Skocz do zawartości

Start - 300 litrów – pierwsze Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam
Nadszedł w końcu czas startu mojego pierwszego zbiornika. Na początek trochę informacji technicznych.

IMG_3445.thumb.JPG.9782830044d0bad6e73a91d6a43f2ef5.JPG

Szafka:
Komoda w sypialni. Odpowiednio dostosowana.
Więcej w osobnym temacie: http://forum.klub-malawi.pl/topic/21339-komoda-do-oceny-wytrzyma%C5%82o%C5%9Bci/

Akwarium:
Zbiornik wykonany na zamówienie w rozmiarach 150x40x50(wysokość) cm – 300l.
Więcej w osobnym temacie: http://forum.klub-malawi.pl/topic/21342-akwarium-240l-wromak-czy-na-zam%C3%B3wienie/

Pokrywa:
Wykonam z PCV według szablonu umieszczonego na forum. Na razie problem z przesyłką. Dotarła do mnie przesyłka na inne akwarium (190x70) więc jak ktoś z forumowiczów zamawiał ostatnio taką pokrywę to jest aktualnie u mnie i czeka na odbiór przez kuriera.

Oświetlenie:
Zamówiłem i wykonałem na razie prowizorycznie ze względu na brak pokrywy według projektu: http://forum.klub-malawi.pl/topic/21385-o%C5%9Bwietlenie-po-tanio%C5%9Bci-dla-ka%C5%BCdego-oparte-na-modu%C5%82ach-led-bia%C5%82ych-zimnych-9000k/

Wystrój:
Kamienie z serpentynitu. Zakupione w lokalnym sklepie ogrodniczym Daglezja w Zawierciu. Zakupiłem ok. 100kg z czego użyłem do zbiornika ok. 60kg. Cena ok. 60 zł. Dodatkowo dno przysypane piaskiem na ok 2 cm.
Pod kamienie użyłem maty ochronnej takiej jak pod akwarium.
Tło to czarna folia.

Filtracja:
Dwa filtry Midikani 800 + pompa Uni-Pump 1500. Jeden filtr będzie mechaniczny, a drugi biologiczny.
Filtr mechaniczny zawiera od góry:
1 kosz - czarna oryginalna gąbka
2 kosz - włóknina JBL
3 i 4 kosz - pusty
Wlot i wylot filtra mechanicznego z prawej strony (jak się patrzy na akwarium). Wylot skierowany na tylną szybę.

Filtr biologiczny zawiera od góry:
1 kosz - czarna oryginalna gąbka
2 kosz - ZeoMAX Plus dostarczony z filtrem
3 i 4 kosz - BioCeraMAX Pro 600 dostarczony z filtrem
Wlot i wylot filtra biologicznego z lewej strony. Wylot skierowany na przednią szybę. Wlot nie posiada na razie prefiltra. Za to jest umieszczony pod lustrem wody i nie powinien zasysać brudów z dna.
Mam zakupiony jeszcze prefiltr HW-603A ale na razie go nie używam żeby nie obniżać przepływu wody.

Więcej w osobnym temacie: http://forum.klub-malawi.pl/topic/21315-moje-pierwsze-malawi-240l-filtracja/

Obsada:
To jeszcze sprawa otwarta i do przemyślenia w czasie dojrzewania akwarium. Mam swoje typy:
Chindongo saulosi 1+4
Iodotropheus sprengerae 1+4
Pseudotropheus cyaneorhabdos 1+4

Woda:
Parametry podane z wodociągów:
pH – 7,86
twardość wody – 353 mgCaCO3
HCO3 - 325,15 mg/l
CI – 19,3 mg/l
SO4 – 57,88 mg/l
Na – 11,09 mg/l
K – 2,91 mg/l
Ca – 83,86 mg/l
Mg – 34,91 mg/l
Fe – 0,12 mg/l

W weekend postaram się zrobić testy tylko potrzebuje do tego światło dzienne.

Akwarium zalane i filtry uruchomione. Chcę wystartować z zasileniem bakteriami tylko pytanie ile tego wlać? Mam zakupione BactoActive 100ml i jedną ampułkę Prodibio Biodigest. Stosować się do zaleceń podanych na BactoActive? Czyli 5 ml na 75 litrów wody? Ampułkę też dodać od razu?

Pozdrawiam
Rafał

 

Opublikowano

Hej, wyjmij ten zeolit z filtra. Przez pierwszych kilka miesięcy pochłania NO3, zakłóci ci to parametry wody kiedy będziesz sprawdzał czy cykl azotowy ruszył. 

Masz jakąś kratkę/sitko na tym wlocie bez prefiltra, żeby maluchów nie poharatało? 

Poza tym wygląda dobrze, widać że praca domowa solidnie odrobiona. :) 

Opublikowano

Hej. Wszystko wygląda bardzo fajnie. Nie jestem ekspertem od Midikani ale czy aby woda nie idzie od dołu do góry? Jeżeli tak to raczej wszystko w filtrach trzeba by obrócić. W biologu najpierw gąbka a później czysta woda obmywa ceramikę. W mechaniku najpierw gąbka a później ostateczna filtracja czyli wata.Gdy najpierw dasz watę to gąbka jest niepotrzebna.

Opublikowano
2 godziny temu, hilux napisał:

Hej, wyjmij ten zeolit z filtra. Przez pierwszych kilka miesięcy pochłania NO3, zakłóci ci to parametry wody kiedy będziesz sprawdzał czy cykl azotowy ruszył. 

Masz jakąś kratkę/sitko na tym wlocie bez prefiltra, żeby maluchów nie poharatało? 

Poza tym wygląda dobrze, widać że praca domowa solidnie odrobiona. :) 

Dzięki za miłe słowa @hilux. Jak wrócę z pracy wywalę zeolit. Na zasys mam sitko które było w zestawie z filtrem. Na razie nie założone ale jak będą rybki to na pewno je umieszczę.

2 godziny temu, Jerry_jerry napisał:

Hej. Wszystko wygląda bardzo fajnie. Nie jestem ekspertem od Midikani ale czy aby woda nie idzie od dołu do góry? Jeżeli tak to raczej wszystko w filtrach trzeba by obrócić. W biologu najpierw gąbka a później czysta woda obmywa ceramikę. W mechaniku najpierw gąbka a później ostateczna filtracja czyli wata.Gdy najpierw dasz watę to gąbka jest niepotrzebna.

Dokładnie tak woda idzie jak piszesz. Wkłady umieściłem według obrazka z pudełka. Skoro mówisz, że to nie jest najszczęśliwsze ułożenie to zmienię jak wrócę do domu. Najpierw dam gąbki, a później resztę. Dzięki @Jerry_jerry za uwagi.

midikani_800_1.jpg

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem ile masz modułów (według mojego wzroku widzę 6?) ale światła jest dosyć dużo. Jakie masz zdanie na temat takiego rozwiązania? Jak barwa? Idealnie biała czy już wpadająca w niebieski?

Edytowane przez Gość
Opublikowano
17 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Nie wiem ile masz modułów

Modułów mam 12. W poradniku była informacja, że na akwa 150 cm od 10 do 12. Kupiłem 12 i jak będzie za mocno to najwyżej obetnę część. Belkę dopiero wczoraj wykonałem i światło mam umieszczone centralnie żeby rogi były przyciemnione. Będzie jeszcze dołożony ściemniacz na pilota. Światło według mnie jest białe, a samo rozwiązanie mi się podoba. Daje dużo możliwości rozłożenia modułów, a sama belka daje możliwość przyciemnienia tyłu lub przodu w zależności od ułożenia.

Opublikowano
1 minutę temu, egon44 napisał:

.Mam takie samo ułożenie wkładów w swoim biologu Midikani 800

Ja też tak miałem ale zmieniłem z tego względu ,że założyłem prefiltr. I tu wyjaśnienie...nie po to aby odchody nie wpadały do filtra..ale po to aby było ich mniej i żebym rzadziej ingerował w kubełek. Bo też czasami często spotykam się z takim przekonaniem ,że prefiltr ma uchronić od wpadania odchodów, resztek do filtra..owszem..ma..ale ograniczyć. Ale idę w OT  a nie chcę koledze zaśmiecać tematu. Umotywowałem po prostu zasadność takiej kolejności wkładów przy takim kierunku przepływu wody.

Opublikowano

Ok wywaliłem zeolit z biologa. Co do kolejności wkładów filtracyjnych to jeszcze to przemyśle bo zabiliście mi niezłego ćwieka. Na razie zostanie jak w instrukcji bo syfu w akwa jeszcze nie ma który by zabrudził ceramikę.
Ale wracając do startu cyklu azotowego to czy teraz po wywaleniu zeolitu mogę podać bakterie? Jeśli tak to w jakiej ilości?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
W dniu 4.10.2018 o 10:39, agentj23 napisał:

Woda: 
Parametry podane z wodociągów:
pH – 7,86
twardość wody – 353 mgCaCO3
HCO3 - 325,15 mg/l
CI – 19,3 mg/l
SO4 – 57,88 mg/l
Na – 11,09 mg/l
K – 2,91 mg/l
Ca – 83,86 mg/l
Mg – 34,91 mg/l
Fe – 0,12 mg/l

W weekend postaram się zrobić testy tylko potrzebuje do tego światło dzienne.

Witaj!

Jakimi testami mierzysz parametry(firma,kropelkowe czy paskowe)?

Jaki masz poziom NO3,NO2,NH3/4 w wodzie kranowej?

Lejesz wodę z kranu przez tzw.ustrojstwo z wkładem węglowym?

W dniu 4.10.2018 o 10:39, agentj23 napisał:

Akwarium zalane i filtry uruchomione. Chcę wystartować z zasileniem bakteriami tylko pytanie ile tego wlać? Mam zakupione BactoActive 100ml i jedną ampułkę Prodibio Biodigest. Stosować się do zaleceń podanych na BactoActive? Czyli 5 ml na 75 litrów wody? Ampułkę też dodać od razu?

Osobiście dałbym podwójną dawkę BactoActive + jedną ampułkę Prodibio Biodigest...

Ps.Szkoda że nie kupiłeś sobie kilka ampułek na zapas...

W dniu 4.10.2018 o 22:07, agentj23 napisał:

Ok wywaliłem zeolit z biologa. Co do kolejności wkładów filtracyjnych to jeszcze to przemyśle bo zabiliście mi niezłego ćwieka. Na razie zostanie jak w instrukcji bo syfu w akwa jeszcze nie ma który by zabrudził ceramikę.

W biologu zostaw tak jak masz wkłady,czyli od dołu,ceramika,wata,gąbka...

Przed biologiem zamontuj prefiltr HW,i będziesz miał problem z głowy...

W mechaniku tylko wata + gąbka...

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.