano
1 minutę temu, M4L4WI_F4N napisał:

A ja za to w drugą stronę. Wolę kupić gotowca aby mieć chociaż cień nadziei, że będzie działać niż wydać kasę, kombinować a na końcu dojść do wniosku, że jednak muszę iść do sklepu. Czasami czas (a mając rodzinę trzeba nim bardzo skrupulatnie gospodarować) i pieniądze na majsterkowanie nie idą w parze z efektem finalnym. Markowy sprzęt w razie czego wystawię na olxa i ktoś zakupi. Na diy trzeba znaleźć drugiego takiego zapaleńca lub schować wynalazek na strych.

Jest jeszcze druga kwestia. Nie warto wywarzać otwartych drzwi lub ponownie budować koła. Niestety czasami bywa tak, że już przed nami ktoś coś takiego samego robił i to się nie udało.

Oczywiście nie zniechęcam tylko zwracam uwagę. Ale tak jak pisałem. Jeżeli czerpiesz radość z diy to droga wolna. 😉

To fakt. Nie wszystkie moje projekty były udane. Pamiętam jak robiłem filtr niskociśnieniowy do oczka wodnego. Bawiłem się z kalfasami i innymi dziadostwami a efekt był mizerny . Jednak wg mnie warto zaryzykować. Kwota jaką zamierzam na filtr przeznaczyć to około 300/350 zł. Za taką cenę markowego filtra kubłowego nie kupisz , a na dodatek nie o takiej pojemności jaki chcę zrobić .Według mnie gra warta zachodu :D

Opublikowano
To fakt. Nie wszystkie moje projekty były udane. Pamiętam jak robiłem filtr niskociśnieniowy do oczka wodnego. Bawiłem się z kalfasami i innymi dziadostwami a efekt był mizerny . Jednak wg mnie warto zaryzykować. Kwota jaką zamierzam na filtr przeznaczyć to około 300/350 zł. Za taką cenę markowego filtra kubłowego nie kupisz , a na dodatek nie o takiej pojemności jaki chcę zrobić .Według mnie gra warta zachodu
Większość z tej kwoty wydasz na pompę jeśli chcesz uzyskać w miarę dobrą wydajność, powiedzmy Ibo beta 25/60, to z tych tańszych, bo o Grundfosie przy takim budżecie możesz tylko pomarzyć. A gdzie jeszcze rury, kształtki, zawory etc...?

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Bartek_De napisał:

Większość z tej kwoty wydasz na pompę jeśli chcesz uzyskać w miarę dobrą wydajność, powiedzmy Ibo beta 25/60, to z tych tańszych, bo o Grundfosie przy takim budżecie możesz tylko pomarzyć. A gdzie jeszcze rury, kształtki, zawory etc...?

Rury zawory posiadam.

Pompa jaką sobie upatrzyłem kosztuje około 200 zł .Fakt zużywa 2 razy więcej prądu ale jest tańsza i jeżeli otrzymam dopływ gotówki to zakupie jakąś lepszą.wszystko będę opisywał w przyszłości :)

 

Edytowane przez fudzi

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.